Permisjon og bhg

Maje-Mor

Elsker forumet
Septemberlykke 2016
Litt tidlig, jeg vet, men vi tenker endel over mulighetene våre rundt dette nå.

Dersom vi klarer det økonomisk, har jeg mest lyst til å vente med bhg-start til aug'17, da er barnet 17mnd vel. Da blir det 100% dekning perm på meg til november, pappans ti uker, og så ulønna på meg fra jan-aug, med kontantstøtte. Pappan kan bare ha permisjon om vinteren uansett grunnet sesongarbeid. Men jeg kan godt tenke meg å ta så mange vikartimer jeg kan da den vinteren og våren.

Sist fikk jeg i mai, og hadde ulønna perm på slutten fram til aug.

Jeg tror det er mulig å få bhg-plass tidligere i bhg til kommende storebror, men da er det i såfall ikke aktuelt før etter påske.

Hvordan tenker dere andre å løse dette?
 
litt usikker, hadde tidlig mai sist. da hadde jeg ulønna perm i noen mndr. men vet ikke om jeg har mulighet til det denne gangen, siden det er så lenge, muligens det blir dagmamma, eller at jeg å mannen må jobbe deltid å ta omgang på å være hjemme? tpy jeg jobber 40-60% en periode
 
ja vi får ikke barn på den letteste tiden sånn sett... hovedopptaket til bhg plass er jo i august 2016, om man vil ha det året.
jeg ser for meg at enten er jeg heldig og får plass fra desember/januar, da jeg vet noen ahr suppleringsopptak da.
Ellers så håper jeg at jeg kjenner noen besteforeldre-pensjonister som har mulighet til å være hjemme med lille oen dager i uken til jeg får plass.Mannen jobber skiftordning, så han begynner noen dager tidlig, og noen dager seint, så det kan vel la seg kombinere på et vis!
Jeg har desverre ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon.

uansett så tenker jeg 80% permisjon-49 uker. ti til far, og resten til meg. så får jeg jo fem uker ferie i tillegg. da skal jeg være hjemme i 44 uker...minus tre før fødselen- da tenker jeg at jeg er hjemme til ca: 1 oktober 16, sånn røft regnet.
 
Her skal minste gå hjemme til august, da han/hun er ca 1,5 år. Pappaen i hus skal ha mesteparten av permisjonen, og jeg jobber hjemmefra uansett, så heldigvis løser det seg uten problemer for vår del :)
 
Her skal minste gå hjemme til august, da han/hun er ca 1,5 år. Pappaen i hus skal ha mesteparten av permisjonen, og jeg jobber hjemmefra uansett, så heldigvis løser det seg uten problemer for vår del :)

Åh, det høres ut som en veldig fin løsning! Herlig å ha den friheten når man har små barn. Får spare og spare her, har ikke lyst på bhg før aug17...
 
Her er vi så heldige at beste foreldrene stiller opp. Ikke at vi har fortalt de det enda :p men mannen jobber skift og jeg mye hjemme fra. Tenker også litt på å ta gradert permisjon. Jobbe 1 til 2 dager i uken.
 
Regner med at vi kan få plass i barnehagen til storebror når vi ønsker det, men usikker på når vi ønsker det...:p
Vi har uansett såpass fleksible jobber at vi nok får til å jobbe 70-80% begge to om vi ønsker det, må jobbe litt mer ettermiddager enn vanlig da. Har i tillegg to par besteforeldre som er spreke pensjonister (forhåpentligvis er det fortsatt sånn om to år) som gjerne stiller opp.
 
Så heldige alle er som får det til å gå rundt med bhg i august 17. Jeg håper vi kan få det til også. Kanskje. Hvertfall ikke før påske.

Han vi har fra før begynte rett før han ble 11 mnd, for tidlig syns jeg, men alt har gått veldig bra.
 
Her blir det nok barnehage fra februar/mars 2017 tenker jeg. Håper bare å få innpass i barnehagen vi tilhører nå. Regner med vi i så fall må betale fra januar...
 
Her er mannen ufør og hjemme. Han har Vært hjemme med snuppa fram til nå. Har søkt barnehage til henne fra høsten av. Så blir nok liknes med dette barnet.
 
Har ikke peiling, ikke tenkt så mye på det enda, første er født i januar og ble passet av en tante i desember og fikk heldigvis plutselig plass etter jul :)
 
Eg har ein heima no som e 15 mnd, og eg har vore sååå utrulig i tvil på kva me ska gjer! Har fått 60% plass i august. Men eg kjenne eg helst vil ha han heima til han e rundt 2 år... No kjem jo neste mann før han e 2 år.. Men me kose oss såå veldig her heima :) snakka med helsesøster i går ang. Detta, og heldigvis syntes ho att da ikkje var nåken nødvendighet att han sku starta i b-Hagen enda om eg ikkje hadde spesielt lyst :) er uansett litt i tvil fortsatt #livetskvaler
 
Vi er begge studenter så jeg får 49 uker perm fra lånekassen, far mister pappaperm :/ men han kunne uansett ikke tatt pappaperm pga studiene. Vi tenker å ha babyen hjemme til august 2017, da jeg uansett ikke får fortsatt studiene fra jul 2017. Vi ville tapt penger på at jeg bare tok 30 studiepoeng på måfå med tanke på lån og stipend. Dessuten er ikke støtten fra lånekassen så mye høyere enn kontantstøtten :)
 
Dette har jeg ikke tenkt så mye på ennå.

Vesla er født i februar 14, og skal starte i barnehage i august. Jeg startet å jobbe 80% i januar, pappaen har pappaperm en dag i uka og hun har vært hos min mor 3 dager i uka. Kanskje det ordner seg sånn for nummer 2 også.
 
Jeg tenker også litt på det. Tror ikke det blir noe problem å få plass i bhg i februar-17, men har litt lyst å vente til august -17...
Mulig vi får det til, men det kommer mer an på mannen enn på meg :p
 
Vi har ikke bestemt oss, og det er jo lenge til. Men vi vil gjerne ha h*n hjemme til august 2017, om det lar seg gjøre økonomisk..
 
Vi får nok plass når vi vil, men er usikker på hva jeg vil. Jenta vår begynte da hun var 10,5 mnd, da med korte dager frem til 12 mnd. Veldig tidlig, men for henne gikk det greit - det er jo ikke sikkert neste barnet er likt. Sånn ideelt sett tenker jeg 1,5 år, men er redd det blir litt mye for både pappaen og meg :)
 
Back
Topp