Permisjon der far tar store deler av permisjon

litam1

Forelsket i forumet
Sensommerskattene 2023
Hei!
Jeg studerer og planen er at far da kan ta ut f.eks 80% permisjon fra så tidlig som mulig slik at jeg kan studere hjemme fra (så langt det lar seg gjøre). Er det noen andre som har gjort noe lignende og kan forklare hvordan dere gjorde det iforhold til permisjon/penger eller om noen skal gjøre det samme?

Så lenge du studerer 100% er det ikke noe problem. Mor har aktivitetskrav hvis far skal ta felleskvoten.

Her tok jeg ut engangsstønad og far tok hele permisjonen (tok bare de 6 første ukene). Men da må mor være i jobb eller studere

Dere kan velge hvem som tar fellesperioden. Mammakvoten må du ta. :)
Om hun er student og ikke jobber er det ikke sikkert hun har opparbeida seg rettigheter til permisjon. Da mener jeg at far eller medmor har rett på hele permisjonen bortsett fra de tre ukene før og seks ukene etter fødsel. Og det er aktivitetskrav til mor i hele perioden som far/medmor er i permisjon.

Om hun er student og ikke jobber er det ikke sikkert hun har opparbeida seg rettigheter til permisjon. Da mener jeg at far eller medmor har rett på hele permisjonen bortsett fra de tre ukene før og seks ukene etter fødsel. Og det er aktivitetskrav til mor i hele perioden som far/medmor er i permisjon.
Ja, det stemmer. Siden hun spurte om faren kunne ta deler av permisjonen, hadde jeg forstått det slik at hun også hadde rett til det.

Jeg jobber ved siden av studiene, per nå har jeg jeg kun tilkalling, men har ei grei årslønn :)
Da har du nok rett på permisjon selv ja, og som @SommerSolsikke sier så må du ta mammakvoten, men pappaen kan ta hele fellesperioden så lenge du studerer og/eller jobber tilstrekkelig mye. Om du bare skal studere, ikke jobbe, tror jeg du må være heltidsstudent for at det skal telle som tilstrekkelig mye for at han kan ta ut full permisjon. Men er sikkert mulig for han å ta gradert permisjon om du ikke studerer fullt.

Da har du nok rett på permisjon selv ja, og som @SommerSolsikke sier så må du ta mammakvoten, men pappaen kan ta hele fellesperioden så lenge du studerer og/eller jobber tilstrekkelig mye. Om du bare skal studere, ikke jobbe, tror jeg du må være heltidsstudent for at det skal telle som tilstrekkelig mye for at han kan ta ut full permisjon. Men er sikkert mulig for han å ta gradert permisjon om du ikke studerer fullt.
Jeg er heltidsstudent, så da skal det vel gå, satser bare å få til alt på studie som praksis og slikt

Jeg er heltidsstudent, så da skal det vel gå, satser bare å få til alt på studie som praksis og slikt
Masse lykke til! Sikkert lurt å kontakte en studieveileder for å få vite hva slags tilrettelegging det er mulig å få. Praksis er som regel vanskelig å gjøre så mye med. Mulig du kan få ammefri, men at du da må forlenge praksisen tilsvarende? Det er jo som oftest krav til hvor lenge en praksis skal vare, og da kan man ikke bare ha kortere dager uten å kompensere for det på et eller annet vis..

Om formen din tillater det er det kanskje mulig å spare opp noe av din permisjon sånn at pappaen kan starte på fellesperioden seks uker etter fødsel (om det er det som passer best for dere selvfølgelig). Og så har du resten av dine permisjonsuker til gode til senere? Tror ikke det er noen regel om hvilken rekkefølge man tar ut permisjonen i.. bortsett fra like før og etter fødsel.

Regner med at du er klar over det, men i i tilfelle du ikke er det; du vet at du har rett på permisjon fra studiene og kan få foreldrepenger fra lånekassen, sant? Du kan få foreldrepenger i 49 uker fra lånekassen, tilsvarende lån og stipend for samme periode (alt blir omgjort til stipend).
Så vidt jeg vet går det fortsatt an å melde seg opp i emner og ta eksamen selv om man har permisjon og får foreldrepenger fra lånekassen...

• Liker
Reactions: HCS
Regner med at du er klar over det, men i i tilfelle du ikke er det; du vet at du har rett på permisjon fra studiene og kan få foreldrepenger fra lånekassen, sant? Du kan få foreldrepenger i 49 uker fra lånekassen, tilsvarende lån og stipend for samme periode (alt blir omgjort til stipend).
Så vidt jeg vet går det fortsatt an å melde seg opp i emner og ta eksamen selv om man har permisjon og får foreldrepenger fra lånekassen...
Ja, jeg fikk foreldrestipend fra Lånekassen og tok eksamen :)

Fullt klar over det, men har lyst til å få ferdig studiene også(to år igjen når babyen kommer), og planen er å gå over til samlingsbasert som betyr at både jeg og mannen blir mye hjemme. Vi har krav om at vi må ha 80% oppmøte på studiene.

Jeg hadde krav på foreldrepenger. Men vi valgte å ta ut engangsstønad, få bekreftelse fra jobben at jeg ikke tok permisjon og far søkte om hele. Og det gikk helt fint du kan gjøre det samme med studie. Må bare ha en bekreftelse fra skolen om at du går der ig sende inn på nav sammen med søknaden til far

Back
Topp