Permisjon og barnehage

SoYupi

Andre møte med forumet
Hei. Jeg er fra Tyskland og forstår ikke helt systemet hvordan det skal fungere med permisjon etc.. som jeg forstår må man 3 uker før termin ut av jobben rett inn i permisjon. Etter termin ( uansett om man har fått barn eller ikke) løper 15 dager morkvote ( veldig lite synes jeg) … deretter 15 dager farkvote eller fortsatt morkvote. Også 15 dager ca til valgfritt. Men hvem bestemmer når jeg må tilbake til jobb ? Må man registrere den i Nav? Og Nav beregner da dato? Også hva er med ferie? Stopper permisjon i juli? Hva er med barnepass i april? Det er så dumt hvis man må vente til august og dagmamma koster mye… hvordan gjøre dere det?
 
15 uker til mor, 15 uker til far og 16 uker felleskvote...

Vi har vært heldige med de tre eldre barna så alle har fått begynne når permisjonen er slutt. En del barnehager har supplerende opptak gjennom året. Du kan utsette foreldrepenger ved å jobbe gradert eller ved å ta ut ferie.
 
Hei. Jeg er fra Tyskland og forstår ikke helt systemet hvordan det skal fungere med permisjon etc.. som jeg forstår må man 3 uker før termin ut av jobben rett inn i permisjon. Etter termin ( uansett om man har fått barn eller ikke) løper 15 dager morkvote ( veldig lite synes jeg) … deretter 15 dager farkvote eller fortsatt morkvote. Også 15 dager ca til valgfritt. Men hvem bestemmer når jeg må tilbake til jobb ? Må man registrere den i Nav? Og Nav beregner da dato? Også hva er med ferie? Stopper permisjon i juli? Hva er med barnepass i april? Det er så dumt hvis man må vente til august og dagmamma koster mye… hvordan gjøre dere det?
Hei! Ja du må registrere dette på nav.no De har en veileder. Permisjonen starter 3 uker før. Så er det 15 uker til mor. 16 uker som dere fordeler og bestemmer selv. (Jeg tok alle ukene sist og skal det samme nå). Også 15 uker til far. Men ukene er også avhenging om du tar 100% elller 80% permisjon. Kan være lurt å legge inn ferie om barnehagen ikke har løpende opptak da strekker du permisjonstiden lengere. Permisjonen stopper ikke i juli. Men tar du ut ferie i permisjonen får du ikke permisjonslønn fra nav den/de ukene du har ferie. Sist måtte jeg ha ulønnet permisjon fra april-august fordi vi ikke fikk barnehageplass før august. Husk å spare feriepenger til 2025! Fordi du får ikke utbetalt feriepenger fra nav året etter permisjon
 
Takk for svarene. Den med feriepenger viste jeg ikke. Ok…jeg synes at det er alt for lite som de gjøre for kvinner likevel det var verre i fortider
 
Takk for svarene. Den med feriepenger viste jeg ikke. Ok…jeg synes at det er alt for lite som de gjøre for kvinner likevel det var verre i fortider
Sjekk med jobben om de betaler eller utbetalingene i permisjonen kommer fra nav. Betaler jobben, så får du fortsatt feriepenger.
 
Hei. Jeg er fra Tyskland og forstår ikke helt systemet hvordan det skal fungere med permisjon etc.. som jeg forstår må man 3 uker før termin ut av jobben rett inn i permisjon. Etter termin ( uansett om man har fått barn eller ikke) løper 15 dager morkvote ( veldig lite synes jeg) … deretter 15 dager farkvote eller fortsatt morkvote. Også 15 dager ca til valgfritt. Men hvem bestemmer når jeg må tilbake til jobb ? Må man registrere den i Nav? Og Nav beregner da dato? Også hva er med ferie? Stopper permisjon i juli? Hva er med barnepass i april? Det er så dumt hvis man må vente til august og dagmamma koster mye… hvordan gjøre dere det?

Du kan også ringe nav og velge "foreldrepenger", de har en egen telefonlinje bare for spørsmål om det.
Vil du si hvor i landet du bor, så kan man anslå når du får bhg-plass. På småsteder kan man nesten alltid få plass fra barnet er 12 mnd, men dette varierer altså veldig. Eller spør noen du kjenner i nabolaget.
Jeg bodde rett utenfor oslo da jeg var i permisjon, og vi måtte vente til august. Fødte i midten av januar og starten av mars, så mine var 19mnd og nesten 18mnd ved barnehagestart. Løste det med å spare penger som bare f i svangerskapet, holde forbruket nede, ingen ferier før etter barna var 2 år. Man får kontantstøtte fra barnet er 13 mnd hvis du ikke har barnehageplass. Dette utgjør 7500kr. I tillegg får du månedlig barnetrygd som normalt. En dagmamma tar ofte kontantstøtte+barnehagepris, så sånn sett blir utgiftet din i praksis samme summen som du ville betalt for en barnehageplass. Men jeg synes det ble for mye skifte av pass for barnet, og heller ikke lett å finne en god dagmamma man stoler på. HAr dog jobbet som dagmamma selv da jeg var yngre, og tenker jeg var en trygg og pålitelig person, haha, så det ER jo mulig :p
Fra barnet fra 12 mnd sånn ca jobbet jeg 1 dag i uka. Fikk hjelp av besteforeldre eller mannen min kunne ha litt fleksibel arbeidstid.
 
Back
Topp