Permisjon, ferie og røde dager.

Betty_G

Andre møte med forumet
"Alle" sier det lønner seg å bruke ferie i perioder med mange røde dager i ukedagene. [emoji413] Spurte NAV i dag på chat, som sier at det ikke stemmer. Skjønner at man ikke kan dele opp uker, feks påskeuka og kalle mandag til onsdag permisjon og torsdag/fredag ferie=fridag. Men når man må spikke å spare dager fram til barnehagestart 15.aug 18, teller alle dager. Da vinner man vel noen dager med å legge ferie i periode med mange røde dager? Man kan jo i prinsippet velge selv når man ønsker å ta ut ferie. Hva er deres erfaringer og oppfattelse med dette?

Svarer NAV dette for å gi et politisk korrekt svar?[emoji15]

Jeg har i alle fall ikke forstått hvorfor det skal lønne seg å gjøre det sånn fremfor ekstra ulønnet perm. For min del, vil feriedager/ekstra røde dager være ulønnet under permisjonen uansett, så derfor har jeg ikke giddet å prøve å legge noe ferie til røde dager. Det vil i praksis for meg være det samme om det er en rød ulønnet dag eller en dag med "vanlig" ulønnet perm liksom. Hvis du skjønner hva jeg mener :) Potten med penger er den samme om jeg forlenger eller ei. Det eneste må vel kanskje være hvis du ønsker å bygge deg fortere opp sykepengerettigheter etter en eventuell ulønnet perm - da kan det vel kanskje ha noe for seg :) Men jeg er ingen ekspert på dette altså. Kan hende jeg bare har misforstått [emoji14]

For min del, som får lønn fra arbeidsgiver, så lønner det seg. Ikke pengemessig men for å strekke på permisjonen. Jeg har lagt ferie til uker med røde dager og strekker vel permisjonen min med ca 8 dager. [emoji4]
Alt hjelper. [emoji38]

For min del, som får lønn fra arbeidsgiver, så lønner det seg. Ikke pengemessig men for å strekke på permisjonen. Jeg har lagt ferie til uker med røde dager og strekker vel permisjonen min med ca 8 dager. [emoji4]
Alt hjelper. [emoji38]
Men da tar du kanskje ingen ulønnet perm uansett eller? For man kan jo forlenge så mye man vil med ulønnet perm. :)

Ferieloven sier noe om at det ikke er lov til å ta ut lovbestemt ferie på røde dager, det er derfor man ikke får lov til å ta ferie da, men at dette går fra permisjonsdagene i stedet. Jeg tror nav har strammet inn på dette de siste årene, før tror jeg mye ble sluppet igjennom allikevel.
Jeg jobber i et firma der vi har fri i romjula, og da lønner det seg for meg å legge ferien i den perioden. De røde dagene som faller på hverdager vil nav telle som permisjon, mens romjulsdagene som ikke er røde får jeg "gratis", dvs jeg trenger ikke bruke feriedager på det.

Jeg fikk ikke innvilget ferien når jeg tok den over påske forrige gang [emoji35] og for 2017 får jeg ikke ta ut 5 uke avtalefestet ferie!!! Fikk "kun" 21 dager. Syns det var dårlig gjort og veldig rart.

Jobben får kun for 21 dager fra NAV, men jeg får 25 dager fra jobben. En av få positive ting med å jobbe i kommunen. [emoji38]

Jeg fikk ikke innvilget ferien når jeg tok den over påske forrige gang [emoji35] og for 2017 får jeg ikke ta ut 5 uke avtalefestet ferie!!! Fikk "kun" 21 dager. Syns det var dårlig gjort og veldig rart.
Er det arbeidsgiveren din eller NAV som har nektet deg mer enn 21 dager ferie for 2017? Hvis det er NAV, så stemmer det at de ikke kan godkjenne mer enn 21 dager ferie i permisjonen per år, men da kan du høre med arbeidsgiver om å ta de resterende dagene i 2018 :) Hvis det er arbeidsgiver som nekter deg det: for no drit!! :(

Er det arbeidsgiveren din eller NAV som har nektet deg mer enn 21 dager ferie for 2017? Hvis det er NAV, så stemmer det at de ikke kan godkjenne mer enn 21 dager ferie i permisjonen per år, men da kan du høre med arbeidsgiver om å ta de resterende dagene i 2018 :) Hvis det er arbeidsgiver som nekter deg det: for no drit!! :(

Det er nav. Merkelig regel!! Trodde man hadde rett på 25 dager ferie, og kunne ta det når man ville. Men jeg kan jo bare overføre så det ikke har noe å si :)

De samme reglene gjelder egentlig arbeidsgiver. I utgangspunktet er det slik at tar man ferie i påska skal man trekkes en uke. Man har egentlig ikke rett på å shoppe enkeltdager. Men mange arbeidsgivere tillatter det likevel og da blir der forskjell mellom reglene til NAV/det offentlige og praksisen til flere arbeidsgivere.

Det er nav. Merkelig regel!! Trodde man hadde rett på 25 dager ferie, og kunne ta det når man ville. Men jeg kan jo bare overføre så det ikke har noe å si :)
Det er fordi i arbeidsmiljøloven, så har vi krav på 4 uker og 1 dag, og den siste ferieuka har vi evt gjennom tariffavtaler. Og NAV følger bare det som er avtalefestet gjennom AML dessverre :/ Litt firkanta ja, og jeg tror også de har skjerpet det inn i det siste, for jeg hører flere har fått det godkjent før. Men hør med arbeidsgiver om å få overført de siste fire dagene, så får du tatt ut alt :D Jeg skal ta det etter permisjonen, sånn at jeg slapp å styre noe mer med permisjonssøknaden :) Det har jo ingen praktisk betydning for dem hvor du tar ut de fem ukene, datoen for når du kommer tilbake, blir den samme uansett :)

Last edited:
Det er fordi i arbeidsmiljøloven, så har vi krav på 4 uker og 1 dag, og den siste ferieuka har vi evt gjennom tariffavtaler. Og NAV følger bare det som er avtalefestet gjennom AML dessverre :/ Litt firkanta ja, og jeg tror også de har skjerpet det inn i det siste, for jeg hører flere har fått det godkjent før. Men hør med arbeidsgiver om å få overført de siste fire dagene, så får du tatt ut alt :D Jeg skal ta det etter permisjonen, sånn at jeg slapp å styre noe mer med permisjonssøknaden :) Det har jo ingen praktisk betydning for dem hvor du tar ut de fem ukene, datoen for når du kommer tilbake, blir den samme uansett :)

Takk for info :) Alt du vet!!! Ja, får sjekke ut litt etter hvert. Sikkert greit å overføre 4 dager til 2018 uansett.

Takk for info :) Alt du vet!!! Ja, får sjekke ut litt etter hvert. Sikkert greit å overføre 4 dager til 2018 uansett.
Fnis. Eller kanskje jeg bare har altfor mye tid til å henge i termingrupper for tiden (og er litt for glad i lover og rettigheter) [emoji15] [emoji85] Tror jeg har lært det meste her inne altså :D Hyggelig å kunne være til hjelp :)

Back
Topp