Perm u lønn spørsmål :)

millemarie

Forelsket i forumet
Finnes det noen frist for når man må søke?

Snakket man med nærmeste leder og sender inn skriftlig søknad som godkjennes eller ikke godkjennes?

Kan denne endres? Feks forlenges, eller avsluttes når man er «midt i»? :)

Angående frist vet jeg ikke svaret men tenker de fleste ønsker vite om det tidligst mulig. Snakk med nærmeste leder ja og må nok ha skriftlig søknad. Har man små barn har en krav på permisjon.

Ønsker en forlenge tenker jeg en gjør samme og snakker med leder i god tid før permisjonen går ut ☺️Avbryting av permisjon kommer jo veldig an på hvilken jobb en har og om det er vikar inne i mellomtiden.

Finnes det noen frist for når man må søke?

Snakket man med nærmeste leder og sender inn skriftlig søknad som godkjennes eller ikke godkjennes?

Kan denne endres? Feks forlenges, eller avsluttes når man er «midt i»? :)
Sjekk personalhåndboken fra jobben din. Alt sånt bruker å stå der. Alternativt hør med HR hvordan reglene er. Jobber du i liten bedrift (uten egen HR), så hør bare med nærmeste leder. Bruker å være frister ja, og søknader.

Det er frister og du kommer som regel best ut med å Ta kontakt tidlig. Ulønnet permisjon er bindene begge veier så du risikerer du ikke får lov å komme tidligere tilbake dersom du ønsker det siden de har dekket inn for deg på et annet vis. Her gjelder det å snakke i sammen:)

Frister er nok fra firma til firma, her er det 12 uker før.

Det er arbeidsmiljøloven som regulerer hvor lang tid i forveien du må gi beskjed til arbeidsgiver:

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-7/

• én uke i forveien, hvis permisjonen skal vare i over to uker.
  • fire uker i forveien hvis permisjonen skal vare i over tolv uker.
  • tolv uker i forveien, hvis permisjonen skal vare vare i over ett år.
Hvordan du søker, må du høre med din arbeidsplass. Det er også opp til din arbeidsgiver hvor fleksible de er mtp å ombestemme seg og gjøre endringer.

Jeg har en i ulønnet perm nå, vedkommende får ikke komme tilbake før om hen ønsker det. Tenker det varierer fra sted til sted :)

Back
Topp