Permisjon/barnehagestart

Arwen’’

Betatt av forumet
Hei. Vi som får barn i januar kan jo slite ganske kraftig med å få barnehageplass før august 2025. Hva er deres plan rundt dette? Jeg har sett på permisjon 49 uker og 59 uker, noe som gir permisjon til 7.desember (med mannens kvote) og 15.februar (med mannens kvote). Det er allikevel en stund igjen til barnehagestart, hva gjør dere her? Ulønnet permisjon og ferie? Føler vi vil tape så innmari mye inntekt hvis vi tar full ulønnet permisjon.. Vi jobber begge full turnus, og hvis noen har forslag til hvordan man evt kan ha gradert permisjon slik at den ene er hjemme på dagtid når den andre har kveldsvakt og omvendt så tar jeg gjerne imot tips :)

Vi har tenkt å være veldig proaktive i søkingen, har lest noe om at det er lurt å søke plass allerede nå i april (men skal sette meg mer inn i det). Og ringe rundt/sjekke om noen nye barnehager åpner i nærheten osv. noen tillater at man betaler for plassen noen mnd før ungen faktisk begynner.

Ellers kjører vi på med 100% i 49 uker, men med et opphold på fire uker i juli (ferie) og tenkte å spare det beløpet som ellers ville utgjort de 20 prosentene man får mindre utbetalt om man velger 80% ☺️ Spare det beløpet hver måned og deretter porsjonere det ut på de månedene jeg går ulønnet.

Tar også gjerne imot andre tips!

Termin i februar, men blir satt igang i slutten av januar.
Vi tar 80 % (vet vi taper noen kroner på det) og har lagt inn noen kortere perioder med ulønnet perm (13 dager) i tillegg til 5 uker ferie. Far begynner sin perm i januar 2025 til midten av mai 2025. Planen er å ta hver vår ferie 5+5 uker og evt noe ulønnet perm.
Kommer til å søke om barnehageplass desember 2024, men vet sjansen er liten for plass før august 2025.

Tar 100% utbetaling og deretter ferie og ulønnet permisjon. Har satt av 100 000kr for å dekke opp en del av tapt inntekt i de månedene jeg går ulønnet. Kommer også til å jobbe litt kveldsvakter for å få litt inntekt. Fra februar 25 så kan man jo få kontantstøtte, det hjelper bittelitt. Kommer også til å søke barnehageplass med opptak i desember 24, men har ikke store forhåpninger der. Er det mulig for dere å få tilrettelagt turnus kanskje slik at en den som går ulønnet kan ta kveld og nattevakter når den andre er hjemme? Eventuelt dagvakter når den andre har kveld eller natt?

Termin starten av februar, så samme problemstilling. Gjør hva jeg kan for å unngå ulønnet (mister så mye rettigheter, så syns det er litt skummelt). Tar 80% utbetaling, to uker ulønnet hver, ferie i 2024 + 2025. Da havner vi nok i starten av juli 2025. Tenker deretter å fri til besteforeldre Ila sommeren.

Vi har tenkt å være veldig proaktive i søkingen, har lest noe om at det er lurt å søke plass allerede nå i april (men skal sette meg mer inn i det). Og ringe rundt/sjekke om noen nye barnehager åpner i nærheten osv. noen tillater at man betaler for plassen noen mnd før ungen faktisk begynner.

Ellers kjører vi på med 100% i 49 uker, men med et opphold på fire uker i juli (ferie) og tenkte å spare det beløpet som ellers ville utgjort de 20 prosentene man får mindre utbetalt om man velger 80% ☺️ Spare det beløpet hver måned og deretter porsjonere det ut på de månedene jeg går ulønnet.

Tar også gjerne imot andre tips!

