Permisjon før fødsel

Nikita82

Blir kjent med forumet
Flere som ikke skal ta disse 3 ukene permisjon før termin dato ? Har inntrykk av at alle går ut i perm da , selvom formen er fin og en kunne jobbet.
Jeg velger å jobbe så lenge som mulig , helt til fødselen så sant kroppen tillater det så klart ;)
Vet jeg ikke tjener noe mer med å gjøre det , men synes det er en uting å bare gå hjemme når en faktisk kan jobbe.
 
En uting å «bare gå hjemme» 3 uker før termin? Seriøst :wacky: Selvfølgelig helt opp til hver enkelt om de velger å gå ut i permisjon før fødsel eller ikke, men å si at det er en uting syns jeg blir litt drøyt.
 
Dette ble jeg helt ærlig litt satt ut av å lese.... :stop
 
Det er jo et valg hver enkelt må ta. Og det er jo flott at man har en kropp som fungerer utmerket til fødsel, det er det ikke alle som har. Jeg tenker man skal ha en kropp som skal fungere også etter fødsel... Jeg er fortsatt i jobb, men begynner min permisjon 3 uker før termin.
 
Hadde man nå bare fått igjen mer permisjon andre veien kunne jeg vurdert å gått en uke og to til, men nå blir jeg kastet rundt som vikar og har knapt tid til å tisse. Ser frem til noen rolige uker hjemme, og samle energi og gjøre kropp og sinn klar til fødsel.
 
Flere som ikke skal ta disse 3 ukene permisjon før termin dato ? Har inntrykk av at alle går ut i perm da , selvom formen er fin og en kunne jobbet.
Jeg velger å jobbe så lenge som mulig , helt til fødselen så sant kroppen tillater det så klart ;)
Vet jeg ikke tjener noe mer med å gjøre det , men synes det er en uting å bare gå hjemme når en faktisk kan jobbe.

Det er opp til hver og en hva de ønsker, men synes kanskje det er litt uheldig å kalle det en uting. Disse 3 ukene ser jeg på som en fin måte å få roet kroppen helt ned før man skal igang med fødselen og 4.trimester. Det kan bli en krevende tid, og jeg tenker det er viktig for kroppen og psyken å få litt hvile innen neste kapittel starter :) Når man jobber er man ofte veldig "på" uten å evt merke at kroppen kanskje har bruk for hvile. Det er sånn jeg opplever det i hvert fall :)

Edit: En ekstra ting er at fødselen kan jo i prinsippet starte allerede fra de 3 ukene før termin, og da synes jeg det er fint at jeg er hjemme og ikke på jobb hvis den skulle starte tidlig :)
 
Dette var så undøvendig. :woot: At du mener at det er en ¨uting¨ å gå hjemme 3 uker før fødsel, blir jeg rett og slett lei meg av å lese. Du framstiller det som negativt å ta tre uker permisjon før en forestående fødsel, en rettighet man faktisk har for å forberede seg på fødsel. Med tanke på hvilken påkjenning en fødsel for kroppen er, og hvor stor påkjenning generelt et svangerskap kan være for mange, så kan kroppen faktisk ha godt av å ta en pause og hvile uten å belastes med arbeid. Det er en stor påkjenning nok en møter etter fødsel også, for man skal jo klare å fungere da også, så hvorfor slite seg ut i arbeid? o_O
 
Ojsann, det var ikke noe særlig å lese :( det er jo en grunn til at man blir satt opp til å ta perm 3 uker før av NAV.

Jeg har vært i strålende form hele svangerskapet men må innrømme at jeg gleder meg til å gå ut i perm om 3 uker.

Så bra at du velger å jobbe så lenge som mulig men å rakke ned på andre det er unødvendig altså :(
 
Du vet du mister de 3 ukene med perm?
Heldig som er i form til å jobbe så lenge. Andre er utslitt og kan nesten ikke stå på bena..
 
En kollega fortalte for kort tid siden at hun ikke fikk LOV til å jobbe de siste tre ukene før termin selv om hun ønsket å jobbe, og at hun var sint for dette på det tidspunktet. Hun forsto imidlertid i etterkant hvorfor det var sånn. Jeg fikk inntrykk ut fra det hun fortalte (og hadde forøvrig det samme innrykket fra før av) at de tre ukene før termin IKKE er valgfrie.

Ellers sliter jeg litt med å forstå om du med innlegget ditt er ute etter å snikskryte og få bekreftelse på hvor flink du er, eller hva som egentlig er motivasjonen bak innlegget ditt. Hadde du fulgt litt med på forumet ville du sett hvor mange i oktobergruppa som er preget av svangerskapet i ulik grad og form, og rett og slett funnet en annen arena for å få bekreftelsen du virker til å søke...
 
Flere som ikke skal ta disse 3 ukene permisjon før termin dato ? Har inntrykk av at alle går ut i perm da , selvom formen er fin og en kunne jobbet.
Jeg velger å jobbe så lenge som mulig , helt til fødselen så sant kroppen tillater det så klart ;)
Vet jeg ikke tjener noe mer med å gjøre det , men synes det er en uting å bare gå hjemme når en faktisk kan jobbe.
Det eneste som er en UTING her, er dette innlegget ditt!
 
Uansett hvor jeg har lest står det at fødselspermisjon må startes 3 uker før termin. Stemmer ikke dette?
 
Uansett hvor jeg har lest står det at fødselspermisjon må startes 3 uker før termin. Stemmer ikke dette?

Ja, det stemmer. Man kan faktisk ikke velge å jobbe helt til fødsel/termin. Man må starte permisjon minst 3 uker før termin, men man kan også begynne allerede 12 uker før termin - men som da blir tatt fra mødrekvoten etter fødsel.

Lurer på om trådstarter har søkt om foreldrepenger til nav? I vedtaket skal det stå når foreldrepengeperioden starter, og det blir vell da permisjonen starter.

https://www.babyverden.no/gravid/nar-foreldrepermisjonen-starter/
 
Altså, det er jo ikke sånn at det å gå ut i permisjon 3 uker før termin (som er en rettighet man har i dette landet) er å være lat og å skulke jobben liksom :meh:
Forventer du en medalje for at du ønsker å jobbe frem til du føder? Da får vi håpe du får en lett fødsel og ikke får en kolikkunge, siden du ikke ser behovet for å la kroppen få forberede seg og slappe av frem til ny tilværelse ;)
 
Det er det i grunnen det merkeligste jeg har hørt. At en ikke velger å ta permisjon 3 uker før fødsel. og attpåtil at det er en uting å "bare" gå hjemme. Disse 3 ukene skal en jo forbedrede seg på at babyen skal komme og slappe av hvis en kan. De fleste velger jo å ta ut disse 3 ukene, og skal dermed ikke føle skyld for at de gjør det, selv om de sikkert kunne ha jobbet helt til de fødte. Forrige gang jeg fødte, kom babyen 3 uker før tiden. Jeg fikk 1 dag permisjon før fødsel var i gang. ergo mistet jeg deler av min permisjon fordi babyen kom før tiden. Så jeg fikk mindre tid på å være hjemme med babyen pga dette. Så synes i grunnen trådstarter skal tenke over at det faktisk er mulighet for at babyen kommer før tiden. Du får ingen premie av å IKKE ta ut permisjon fra NAV. men ja du mister rettigheten til å ta ut denne permisjonen hvis du sier nei til å starte 3 uker før. du får heller ikke forlenget permisjonen den andre veien heller, så du får ikke være lenger hjemme med babyen heller.
 
Last edited:
Flere som ikke skal ta disse 3 ukene permisjon før termin dato ? Har inntrykk av at alle går ut i perm da , selvom formen er fin og en kunne jobbet.
Jeg velger å jobbe så lenge som mulig , helt til fødselen så sant kroppen tillater det så klart ;)
Vet jeg ikke tjener noe mer med å gjøre det , men synes det er en uting å bare gå hjemme når en faktisk kan jobbe.
Uff synes det var mange her som skrev litt for krast tilbake(selv om jeg kan forstå at du skrev traff ei nerve, men jeg velger å se det fra ett annet perspektiv.:happy:) Håper det går bra med deg og du ikke er lei deg pga dette?!

