Permisjon der far tar store deler av permisjon

litam1

Forelsket i forumet
Sensommerskattene 2023
Hei!
Jeg studerer og planen er at far da kan ta ut f.eks 80% permisjon fra så tidlig som mulig slik at jeg kan studere hjemme fra (så langt det lar seg gjøre). Er det noen andre som har gjort noe lignende og kan forklare hvordan dere gjorde det iforhold til permisjon/penger eller om noen skal gjøre det samme?

Så lenge du studerer 100% er det ikke noe problem. Mor har aktivitetskrav hvis far skal ta felleskvoten.

Her tok jeg ut engangsstønad og far tok hele permisjonen (tok bare de 6 første ukene). Men da må mor være i jobb eller studere

Dere kan velge hvem som tar fellesperioden. Mammakvoten må du ta. :)
Om hun er student og ikke jobber er det ikke sikkert hun har opparbeida seg rettigheter til permisjon. Da mener jeg at far eller medmor har rett på hele permisjonen bortsett fra de tre ukene før og seks ukene etter fødsel. Og det er aktivitetskrav til mor i hele perioden som far/medmor er i permisjon.

Om hun er student og ikke jobber er det ikke sikkert hun har opparbeida seg rettigheter til permisjon. Da mener jeg at far eller medmor har rett på hele permisjonen bortsett fra de tre ukene før og seks ukene etter fødsel. Og det er aktivitetskrav til mor i hele perioden som far/medmor er i permisjon.
Ja, det stemmer. Siden hun spurte om faren kunne ta deler av permisjonen, hadde jeg forstått det slik at hun også hadde rett til det.

Jeg jobber ved siden av studiene, per nå har jeg jeg kun tilkalling, men har ei grei årslønn :)
Da har du nok rett på permisjon selv ja, og som @SommerSolsikke sier så må du ta mammakvoten, men pappaen kan ta hele fellesperioden så lenge du studerer og/eller jobber tilstrekkelig mye. Om du bare skal studere, ikke jobbe, tror jeg du må være heltidsstudent for at det skal telle som tilstrekkelig mye for at han kan ta ut full permisjon. Men er sikkert mulig for han å ta gradert permisjon om du ikke studerer fullt.