Tror ikke det har noe å si når du søker så lenge det er før 1. mars hvis du skal ha plass fra august samme år - kommer det en eldre søker inn på lista eller en yngre søker med søskenprioritet så vil disse få plassen selv om de søkte to måneder etter deg, gitt at det er innen frist såkalrt. Du har først rett på plass fra 1. august det året barnet fyllet ett år, men bor du på et lite sted, så kan det være lettere å få plass fra 12mnd. Ønsker du en plass fra januar 25 sånn ca, så er det vel en egen søknadsfrist for dette på høsten 2024. Sjekk med kommunen. Man kan også sjekke inne på kommunens side om det er noen plasser uten søkere på venteliste, det kan skje av og til dersom noen flytter midt i året.

Mange steder finnes det private familiebarnehager for barn mellom 1-3 år som har ledige plasser midt i året. Disse har dog lavere pedagogisk kvalitetssikring - kravet er en pedagog kun ÈN dag i uka. Ellers kan det være kun ufaglærte resten av uka. Disse kan såkalrt være dyktige, men jeg kjente at det ikke var en aktuell løsning for oss. Anbefaler hvertfall å besøke de aktuelle familiebarnehagene først, og kvalitetssikre arealene også. De holder gjerne til i privatboliger som ikke var bygd som en barnehage. Det er verdt å merke seg at dersom man har en plass i en familiebarnehage, kommer du lenger bak i køen om du vil søke barnet over i en annen barnehage senere. Det er barn UTEN plass som kommer først, og av disse kommer barn med søsken foran barn uten søskenprioritet og deretter etter alder de som allerede har plass i en annen barnehage. Barn med aleneforeldre og diagnose/spesielle behov kommer vel aller først i køen tror jeg. Og evt hvis barnevern har fattet vedtak og særlig behov for en barnehageplass.

Vi fikk barn i januar 18 og var hjemme til august 19. Så fikk vi barn i starten av mars 21 og fikk plass i august 22. Så har absolutt triksa og miksa med økonomi for å få det til å gå rundt. Vi hadde en buffer hver gang på 100 000kr som ble brukt opp og sparte i tillegg det vi klarte gjennom hele permisjonen, jeg jobbet èn dag i uka. Så får man kontantstøtte fra barnet er 13mnd og i tillegg barnetrygd hver måned. Da begynte det å bli en grei sum så det gikk rundt hos oss :)

Vi tar 100 %. Jeg skal kombinere ulønnet/lønnet permisjon (ulønnet en uke pr. måned) + ulønnet/lønnet ferie. Da får jeg strukket permisjonen frem til andre uka i januar 2025. Fått godkjent dette av min arbeidsgiver. Så går far over på sin permisjon + ferie, og så tar jeg ferien for 2025. Dog har moren hans sagt seg villig til å være dagmamma, så vi skal bare se det an. Kommer til å søke barnehageplass til fristen 1. mars og håpe på plass i desember 24/januar 25 :happy:

Her jeg bor er det inntak i barnehagen fire ganger i året :) Mars, August, Oktober og desember :) Vi tenker å søke om plass fra mars 2025, da jeg skal være noen mnd i ulønnet permisjon denne gangen.

Her jeg bor har det de siste årene vært mulig å få barnehageplass så lenge det har vært plasser og kommunen har strukket seg langt og lgt til rette for at man skal kunne få barn uansett når på året.. Så vi håper å få plass allerede fra januar 25 :)

Vi tar ut 100%, deler permisjonen likt mellom meg og barnefar, tar ut ferie og oppspart avspasering, får hjelp av besteforeldre de siste tre ukene før barnehagestart, og tar noen uker med ulønnet permisjon innimellom (tror vi må ta 12 uker totalt ulønnet). Vi legger ferieukene opp til at vi har to uker ferie sammen om sommeren, og påsken sammen :) Etter planen skal jeg da ta hoveddelen av permisjonen frem til oktober til neste år, så starter jeg i jobb igjen. Jobben min er veldig grei og fleksibel, så de har sagt at vi bare må få det formelle med NAV på plass, så skal det ikke være noe problem å gjøre interne endringer ved behov.

Vi satser egentlig bare på at de har plass i bhg her i bygda fra baby fyller året og håper på det beste :)

Back
Topp