Så til din post: Hvis du føler deg i god form og orker å jobbe så er det veldig bra. Jeg sliter skikkelig og tror mange er jevnt over veldig tunge og slitne på slutten. Bare prøv å ta vare på deg selv, det er ikke sånn uten grunn at vi har fått permisjon de siste tre ukene. Må si at det kan bli ganske slitsomt etter at barnet er født og da trenger du all energi du kan få :Heartpink
 
Det er det i grunnen det merkeligste jeg har hørt. At en ikke velger å ta permisjon 3 uker før fødsel. og attpåtil at det er en uting å "bare" gå hjemme. Disse 3 ukene skal en jo forbedrede seg på at babyen skal komme og slappe av hvis en kan. De fleste velger jo å ta ut disse 3 ukene, og skal dermed ikke føle skyld for at de gjør det, selv om de sikkert kunne ha jobbet helt til de fødte. Forrige gang jeg fødte, kom babyen 3 uker før tiden. Jeg fikk 1 dag permisjon før fødsel var i gang. ergo mistet jeg deler av min permisjon fordi babyen kom før tiden. Så jeg fikk mindre tid på å være hjemme med babyen pga dette. Så synes i grunnen trådstarter skal tenke over at det faktisk er mulighet for at babyen kommer før tiden. Du får ingen premie av å IKKE ta ut permisjon fra NAV. men ja du mister rettigheten til å ta ut denne permisjonen hvis du sier nei til å starte 3 uker før. du får heller ikke forlenget permisjonen den andre veien heller, så du får ikke være lenger hjemme med babyen heller.
Litt utenfor tema, men du mistet vel ikke tid med baby selv om du fødte før tiden? En sitter jo fortsatt igjen med de samme ukene etter fødsel uansett? Permisjonen tok vel slutt noen uker tidligere enn først planlagt, men tiden med baby skal ikke ha blitt påvirket av at du fødte da du gjorde. Bare tiden før.
 
Jeg har dessverre vært sykemeldt siden juni pga bekkenløsning og andre plager.. og misunner de som har klart å jobbe så mye som mulig.
Hadde jeg klart å kle på meg selv uten å trenge hjelp osv, så hadde jeg vært overlykkelig. All ære til dere som kan jobbe fullt frem til permisjon..
Men for å si det mildt, å være 95% avhengig av samboer under en graviditet, unner jeg ingen..
Det er jo en grunn til at man har de 3 ukene før termin.. kroppen trenger hvile..
 
Litt utenfor tema, men du mistet vel ikke tid med baby selv om du fødte før tiden? En sitter jo fortsatt igjen med de samme ukene etter fødsel uansett? Permisjonen tok vel slutt noen uker tidligere enn først planlagt, men tiden med baby skal ikke ha blitt påvirket av at du fødte da du gjorde. Bare tiden før.
Det stemmer. Det er først når man føder på overtid (etter termindato) at man mister permisjon med baby.
 
Uff synes det var mange her som skrev litt for krast tilbake(selv om jeg kan forstå at du skrev traff ei nerve, men jeg velger å se det fra ett annet perspektiv.:happy:) Håper det går bra med deg og du ikke er lei deg pga dette?!

Så til din post: Hvis du føler deg i god form og orker å jobbe så er det veldig bra. Jeg sliter skikkelig og tror mange er jevnt over veldig tunge og slitne på slutten. Bare prøv å ta vare på deg selv, det er ikke sånn uten grunn at vi har fått permisjon de siste tre ukene. Må si at det kan bli ganske slitsomt etter at barnet er født og da trenger du all energi du kan få :Heartpink
Jeg er enig med deg! Man trenger ikke å være krass selvom man ikke er enig :) Jeg synes personlig at de 3 ukene er viktige. I de andre svangerskapene er det etter jeg sluttet å jobbe at jeg ble psykisk klar, fikk roet ned og knyttet meg til babien.

Ser man på statistikken etter korona kom og folk måtte være hjemme, har prematurfødsler sunket med opp til 90% i flere land. Dette forteller oss veldig tydelig at det er viktig og ta hensyn til seg selv og helsen i svangerskapet. Det er nok mange som føler på ett press om å jobbe mest mulig og leve akkurat som før. Det passer ikke alle! Håper alle passer på seg selv i innspurten og gjør det som er rett for en selv <3
 
Back
Topp