Permisjon/foreldrepenger/barnehageplass

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Jeg har nå begynt å tenke på hvordan vi skal gjøre det i permisjonstiden. I utgangspunktet har jeg lyst til å ta ut 100% lønn og 49 uker. Dvs at jeg er tilbake på jobb ved mars/april, og at far har perm frem til sommerferien. Grunnet usikkerhet rundt barnehageplass er jeg imidlertid ikke sikker på om det er gjennomførbart....
Har dere gjort dere noen tanker enda? :-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Vi sparer å sparer, håper at det går at jeg er hjemme til januar 2015. Da far kun har 1 dag i uka han er hjemme. Så det spørs om vi får bhg fra januar da..

Gutt 2011, septemberspire 14 ❤️

Tar 100% å sparer hvertfall 5000 på egen konto hver mnd. Har begynt sparing og feriepenger og slikt skal over på denne kontoen :)

Gutt 2011, septemberspire 14 ❤️

Jeg skal ha permisjon til juni, så tar pappaen 10 uker etter det mens jeg er i jobb. Etter det er jeg hjemme og får foreldrepenger frem til hn er 18mnd, så skal hn i barnehage 5 timer for dagen mens jeg er på jobb, 4 dager i uken. Jeg jobber bare deltid pga jeg er ufør.

Jeg skal være hjemme til august 2016, må jo det da hun ikke får bhageplass før... Vi har spart leeenge så håper det går greit økonomisk :) hvis hun skulle komme tidligere, altså i august, så er jeg usikker på om jeg lar bhageplassen gå... Synes de er altfor små til å begynne i bhage som 12mnd... Vet det ikke er alle som har mulighet til å gå hjemme lenger, men dette betyr mye for meg og har derfor prioritert penger på det!

Vi tar 100% perm, og samboeren min skal ha 14 uker:) jeg tar ferie i min perm før han tar over, så tror vi kommer oss frem til sommerferien da:) satser på at barnehageplass ordner seg fra august:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Dere som har bf som skal ha 14 uker, tar han da 4 uker av deres permisjon eller tar han 4 uker ulønnet permisjon?

Mor og far har 14veker kvar, mødrekvote/fedrekvote. Dei vekene kan ikkje den andre "ta" med mindre der er spesielle grunnar for det. Resten av permisjonstida er fellesperiode og kan delast slik det passar best for kvar enkelt. Trur eg har skjønt NAV riktig, men blir aldri heilt trygg :)

Har nokon søkt barnehageplass allereie forresten? Eg søkte før jentungen var født sist gong, men hugsar ikkje heilt kvifor. Ho er født i april, og skulle jo ikkje byrje før hausten etterpå.. Har ikkje gjort det den gongen her. Håpar lille trille får plass i samme barnehage som jentungen frå hausten 2015, sjølv om han/ho nok blir født i september. Med mindre det blir fødsel tre veker for tidleg, da er vi meir eller mindre garantert plass der, sidan det er full barnehagedekning her. Trur kanskje søsken blir prioritert også? Uff, skummelt å tenke på sånne formelle ting så tidlig..

Trodde fars permisjon gikk ned til 10 uker fra 1. juli?

"Dersom fødselen eller omsorgsovertakelsen skjer 1. juli 2013 og senere, er fedrekvoten 14 uker." Det er det som står på NAV sine sider akkurat no. Har det skjedd lovendringar som ikkje er komt med enda tru? Eg har NAV litt opp i halsen etter forrige permisjon og sjukmelding etter kneoperasjon kjenner eg :p

Last edited:
Det er snakk om at både mors og fars uker settes ned til 10 uker og resten er felles. Så totalt er det det samme, og ingenting i veien for at far tar 4 uker av fellesperioden. Han tar det jo ikke fra mors permisjon.

Sent from my iPhone using BV Forum

"Dersom fødselen eller omsorgsovertakelsen skjer 1. juli 2013 og senere, er fedrekvoten 14 uker." Det er det som står på NAV sine sider akkurat no. Har det skjedd lovendringar som ikkje er komt med enda tru? Eg har NAV litt opp i halsen etter forrige permisjon og sjukmelding etter kneoperasjon gong kjenner eg :p

Fra sommeren 2014 er det 10 uker fedrekvote igjen. Så septemberpappaer går fra 14-10

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Fra sommeren 2014 er det 10 uker fedrekvote igjen. Så septemberpappaer går fra 14-10

Men disse 4 ukene far "mister" blir følgt på av fellesperioden slik at dn blir lenger?

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Ja fellesperioden blir lenger, så selve permisjonstiden blir ikke kortere, men far har kun krav på 10 uker istedet for 14 :)

Er det lenge sidan det vart vedtatt? Hugsar eg såg ein debatt på NRK før stortingsvalget, men har ikkje fått med meg noko om endring etter det. Kanskje på tide at NAV oppdaterer informasjonen sin da :)

På NAV sin side for foreldrepenger på Facebook har de lagt ut informasjon om at fedrekvoten er 10 uker fra 01. Juli 2014 :)

Utifra hva jeg leste på NAV her om dagen så er dette et forslag men det er ikke 100% bestemt ennå..

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp