Permisjon, 80% eller 100%?

mally

Andre møte med forumet
Synes dere det er smartest med 80% eller 100% lønn i permisjonstiden? :)
Jeg har lærling lønn og samboeren har fast stilling, så han tjener ganske så greit.
Har termin i mai, å tenker å ver ulønna hjemme frem til august 2013 uansett..

Ettersom du alikevel skal ta ut ulønnet perm og fordi man får mer penger utbetalt om man velger 100% lønn ville jeg valgt det.

Kommer jo litt ann på hva du og typen din tjener og hva tapet blir ved 80% da. Man får jo også mindre feriepenger. Selv har jeg valgt 100% lønn og heller sparer opp underveis og tar 1-2 mnd ulønnet perm til slutt

økonomisk lønner deg seg å ha 100% og ta resterene uker (som samsvarer med 80%) som ulønnet permisjon - du får totalt mer penger da. spare litt hver mnd da;)

Takk for svar:)
Har lest rundt omkring at det svarer seg å ta 100%, for å så ta di 12(?) ukene ulønnet, isteden for å ta 80%. Så lurer bare på om det svarer seg hvis jeg vil være ulønnet hjemme i 6/7 mnd også. For det er jo veldig lenge å gå ulønnet da tilfelle, mens med 80% så blir det iallefall en lengre stund før jeg må være ulønnet. Men vi får jo likevell 3tusen fra nav så lenge ungen ikke går i barnehage, å gjerne jeg får bostøtte fra lånekassen. Da blir det jo rundt 6tusen. Så da er det vell ikke så gale?:)

Jeg har også hørt at det lønner seg å ta 100% og deretter ta ut ulønnet. Jeg tjener ganske godt og 3 mnd ulønnet vil si at jeg taper over 150 000 :/ Det er ikke så kjekt. Men.. spare underveis og håpe på det beste :) Det er viktig å være hjemme så mye man har mulighet til hvertfall. Min plan er å jobbe litt under hele permisjonen (har mulighet for hjemmekontor)  og deretter avspasere det jeg har jobbet meg opp. Krysser fingrene på at det går i boks, selv om jeg skjønner det kan bli en utfordring.

mally skrev:
Har lest rundt omkring at det svarer seg å ta 100%, for å så ta di 12(?) ukene ulønnet, isteden for å ta 80%. Så lurer bare på om det svarer seg hvis jeg vil være ulønnet hjemme i 6/7 mnd også. For det er jo veldig lenge å gå ulønnet da tilfelle, mens med 80% så blir det iallefall en lengre stund før jeg må være ulønnet. Men vi får jo likevell 3tusen fra nav så lenge ungen ikke går i barnehage, å gjerne jeg får bostøtte fra lånekassen. Da blir det jo rundt 6tusen. Så da er det vell ikke så gale?:)

Husk at du ikke får kontantstøtte før mnd etter barnet fyller 1 år... Om det skal fungere å ha 100% MÅ du jo selvsagt legge av litt penger hver mnd slik at du har noe å leve av i de 10 ukene som skiller mellom 100 og 80%.. Dermed vil du få MER utbetalt totalt sett enn om du valgte 80% - og så får du jo 3-4 mnd ulønnet hjemme etterpå.. Men denne metoden krever jo disiplin i forhold til det å sette av penger...

Det som lønner seg er å ta 100% og sette av litt penger hver måned som man kan leve på i de månedene man må ha ulønna. Selvom man får lenger perm ved 80% så får man totalt mindre utbetalt, derfor er det bedre med 100% og mer ulønna. 

Pearl skrev:

Husk at du ikke får kontantstøtte før mnd etter barnet fyller 1 år...

oi, det viste jeg ikke.. At vi ikke får kontant støtte før etter barnet har fylt 1 år. Da blir det bare 1-2 mnd ca, der vi får kontantstøtte. Hmm.. Da ble jeg ennå mer usikker nå. Vi klarer nok å spare litt til di mnd jeg skal være ulønnet hjemme, men ikke så veldig mye heller.. For det blir jo 7 mnd. Menmen, det er jo mitt valg, å noe vi har veldig lyst til så lenge vi kommer til å klare oss økonomisk. Så at vi kommer til å ha det litt stramt skal vi nok klare oss igjennom.. Blir bare ikke sydenturen jeg håpte på då:p

oi, det viste jeg ikke.. At vi ikke får kontant støtte før etter barnet har fylt 1 år. Da blir det bare 1-2 mnd ca, der vi får kontantstøtte. Hmm.. Da ble jeg ennå mer usikker nå. Vi klarer nok å spare litt til di mnd jeg skal være ulønnet hjemme, men ikke så veldig mye heller.. For det blir jo 7 mnd. Menmen, det er jo mitt valg, å noe vi har veldig lyst til så lenge vi kommer til å klare oss økonomisk. Så at vi kommer til å ha det litt stramt skal vi nok klare oss igjennom.. Blir bare ikke sydenturen jeg håpte på då:p

Husk at barnefaren også bare får 80% i så fall. Og han har jo og 12 uker perm. Også har jeg hørt noen rykter om at man får ca 5000kr nå hvis ungen ikke er i barnehage? Noen som vet om det stemmer

Amicitias skrev:
Husk at barnefaren også bare får 80% i så fall. Og han har jo og 12 uker perm. Også har jeg hørt noen rykter om at man får ca 5000kr nå hvis ungen ikke er i barnehage? Noen som vet om det stemmer

Det får man fra 1. August neste år.

Amicitias skrev:

Kontantstøtten skal endres fra 1. august. Da økes den for barn som er mellom 13-18 mnd til 5000 kr pr mnd, fra 19 - 23 mnd får man 3300 som før. Og så er kontantstøtten fjernet fra 2 år..

mally skrev:

Men du vil jo ha mer penger å sette av til å gå hjemme uten lønn når du velger 100% enn om du velger 80%. Det som gjør at ikke alle velger denne løsningen å velge 100% og ulønnet perm er at man mister rett til sykepenger osv når du velger å gå hjemme ulønnet. men du skal jo uansett gå hjemme utover det som tilsvarer 80% også, derfor vil det lønne seg for deg å velge 100%.

Jeg har 100%, og 9 uker eter fødsel tar jeg 4 uker ferie, så fortsetter jeg ut hele permisjon,så 4 uker ferie.
Samboer tar 12 uker permisjon, så 4-5 uker ferie,og da er det bare 1-2 uker til 1. aug, og da har vi krav på barnehageplass :)

mally skrev:

du får jo utbetalt penger lenger om du tar 80% ja, men det lønner seg heller å få utbetalt 100% og spare 20% hver mnd og bruke disse pengene de 12 ukene du ikke får betalt. For totalt får du utbetalt mer om du velger 100%.

Back
Topp