Mye bra som er skrevet.
Får du ferdig opplegg? Isåfall er det ikke så farlig om du ikke setter deg inn i læreplaner. Det gjorde aldri jeg da jeg var tilkallingsvikar i fag jeg ikke kjente så godt [:)]
Vær tydelig voksen, start med dine forventninger, jeg starter alltid med å si at mine regler i et klasserom egentlig ikke er så mange, men jeg forventer at de følger dem - og så sier jeg hva det er (rekke opp hånda for å si noe, være stille i timen såsant de ikke har fått annen beskjed, at jeg skriver opp navnet på dem som eventuelt bråker/lager uro og leverer til kontaktlæreren når dagen er over).
Skal du være der lenge er det kanskje greit å bruke starten på 1. time til å bli litt kjent. Det er en veldig fin alder ungene er i [:)]
Å kunne stoffet du skal ha om er alfa omega, men det er som regel ikke dype greiene på barneskolen.
Ros de flinke, og trekk gjerne flinke elever fram som eksempler. Støtt deg på assistenten, og få gjerne et par navn på elever fra læreren som vedkomne vet er ålreite barn du kan be om hjelp/stille spørsmål og som svarer ærlig.
Første dagen tipper jeg kommer til å bli en "prøvedag" fra din side, og så går det bare bedre. Ikke ha for høye krav til deg selv!!!! Det kommer til å gå strålende [:D] Lykke til...
(og bare spør mer om du lurer på noe [:)])
Forresten - mener jeg leste at noen foreslo å gi lenger friminutt som belønning... BAre vær obs på at da må det være en voksen ute sammen med dem. Det er iallefall regelen her. Alternativt kan en belønning være å få gjøre det de vil siste delen av dagen i klasserommet, som spill, lese, tegne, el.