permisjon og engangstønad?

turbogirl_01

Betatt av forumet
Hei

Som førstegangsfødene så svirrer alle disse spørsmålene rundt i hode til man nesten blir gal ;)

1) Hvor lang tid før må man søke mamma permisjon?
2) sendes søknaden inn av meg eller via arbeidgiver ? Min arbeidsgiver er usikker på dette.
3) er det nav eller arbeidsgiver som evt betaler lønn i permisjonstiden?
4) får man like mye i mamma permisjonen som man får i vanlig lønn?
5) hva skjer om man får avvisning på mamma permisjon ? Jobber 100 % i fast stilling og har vært her i over et år.
6) hvor lenge er en betalt mamma permisjon og hva anbefales ?

6) engangstønad hva er det ?
7) når og hvor søker man om å få engangstønad eller er ikke dette noe alle får ?

8) er det noe mer man skal søke på og evt når?

Er ikke bare bare å være førstegangsfødene ;) hehehe...

Hei

Som førstegangsfødene så svirrer alle disse spørsmålene rundt i hode til man nesten blir gal ;)

2) sendes søknaden inn av meg eller via arbeidgiver ? Min arbeidsgiver er usikker på dette.
5) hva skjer om man får avvisning på mamma permisjon ? Jobber 100 % i fast stilling og har vært her i over et år.

7) når og hvor søker man om å få engangstønad eller er ikke dette noe alle får ?

Du finner svarene på Nav.no, og der følger du skjemaveilederen for å søke. De svarer på mail og telefon også :)
Kan svare på det jeg vet, med forbehold om feil :)

1) etter uke 26, husk å legge ved bekreftelse på termin fra lege eller jordmor.
2) du sender inn, ta kopi for egen kontroll.
3) kommer ann på bedriftens praksis. Uansett kommer pengene fra nav
4) hvis du tar perm med 100% lønn, ja. Hvis du velger perm med 80. % lønn, får du nettopp det.
5) ettersom du har jobbet over et år i 100% stilling, har du krav på mammaperm. Ingen avvisning der :)
6) foreldreperm er 49 uker med 100% lønn og 59 uker med 80% lønn. husk at 14 uker er forbeholdt far, uansett hvilken dekningsgrad du velger.
7) det er for de som ikke har opptjent retten til foreldreperm. Det søkes på fra nav.
8) husk at søknad om pappaperm/fedrekvoten må søkes om innen utgangen av din perm på eget skjema.

Lykke til :)

Hei

1. Det kan lønne seg å søke om foreldrepenger i god tid, noen ganger bruker NAV fryktelig lang tid på å behandle søknaden.

2. Jeg vil tro at du selv søker om foreldrepenger.

3. Enten betaler NAV deg direkte, eller så får du lønn fra jobb som vanlig også får arbeidsgiver igjen fra NAV. Du vil få mer i feriepenger hvis det gjøres på denne måten!

4. Du får enten 80% eller 100% av fin vanlige lønn, alt ettersom hvilken lengde på permisjonen du velger.

5. Du får ikke avvisning så lenge du fylker kravene for å få foreldrepenger.

6. Engangsstønad er for de som IKKE har krav på foreldrepenger.

7. Man søker om dette hos NAV, men som sagt vil ikke dette gjelde deg som får foreldrepenger.

8. Er vel ikke noe mer?

Håper dette hjalp :)

Hei

Senest 6 uker før fødsel, men kan søke når som helst etter uke 26. Du må legge ved bekreftelse fra JM/lege.

Du sender inn søknaden, arb.giver sender inn inntektsinfo.

Det kommer ann på. De fleste kommunale arb.givere betaler selv.
Dette burde arb.giver vite.

4) får man like mye i mamma permisjonen som man får i vanlig lønner ?
De regner ut gjennomsnitt. Så det ender på ca det samme. Kommer jo også an på om du velger 80% eller 100% dekning.

De har ingen grunn til å gi deg avslag dersom du har jobba mer enn 6 av 10 mnd før fødsel.

Kommer ann på økonomien deres da. Har dere råd ville jeg valgt 80% dekning og 100% perm.

Det et stønad for de som ikke har opparbeidet perm. rettigheter.

Se svar spm. 6 :)

Ikke noe mer dersom du ikke er alene.
Er du alene kan du søke om fars permisjon, overgangsstønad, utvidet barnetrygd og barnebidrag/ bidragsforskudd.

Lykke til :D

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Om ikke arbeidsgiver har noen fast praksis på om det er dem eller NAV som betaler ut permisjonspengene, ville jeg spurt arb.giver om de kan gjøre det. Da får du feriepenger året etter permisjon, det gjør du ikke om du får pengene direkte fra NAV. Om arb betaler pengene til deg, så søker de refusjon fra NAV. Jeg har spurt min arb.giver om de kan betale ut lønnen for meg, og har sagt seg villig til det :)

supert damer :) tusen takk, se så lett ting vart nå :)
hehe.. er jo bare mannfolk som er ansatt i bedriften min , så de er ikke så dreven på mamma perm, men skal spørre om de kan kjøre lønnen min ;) fikser seg sikkert :)

det er så supert å ha dere å spørre om råd :)

Om ikke arbeidsgiver har noen fast praksis på om det er dem eller NAV som betaler ut permisjonspengene, ville jeg spurt arb.giver om de kan gjøre det. Da får du feriepenger året etter permisjon, det gjør du ikke om du får pengene direkte fra NAV. Om arb betaler pengene til deg, så søker de refusjon fra NAV. Jeg har spurt min arb.giver om de kan betale ut lønnen for meg, og har sagt seg villig til det :)
Det med feriepenger er også opptil arb.giver og vil ikke gjelde alle.

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Jeg jobber i staten og får lønn av de og får min normale lønn selv om de ikke får alt tilbake fra Nav. Jeg jobber turnus på sykehus og nav betaler jo bare for mand-fredags 8-16 jobbing og ikke turnus. Så hadde jeg fått det rett av nav ville jeg fått mye mindre i mnd. Så sykehuset går litt i minus på oss gravide

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Når du skal velge mellom 80% og 100% lønn så er det viktig å ta med i vurderingen at det du velger må mannen også ta i sin permisjon. Vi (mannen) hadde tapt masse penger dersom eg valgte 80% lønn.

Når du skal velge mellom 80% og 100% lønn så er det viktig å ta med i vurderingen at det du velger må mannen også ta i sin permisjon. Vi (mannen) hadde tapt masse penger dersom eg valgte 80% lønn.
Uff tror det er sånn her også. Men da må jeg jo begynne å jobbe i september, det er kjipt. Det blir kort permisjon altså.

Tror vi kommer til å gjøre det slik... Tar ut 100% permisjonspenger, sparer 20% hver mnd. Jeg tar ut det vi bestemmer over selv, mens mannen tar ut sine 14 uker, pluss ulønnet permisjon så lenge vi har råd til det. på den måten får vi strekt permisjonen lengst mulig, får en del sammen, og slipper å ha mini i barnehagen for tidlig. I tillegg prøver vi å få til noe lurt i forhold til ferie osv. Håper også at jeg kan få en annen stilling på sikt, slik at jeg ikke trenger å være borte en hel uke av gangen, kjenner det er lenge å være borte en hel uke de to første leveårene...

Back
Topp