Permisjon og barnehagestart

mammainnlandet

Betatt av forumet
jeg og samboer snakket litt om permisjon og barnehagestart.. ingen av oss ønsker at lille skal starte i barnehage august 24, men heller januar 25 xsmile5
Hvordan gjør vi det uten å bruke ulønnet permisjon? Det ser mest sannsynlig ut at jeg har en god del ferie til overs(25dager)..
kan jeg ta ut disse når baby blir født- istedet for permisjon? Eller må jeg ta ut de før barnet blir født? Der kunne jeg allerede hentet inn en mnd ekstra..

Hvis det er ok for arbeidsgiver, så kan du overføre ferien sin til neste år (noen arbeidsgivere har begrensning på hvor mye ferie du kan overføre til nytt kalenderår), så kan du ta permisjonen din først og så ferien din, før du kommer tilbake til jobb. Det er nok det enkleste.

Ulønnet. Ev, kveldsjobb. Eller han kan gradere, du kan gradere. Mange muligheter.

Er vell også mulig å legge inn ferie midt i permisjon? Ikke helt sikker altså, men jeg kommer til å bruke årets ferie til å forlenge permisjonen!
Er arbeidsgiver tverr på det så står vi uansett med et problem, for jeg kommer til å være sykmeldt i en eller annen grad frem til permisjon uansett, så ferien får jeg ikke tatt ut før likevel..

Her tar mannen 50% pappaperm og 50% jobbing, så han får ca 30 uker med permisjon. Dette kombineres med en veldig rolig oppstart og tilvenning til barnehage fra august 24! Fungerte veldig godt med 2-åringen, så håper det fungerer denne gangen også! Han ble levert til frokost i barnehagen for å delta på det, var med på lek et par timer maks før dupp. Så varslet barnehagen da han våknet for dupp og ble så hentet :)

Vi må bruke ulønnet permisjon. Jeg tenker å ha babyen hjemme til august 2025, så får bare løse seg på et vis. Familieforøkelse er superdyrt! Min arbeidsgiver kompenserer ikke for lønnen min over NAV-grensen, mannen kan ikke ta permisjonen sin, så vi går greit i minus, kan du si.. men men. Jeg vil ha lang tid hjemme med knøttet, så da får det bare bli sånn. :Heartred

Hvis det er ok for arbeidsgiver, så kan du overføre ferien sin til neste år (noen arbeidsgivere har begrensning på hvor mye ferie du kan overføre til nytt kalenderår), så kan du ta permisjonen din først og så ferien din, før du kommer tilbake til jobb. Det er nok det enkleste.
Jeg har dessverre allerede overført all ferie jeg kan fra ifjor.. så jeg har veldig mange feriedager tilgode.. men mulig jeg får overført alt sånn at jeg kan ta 5 uker ferie etter permisjon også drøye i lengste laget xsmile5

Ulønnet. Ev, kveldsjobb. Eller han kan gradere, du kan gradere. Mange muligheter.
Jeg har ikke utdanning for å kunne ta en kveldsjobb, samboer jobber også borte 4/5dager i uken.. så blir alene med lille. Jobben min er meget fleksibel, så mulig det løser seg uten permisjon også..

Er vell også mulig å legge inn ferie midt i permisjon? Ikke helt sikker altså, men jeg kommer til å bruke årets ferie til å forlenge permisjonen!
Er arbeidsgiver tverr på det så står vi uansett med et problem, for jeg kommer til å være sykmeldt i en eller annen grad frem til permisjon uansett, så ferien får jeg ikke tatt ut før likevel..

Her tar mannen 50% pappaperm og 50% jobbing, så han får ca 30 uker med permisjon. Dette kombineres med en veldig rolig oppstart og tilvenning til barnehage fra august 24! Fungerte veldig godt med 2-åringen, så håper det fungerer denne gangen også! Han ble levert til frokost i barnehagen for å delta på det, var med på lek et par timer maks før dupp. Så varslet barnehagen da han våknet for dupp og ble så hentet :)
Hvordan tar du ut årets ferie da? Fører du alle 25 dager over til neste år? Er det egentlig lov? Vet 10 dager er lov, til vanlig.. er det andre regler i permisjon?
Samboer jobber borte på 4/5 dagers uke og har ikke mulighet til det.. derfor ønsker jeg å drøye starten til januar- Iom at vi ikke får en rolig tilvenning..

