Permisjon - helligdager

Bkno8445610

Blir kjent med forumet
Aprilspirene 2024❤️
Jeg har prøvd å sette opp permisjonstiden på nav sine sider, er det slik at i perioden vi får foreldrepenger så kan jeg ikke "plusse på" helligdagene?, men når jeg skal bruke ferien min som går over perioden jul 2024 så kan jeg plusse sammen ferie og helligdager slik at jeg får mer fri?
Kan jeg da skrive opp at jeg ikke vil ha foreldrepenger på helligdager, å så få fri fra jobben uansett? x)

Jeg har forstått det sånn at det ikke er noe som heter helligdager i permisjonstiden som Poojenta også sier, men at dersom du legger ferien din til en periode med helligdager, f. eks i mai eller rundt juletider, så kan du få mer fri. For når du tar ut ferien din har du pause i permisjonstiden. Jeg har regnet meg frem til at jeg kan få sånn 6 ekstra fridager ved å ta ut halve ferien i mai og halve i jula neste år, men det er avhengig av at arbeidsgiver ikke krever at man tar ferien i fellesferien f. eks.

Nå skal jeg ikke si noe hundre prosent sikkert her, men jeg mener å huske fra sist jeg skulle søke permisjon at jeg prøvde meg på dette, og fikk da beskjed om at jeg ikke kunne «jobbe/ha ferie» på en rød-dag, så da måtte jeg ha permisjon.

Nå skal jeg ikke si noe hundre prosent sikkert her, men jeg mener å huske fra sist jeg skulle søke permisjon at jeg prøvde meg på dette, og fikk da beskjed om at jeg ikke kunne «jobbe/ha ferie» på en rød-dag, så da måtte jeg ha permisjon.
Kan der være reglene er endret siden sist du var gravid? Mener å ha hørt at det er grunnet nye regler etter oktober 2021. Men jeg er heller ikke 100% sikker på dette, det er ikke så lett å bli klok på alt.

Nei, du kan ikke «plusse» på helligdager. Da måtte du ha pauset foreldrepengene disse enkeltdagene, og fått lønn fra arbeidsgiver - og det plikter ikke arbeidsgiver å gi deg.

Nei, du kan ikke «plusse» på helligdager. Da måtte du ha pauset foreldrepengene disse enkeltdagene, og fått lønn fra arbeidsgiver - og det plikter ikke arbeidsgiver å gi deg.
Men det er jo i prinsippet det du gjør når du tar ut ferie? Du setter foreldrepengene på pause og får feriepenger fra arbeidsgiver i stedet. Mulig jeg er helt på vidda, men en bekjent av meg har i alle fall fått beskjed om at det kan gjøres slik av sin arbeidsgiver. Mulig det individuelt om arbeidsgiver godtar det da.

Kan der være reglene er endret siden sist du var gravid? Mener å ha hørt at det er grunnet nye regler etter oktober 2021. Men jeg er heller ikke 100% sikker på dette, det er ikke så lett å bli klok på alt.

Det er mye mulig det, så den beste måten å finne ut av det er vel nesten å bare prøve å fylle ut en søknad. Det var i selve søknaden jeg fikk beskjed om at det ikke gikk.

• Liker
Reactions: IDV
Men det er jo i prinsippet det du gjør når du tar ut ferie? Du setter foreldrepengene på pause og får feriepenger fra arbeidsgiver i stedet. Mulig jeg er helt på vidda, men en bekjent av meg har i alle fall fått beskjed om at det kan gjøres slik av sin arbeidsgiver. Mulig det individuelt om arbeidsgiver godtar det da.
Tar du ut feire er det noe annet. Da tenker jeg i så fall at du må ta ut ferie f.eks. En hel uke, hvor en av dagene er en helligdag. Da får du i så fall feriepenger fra arbeidsgiver disse dagene, men får muligens vanlig lønn for akkurat 17.mai. Du kan ikke legge inn pause i foreldrepengene på kun 17.mai og kreve å få lønn fra arbeidsgiver denne ene dagen.

Tar du ut feire er det noe annet. Da tenker jeg i så fall at du må ta ut ferie f.eks. En hel uke, hvor en av dagene er en helligdag. Da får du i så fall feriepenger fra arbeidsgiver disse dagene, men får muligens vanlig lønn for akkurat 17.mai. Du kan ikke legge inn pause i foreldrepengene på kun 17.mai og kreve å få lønn fra arbeidsgiver denne ene dagen.
Ja, enig. Man må legge en lengre tid med ferie til en periode med helligdager. F. eks som jeg skrev lenger opp her, tenkte jeg å ta ca halve ferien i mai og resten i desember, så får man noen ekstra feriedager totalt pga. helligdager i disse periodene.

Når det gjelder hva man får utbetalt, så blir jo det det samme uansett når man legger ferien. Det man får utbetalt fra arbeidsgiver er jo kun opptjente feriepenger, ikke noe vanlig lønn på helligdager i tillegg. Så i praksis får man ikke utbetalt noe mer, men man får bare noen ekstra dager fri så man kan dra permisjonstiden litt lenger. Når jeg tenker meg om så blir jo sånn sett de ekstra dagene i praksis som ulønnet perm, så kanskje det ikke har så mye for seg haha

Min arbeidsgiver regner ikke med helligdager som perm - det vil si at jeg automatisk får lenger perm fordi jeg ikke har arbeidsdager på de dagene.

• Liker
Jeg har søkt permisjon, og fant da ut at:
Ja, det går an å ta pause i permisjon på rød-dager, men ikke i løpet av de første seks ukene etter fødsel. De ukene er forbeholdt mor og må tas ut rett etter fødsel. Så når jeg prøvde å legge pause i løpet av de ukene, stod det at jeg ville miste dager. Så det var kjedelig. Alle røddagene etter påsken kommer i løpet av mine første seks uker :P

• Liker
Jeg har søkt permisjon, og fant da ut at:
Ja, det går an å ta pause i permisjon på rød-dager, men ikke i løpet av de første seks ukene etter fødsel. De ukene er forbeholdt mor og må tas ut rett etter fødsel. Så når jeg prøvde å legge pause i løpet av de ukene, stod det at jeg ville miste dager. Så det var kjedelig. Alle røddagene etter påsken kommer i løpet av mine første seks uker :p
Ja, du kan pause røde dager, men betyr ikke at du da får lønn disse dagene. Du pauser da utbetaling av foreldrepenger (som du kan gjør når som helst), men får da sannsynligvis ingen utbetaling disse dagene. Arbeidsgiver plikter ikke å gi deg lønn disse røde dagene selv om du pauser. De plikter kun gi deg lønn dersom du legger inn feriedager.

Ja, du kan pause røde dager, men betyr ikke at du da får lønn disse dagene. Du pauser da utbetaling av foreldrepenger (som du kan gjør når som helst), men får da sannsynligvis ingen utbetaling disse dagene. Arbeidsgiver plikter ikke å gi deg lønn disse røde dagene selv om du pauser. De plikter kun gi deg lønn dersom du legger inn feriedager.

Det er jeg klar over :)

Back
Topp