Permisjon, foreldrepenger og ferie

Mimmi1992

Blir kjent med forumet
Jeg er førstegangs og helt ny på dette med å søke foreldrepenger.
Har ikke mange dagene igjen og blir helt stresset av dette :s
Jeg skal ta hele permisjonen, inkludert fedrekvoten.
Det jeg lurer på er om noen av dere har tenkt å forskyve permisjonen med å ta ferie?
I så fall, hvordan gjør man det?
Kan sjefen nekte meg ferie i permisjonen?
Jeg må nesten vite dette før jeg velger 80% eller 100% dekningsgrad.
Arbeidsplassen min ble lagt ned når jeg ble sykemeldt og jeg fikk tilbud om jobb i samme bedrift bare et annet sted, så jeg kjenner ikke min nye sjef :/

Sniker fra august.
Vil tro at siden det er samme bedriften så har du rett på ferie uansett.
Nav godtar 4 uker og 1 dag ferie under permisjonstiden hvert år. Om du har 4 dager til som en gode fra arbeidsplassen må du da ta ut disse etter permisjonstiden er over.
Men nav har en fin chat på nettsiden dems du kan spørre om slikt :)

Jeg er førstegangs og helt ny på dette med å søke foreldrepenger.
Har ikke mange dagene igjen og blir helt stresset av dette :s
Jeg skal ta hele permisjonen, inkludert fedrekvoten.
Det jeg lurer på er om noen av dere har tenkt å forskyve permisjonen med å ta ferie?
I så fall, hvordan gjør man det?
Kan sjefen nekte meg ferie i permisjonen?
Jeg må nesten vite dette før jeg velger 80% eller 100% dekningsgrad.
Arbeidsplassen min ble lagt ned når jeg ble sykemeldt og jeg fikk tilbud om jobb i samme bedrift bare et annet sted, så jeg kjenner ikke min nye sjef :/

Du har rett på 4 uker og 1 dag ferie, denne er lovbestemt. I søknaden på nett velger du "utsett permisjonen" (eller noe sånt, kanskje det står "legg til opphold i permisjonen" e.l) under et av punktene og så legger du inn når du vil ha ferie. Når du søker permisjon hos arbeidsgiver er det viktig at du legger ferien til samme tidsrom.

Hvis du vanligvis har 5 uker ferie så må du avtale med arbeidsgiver om du kan overføre denne til 2019. Det er opp til arbeidsgiver om de er "grei" og lar deg gjøre dette.

Du har rett på 4 uker + 1 dag ferie iløpet av permisjonen din uavhengig om du velger 80 eller 100% dekning. Du kan altså forskyve permisjon ved å ta ut ferie, ja. Både mannen og jeg skal gjøre det. Så vidt jeg vet kan ikke arbeidsgiver nekte deg det. Tror det er veldig vanlig. I verste fall kan du ta ut ferie rett etter endt permisjon, så går det opp i opp.
Om du ikke har så mye ferie igjen for 2018 så kan du ta ut det du har tjent deg opp til.

Om du ikke tar ut ferie ila permisjonen så må du søke om å få den overført til neste år av arbeidsplassen din i så fall.

Back
Topp