Vi må bruke ulønnet permisjon. Jeg tenker å ha babyen hjemme til august 2025, så får bare løse seg på et vis. Familieforøkelse er superdyrt! Min arbeidsgiver kompenserer ikke for lønnen min over NAV-grensen, mannen kan ikke ta permisjonen sin, så vi går greit i minus, kan du si.. men men. Jeg vil ha lang tid hjemme med knøttet, så da får det bare bli sånn. :Heartred
samboer jobber borte på 4/5 dagers uke og jeg ønsker ikke å gå glipp av 1-års fasen til lille.. vi får ingen myk barnehagestart med mindre jeg jobber mindre evt..
jobben min er veldig fleksibel, mulig at det løser seg uten ulønnet permisjon.. men liker å ta forhåndsregler:laughing002

Ganske sikker på at du kan ta ut årets ferie under permisjonen din. Min plan er iallefall å ta de obligatoriske første 6 ukene så skal jeg ta ut årets ferie etter de 6 ukene før jeg går over i permisjon igjen. Også tar jeg mest sannsynlig neste års ferie på slutten av permisjonen min slik at jeg får være hjemme lengst mulig :)

Så om termin holder seg til 12 september så blir det permisjon fra da til 24 oktober. Ferie fra 24 oktober til 24 desember også permisjon fra 24 desember :happy:

Hvordan tar du ut årets ferie da? Fører du alle 25 dager over til neste år? Er det egentlig lov? Vet 10 dager er lov, til vanlig.. er det andre regler i permisjon?
Samboer jobber borte på 4/5 dagers uke og har ikke mulighet til det.. derfor ønsker jeg å drøye starten til januar- Iom at vi ikke får en rolig tilvenning..
Vet om kolleger som har fått overført mer enn 10 dager til året etter, hos oss må man bare søke på et skjema tror jeg! Jobber i kommunen, vet ikke om det har noe å si da :shy: Uansett så er det nok enklest å ta med all ferien over til neste år og så ta ut de 5 ukene på slutten av permisjonen!

Skjønner det! Da kan det nok være lurt å se på om du har mulighet til å kombinere litt jobb og permisjon, for å drøye permisjonen lengst mulig! Jobber du 1 eller 2 dager i uken så vil jo det forlenge permisjonen med 31-62 dager. Eventuelt blir det nok noe ulønnet:)

Jeg har ikke utdanning for å kunne ta en kveldsjobb, samboer jobber også borte 4/5dager i uken.. så blir alene med lille. Jobben min er meget fleksibel, så mulig det løser seg uten permisjon også..
Trenger ikke utdanning for å ta en kveldsjobb. Min mann jobber også borte, noen ganger opptil 3-4 overnattinger i uken, andre ganger mer dagtid (lokfører). Vi har to barn og jeg er 100% student, jobber når jeg kan. Enten med barnevakt (vanskelig) eller i hans friperioder. Yngste var hjemme til hun var 1,5 år før hun begymte i bhg, ammet til hun var nesten to. Alt går, men man må være litt fleksibel, og fire på noen krav, kanskje prioritere litt annerledes. Sånn blir jo livet med barn også. Det er helt ulikt livet før barn...

Trenger ikke utdanning for å ta en kveldsjobb. Min mann jobber også borte, noen ganger opptil 3-4 overnattinger i uken, andre ganger mer dagtid (lokfører). Vi har to barn og jeg er 100% student, jobber når jeg kan. Enten med barnevakt (vanskelig) eller i hans friperioder. Yngste var hjemme til hun var 1,5 år før hun begymte i bhg, ammet til hun var nesten to. Alt går, men man må være litt fleksibel, og fire på noen krav, kanskje prioritere litt annerledes. Sånn blir jo livet med barn også. Det er helt ulikt livet før barn...
Jeg er utdannet banemontør(jernbane) egentlig turnusarbeid, men har omskolert meg allerede. Jobben min er veldig fleksibel og som jeg har skrevet tidl, kanskje mulighet til å få jobbe litt mer som jeg ønsker for å være mere hjemme..
jeg er ikke intressert i å jobbe helger fordi det er da samboer er hjemme :laughing002 den lille tiden ønsker jeg faktisk og ha sammen som en familie, ikke at far skal sitte hjemme og jeg skal jobbe.

Back
Topp