Permisjon 80% eller 100% ?

Hekla85

Elsker forumet
Har der begynt å tenke allerede?

Jeg tror vi må ta ut 100%...har kjøpt oss leilighet og ser ikke ut til at det skal gå rundt om vi begge tar ut 80% :(
Får trøste oss med at vi har 5 uker ferie å forlenge permisjonen med denne gangen, det er jo greit :)

Er spent på hvordan det blir med barnehageplass i Stavanger også, om vi får minsten inn i februar! Men alt ordner seg har jeg lært :)

vi lurte litt på 80 før jeg ble gravid. Regnet påb at vi antageligvis har mer igjen for det. Men sambo er student, så han får jo ikke utnyttet seg av sine uker. Mente hans uker da kunne overføres til meg???

Her tar vi 80% lønn, som sist. Vi har god råd og jeg synes det er greit å kunne være hjemme med lønn så pass lenge. Selv om vi taper penger på det.

Kommer unansett ikke til å jobbe 100% etterpå heller, så er like greit å vende seg til litt mindre penger allerede fra permisjon.

Men taper man penger hvis man går lenger med 80% lønn? Mener å ha lest et sted at det er den ordningen man får mest penger for?

Vi vet ikke helt hva vi gjør enda, men i teorien vil vi nok gå lenger med 80% lønn, og evnt. også be om permisjon frem til neste høst igjen.. Hvis vi har råd til det.

jeg er fryktelig usikker. Har lyst til å ta 100% permisjon og 80% lønn men vet ikke om det svarer seg for meg. Jeg er tilknyttet norges dårligste navkontor så sistgang rotet de det skikkelig til så jeg endte med 80% perm OG 80% lønn...etter mye om og men i 3-4mnd etter at jeg da hadde måttet begynne i jobb igjen, fikk jeg en telefon, NÅ kunne jeg ta de resterende ukene mine.....uhm, jeg er i full jobb, jenta er plassert i barnehage som vi nå betaler for, som vi også må betale for om jeg tar henne ut noen uker, ikke interressant. Jeg kan heller få de 20% i lønn takk..... nei det gikk ikke! :O

I noen tilfeller vil det vel lønne seg å ta 100% lønn, og ta ut noen uker uten lønn fremfor å velge 80% lønn. Tror man bare må regne på det, kommer vel litt ann på lønns nivå...

Sikker på det at det bare går når man er alenemor? Leste på et forum der barnefar var student og at d da gikk helt fint. Han måtte bare sende inn bekreftelse på skole/studentbevis. Men skal uansett sjekke med NAV.

Det blir nok til at vi tar 80% lønn. Får lengre hjemme da, og tenkte å prøve å strekke permisjonene helt til august igjen, med å ta litt ulønnet, og muligens noe gradert på slutten.

Vi kommer til å ta 100% lønn, så får vi se om vi klarer å spare litt så vi (jeg?) kan ta litt ulønnet permisjon også. Men regner med vi får plass i samme barnehage som storesøsteren fra nyttår uansett hvordan det blir, for det er ikke så stor pågang der. Den ligger litt øde til ;) (Og hvis ikke får jeg nok plass der jeg jobber siden de sikkert vil ha meg tilbake i jobb)

Jeg regner med at vi tar permisjon med 100% lønn denne gangen også.
Det lønner seg faktisk å ta 80% permisjon med 100% lønn og heller ta ulønnet permisjon i feks 2 mnd etterpå. 

For min del vil jeg 'tape' 100 000 kr på å gå ned til 80% lønn. Dersom jeg da tar 2 mnd ulønnet permisjon taper jeg "bare" 80 000 kr - dvs jeg sparer 20 000 kr på å gjøre det på denne måten.

FrøkenFin skrev:
Men taper man penger hvis man går lenger med 80% lønn? Mener å ha lest et sted at det er den ordningen man får mest penger for?

