Permisjon - har jeg misforstått helt??

Bkno2745982

Blir kjent med forumet
Jeg (og sjefen min) hadde forstått det som at turnus-arbeidere med «ujevne» lønninger pga. Ulike vikariater osv. skal ha en inntekt basert på dette: gjennomsnittetsinntekt av de 6 beste av 10 siste lønninger. Jeg har jobbet alt fra 100%-60% natt det siste året. I sept går jeg inn i 60 %, og nå forteller nav at det er dette inntekten vil fryses på, samt de tillegg man ville fått hvis man jobbet turnusen i fremtiden (helligdager osv.) + at Evt. ekstravakter man har hatt de siste månedene vil telle positivt.

Jeg har tatt på meg 80 % natt i sommer, økte stilling litt med tanke på at dette vil øke inntekt i permisjonstiden. Men nå har jeg fått høre at dette ikke telles, jeg får kun bedre betalt dersom jeg tar på meg vakter EKSTRA. Det blir vanskelig(!!) å ta på seg ekstravakter som nesten høygravid i en 80 % nattstilling.

Hadde derfor tjent mye bedre dersom jeg beholdt 60 % og tok mye ekstravakter...

Fikk nettopp vite at ei i nabobyen får inntekt basert på de beste 6 av siste 10 måneder, så forstår ikke hvorfor hun på lønn og i nav forteller meg noe annet?

Håååper en av dere har noe svar til meg, selv om innlegget ble skikkelig rotete...

Jeg har fått beskjed om å ta et gjennomsnitt for en større periode siden jeg ikke har fastlønn... Men overtid må vekk.

Blir gjennomsnittet av det du har fått. Sist jobba eg ræva av meg i desember, fødte i februar. Fikk dobbelt så mye i lønn som eg egentlig hadde. Hadde kun 50%stilling. Så det førte til at eg fikk mye mer utbetalt i permisjonen enn ellers

Har ingenting å si om det står på papiret at du skal ha 80% eller 60%. Det er det du faktisk jobber uansett som telller

Får du utbetalt foreldrepenger av arbeidsgiver? I min permisjon sist gang hadde jeg vikariat på 75% når jeg gikk gravid, det vikariatet gikk ut et par mnd uti permisjonen og jeg gikk ned til 50% stilling. Fikk da utbetalt 50% fra arbeidsgiver og de resterende 25% fra Nav ut permisjonen. Mulig det er noe sånn som skjer med deg også da? At Nav går utifra en gjennomsnitts inntek, så får du 60% fra arbeidsgiver..det som går over av Nav?

Har ingenting å si om det står på papiret at du skal ha 80% eller 60%. Det er det du faktisk jobber uansett som telller

Sånn jeg har forstått det også, så ble veldig overrasket da nav og lønn sa dette kun gjaldt om jeg fikk dagpenger. At det fryses på det jeg har i september uansett! Hm:(

Får du utbetalt foreldrepenger av arbeidsgiver? I min permisjon sist gang hadde jeg vikariat på 75% når jeg gikk gravid, det vikariatet gikk ut et par mnd uti permisjonen og jeg gikk ned til 50% stilling. Fikk da utbetalt 50% fra arbeidsgiver og de resterende 25% fra Nav ut permisjonen. Mulig det er noe sånn som skjer med deg også da? At Nav går utifra en gjennomsnitts inntek, så får du 60% fra arbeidsgiver..det som går over av Nav?

Takk for svar! Skal sjekke opp om dette kan være tilfelle. Jobber som sykepleier på st Olav, så skal få fra nav!

"Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene."

Hjelper dette?

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Hva med å prøve å spørre i chatten på nav? :)

Skal sjekke opp! Gikk inn på chatten til nav nå, takk:)

Back
Topp