Permisjon: engangsstønad/foreldrepenger

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Har noen peiling på dette? Jeg faller mellom fler bokser mtp inntekt. 65% ufør, jobb i snitt 24 timer pr mnd og litt dagpenger. Min forlovede jobber (minimum) 100% fast.

Har plutselig skjønt at engangsstønad ikke gir rett til permisjon... Og jeg tror ikke jeg har rett på foreldrepenger med mindre de regner med ufør som inntekt - selv med det er jeg i tvil.

Da min forlovede fikk sitt første barn (8år siden) hadde han ingen permisjon, siden moren ikke var i arbeid. Kjenner dette stresser meg, og å få tak i nav er lettere sagt enn gjort.

Hvis bare far har rett på foreldrepenger, kan han få permisjon m/foreldrepenger og du engangsstønad, mener jeg å ha lest. Men da er det noe aktivitetskrav for mor, mener jeg..
Nav foreldrepenger har en egen fb side - du kan stille spørsmål i kommentarfeltet der, vet så har de en 'chattefunksjon' inne på nav.no. Veldig greit å spørre dem :)

Tror dog dagpenger gjelder som foreldrepengegrunnlag. Uføre får du vel ved siden av..?
Screenshot_20210214-202946233.jpg

Jeg har ringt nav for å snakke om foreldrepenger 3 ganger og det er ikke noe problem, sett av litt tid til å stå i telefonkø bare - jeg har kommet gjennom hver gang (på under 20 min) og det selv i denne tiden her hvor nav har en del ekstra å gjøre :) så det er ikke egentlig være så vanskelig å komme i kontakt med dem per telefon.

dagpenger og jobb gir opptjeningsrett til permisjon. Permisjon består av tre deler: mødrekvote, fellesperiode og fedrekvote. Dersom far skal ha noe av fellesperioden er det i utgangspunktet aktivitetskrav på minst 75% jobb på deg eller slik. I fedrekvoteperioden er det ikke aktivitetskrav til deg. Det kan være egne regler og vedtak i forhold til det å være ufør så jeg ville snakket med nav dirkete for å få et svar tilpasset din situasjon.

Noen her som er student på fulltid og far som jobber 100% og vet hvordan det vil kunne utspille seg mtp pappa- og mammapermisjon/foreldrepenger/engangsstønad osv osv?:)

Noen her som er student på fulltid og far som jobber 100% og vet hvordan det vil kunne utspille seg mtp pappa- og mammapermisjon/foreldrepenger/engangsstønad osv osv?:)

Jeg er rimelig sikker på at.. din "permisjon" regnes som de 3 ukene før termin og 6 ukene etter. For dette skal du da søke engangsstønad. Deretter er det nok meningen du skal tilbake til studier; for far kan få foreldrepenger ettersom han har rett, men da er det aktivitetskrav for mor. (Studier regnes som aktivitet)

Screenshot_20210215-103315093.jpg

Men ville også tatt kontakt med nav foreldrepenger i din situasjon; de har fulle oversikten.

Jeg er rimelig sikker på at.. din "permisjon" regnes som de 3 ukene før termin og 6 ukene etter. For dette skal du da søke engangsstønad. Deretter er det nok meningen du skal tilbake til studier; for far kan få foreldrepenger ettersom han har rett, men da er det aktivitetskrav for mor. (Studier regnes som aktivitet)

Vis vedlegget 348655

Men ville også tatt kontakt med nav foreldrepenger i din situasjon; de har fulle oversikten.

Tusen takk for svar:) Det skal sjekkes ut:)

Sniker litt her inne...
Eg studerte 100% med begge mine barn...var heima ca 1 skoleår og fekk foreldrestipend fra lånekassen...Dette e lenge sio no då då veit ikkje om det e sånn no lenger...No har jo far og egen opptjeningsrett på permisjonspenga om eg ikkje tar feil...så han vil jo kunne ta ut sin fedrekvote iallefall(felleskvote og om du velge å begynna å studere igjen ette kort tid)
Her fekk ikkje far permisjon pga eg ikkje hadde jobb....

Sniker litt her inne...
Eg studerte 100% med begge mine barn...var heima ca 1 skoleår og fekk foreldrestipend fra lånekassen...Dette e lenge sio no då då veit ikkje om det e sånn no lenger...No har jo far og egen opptjeningsrett på permisjonspenga om eg ikkje tar feil...så han vil jo kunne ta ut sin fedrekvote iallefall(felleskvote og om du velge å begynna å studere igjen ette kort tid)
Her fekk ikkje far permisjon pga eg ikkje hadde jobb....

Tusen takk for svar:)
Tror jeg må ta en telefon til NAV å sjekke opp. Nå ble det plutselig tvillinger vi venter her i tillegg så har en del spm nå kjenner jeg:nailbiting:

Tusen takk for svar:)
Tror jeg må ta en telefon til NAV å sjekke opp. Nå ble det plutselig tvillinger vi venter her i tillegg så har en del spm nå kjenner jeg:nailbiting:

OY...så kjekt og spennende med tvillinga då:Heartred :happy: Ja, eg ville hørt med NAV og lånekassen(om du har rett på stipend).

Back
Topp