Vi vet ikke helt hva vi gjør enda, men i teorien vil vi nok gå lenger med 80% lønn, og evnt. også be om permisjon frem til neste høst igjen.. Hvis vi har råd til det.

de fleste vil vel tjene på å velge 100% lønn... men det spørs vel kanskje litt hvilken jobsituasjon man er i? vet ikke... men jeg bryr meg ikke , tar 80% lønn uansett jeg :)

Jeg vil uansett være hjemme ett år + frem til neste høst, og vil velge det alternativet som gir meg mest penger, for deretter å ta ulønnet permisjon resten. Hvis jeg får mest penger ved å ta ut 100% lønn i 80% permisjon kommer jeg til å velge det, og deretter ulønnet permisjon frem til høsten.

Det er hva jeg har lyst til i teorien, så håper jeg vi klarer det i praksis, økonomisk sett.

Har også hørt at man får mer totalt utbetalt om man velger 100% lønn, og at det da svarer seg å legge av penger selv til ulønnet permisjon.

Har også tenkt på dette med ferie penger. Vi som skal ut i permisjon i februar, vil jo nesten gå et helt år i permisjon og får bare feriepenger for de 12 eller 15 første ukene av permisjonen....Kan da pappapermen begynne tidligere i det året man går ut permisjon får også mor litt sjans til å tjene opp litt feriepenger og eventuelt ta ut ulønnet permisjon i begynelsen av 2014 ;)

Blir mye penge snakk, men her i gården må vi snu på hver krone for å få råd til salt i maten ;)

Vet ikke hva jeg kommer til å velge egentlig... Det lønner seg vel med 100%, så mulig det blir det. Skal uansett være hjemme til sommeren for jeg tviler på at vi får barnehageplass før august 2014.

FrøkenFin skrev:

Du får ikke mest penger men du får penger over lenger tid. så blir mindre per mnd en du vanligvis får.

Jeg tok 100% sist og er ikke i tvil om at det blir 80% nå. vi tar heller å søker om avdragsfrihet på lånet i ett år.

Er usikker. Tenker å ta 100 % lønn, deretter permisjon uten lønn fram til august året etter. Da kan jeg være hjemme med lille og jobbe ekstra om kvelder og i helgen. Siden dette blir siste barnet så har jeg litt lyst å prøve å være hjemme mest mulig. Får jo kontantstøtte også, så hvis jeg jobber et par vakter ekstra i uken så går det nok bra

Er usikker. Tenker å ta 100 % lønn, deretter permisjon uten lønn fram til august året etter. Da kan jeg være hjemme med lille og jobbe ekstra om kvelder og i helgen. Siden dette blir siste barnet så har jeg litt lyst å prøve å være hjemme mest mulig. Får jo kontantstøtte også, så hvis jeg jobber et par vakter ekstra i uken så går det nok bra

Vi kommer til å ta 80%lønn i 57 uker. Tror man mister mange rettigheter dersom man tar ulønnet permisjon,blant annet rett til sykepenger? Forhør dere med NAV.

en_til? skrev:
Er jo forskjellig fra sted til sted. Men jobben min forskuddsbetaler MEG penger i permisjonen, så betaler NAV de penger. Man får feriepenger av den summen penger du har fått hele permisjonen din.

Det er mange som tar 100%lønn og tar ulønnet permisjon etterpå.. men det er mest lønnsomt hvis man er flink til å spare penger hele permisjonen sin, sånn at man har noen ekstra kr i den ulønna permisjonen. Har også hørt om folk som har tatt opp LÅN for å ha penger når man er i ulønna permisjon.

Her satser vi på plass i bhg til Storebror fra jan/mar 2014 (privat bhg) eller så får jeg plass på jobb siden de vil ha meg tilbake på jobb

Så dersom Jobben utbetaler foreldrepengene så får man feriepenger for hele perioden? Eller der det særskilte avtaler kanskje?

For Nav gir visst bare for et speislet antall uker, når jeg leste på dere hjemme side....

Har også lurt lit tpå det med et år til avdragsfritt på lånet.....da kunne det gått rundt med 80%utbelt lønn (57 uker permisjon)

Back
Topp