Perineum massasje

Håpefull94

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Jeg fikk et konkret tips av jordmor til en olje eller noe lignende å bruke om man ønsket å massere nedentil for å forberede før fødsel, men klarer ikke huske hva hun sa, og glemte å spør når jeg var der i går. Hun nevnte noe som man fikk kjøpt på helsekost-butikk.

Noen som vet hva dette produktet kan være - evt som har fått tips til helt konkret hva som er greit å bruke? Av jordmor/lege.
 
Helt sikkert weleda sin. Den har de på helsekost, og er den eneste jeg har hørt om som er konkret for det. Ellers har jeg fått tips av gynekolog om at mandelolje er bra til bruk i underlivet, så det er vel også en mulighet.
 
Helt sikkert weleda sin. Den har de på helsekost, og er den eneste jeg har hørt om som er konkret for det. Ellers har jeg fått tips av gynekolog om at mandelolje er bra til bruk i underlivet, så det er vel også en mulighet.
Heter den noe mer enn weleda? Takk for svar:)
 
Weleda Perineum massasje olje heter den bare :happy:
 
Noen som vet om dette har noe for seg? Hørte ikke noe om dette med forrige svangerskap :p
 
Noen som vet om dette har noe for seg? Hørte ikke noe om dette med forrige svangerskap :p

Jeg forsøkte dette forrige sv skap og måtte sys likevel,rett og slett fordi ungen kom ut i en faderlig fart :p

Tror det meste av rifter kan forebygges under selve fødsel,ved å la hodet få god tid til å komme ut (så sant ikke det er medisinske grunner til noe annet) slik at vevet tøyes gradvis,og ikke minst med riktig støtte fra jordmor.
 
Noen som vet om dette har noe for seg? Hørte ikke noe om dette med forrige svangerskap :p
Prøvde å gjøre dette et par ganger forje graviditet men synes det var ubehagelig så jeg droppet det :p jeg sydde 1 pyntesting bare :)
 
Noen som vet om dette har noe for seg? Hørte ikke noe om dette med forrige svangerskap :p
Tipper det kommer litt an på utgangspunktet også. Jeg får utrolig fort rifter og har opplevd å få rifter på 1 cm dybde og flere cm lengde etter sex. Fikk høre av gynekolog da at huden min trenger litt ekstra pleie for å holde seg elastisk nok der nede. Jeg ble anbefalt å bruke mandelolje og det har iallefall hjulpet veldig med problemene knyttet til sex, så for min del tenker jeg at jeg iallefall skal gjøre mitt for å hjelpe huden litt nå når jeg er gravid også.
 
Forrige er stjernekikker og satt fast. De måtte klippe og jeg sydde 8 sting. Tror jeg prøver bare for å vite at jeg har gjort det jeg kan for å ikke revne denne gangen :hilarious:
 
Jeg forsøkte dette forrige sv skap og måtte sys likevel,rett og slett fordi ungen kom ut i en faderlig fart :p

Tror det meste av rifter kan forebygges under selve fødsel,ved å la hodet få god tid til å komme ut (så sant ikke det er medisinske grunner til noe annet) slik at vevet tøyes gradvis,og ikke minst med riktig støtte fra jordmor.
Enig.
Jeg brukte 14 min på å presse nr 1 ut og slapp unna med 2-3 pynteting på utsiden. Glovarme kluter som ble lagt på hjalp mye, mest av alt på psyken min tror jeg for det stagget panikken.

Nr 2 kom ut med ei lang rie, og jeg ble sydd lenge innvendig. Vet ikke hvordan det skulle ha blitt forebygget da, hun kom bare så veldig fort ut.

Men etter nr 2 var jeg i storform, det var lett å bevege seg, jeg gikk helt normalt og hadde nesten ikke vondt.
Jeg merket stor forskjell på når man har brukt 14 min på pressing og bare 1-2 min.
Stakkars de som bruker 1-1,5 timer.
 
Tipper det kommer litt an på utgangspunktet også. Jeg får utrolig fort rifter og har opplevd å få rifter på 1 cm dybde og flere cm lengde etter sex. Fikk høre av gynekolog da at huden min trenger litt ekstra pleie for å holde seg elastisk nok der nede. Jeg ble anbefalt å bruke mandelolje og det har iallefall hjulpet veldig med problemene knyttet til sex, så for min del tenker jeg at jeg iallefall skal gjøre mitt for å hjelpe huden litt nå når jeg er gravid også.
Jeg har periodevis samme problem, og med klipping sist tenker jeg som deg; jeg skal i alle fall gjøre mitt for å være «klar»:)
 
Gjorde det hver bidige dag forrige gang. Revnet likevel :p Både jordmødrene og legen som sydde meg sa at massasje har fint lite å si, det er måten babyen blir født på som påvirker om man revner eller ei. Så jeg har droppet det denne gang :)
 
Sniker litt :happy:
Har store planer om å gjøre dette denne graviditeten då eg har lest og hørt MYKJE om det. Uten tvil så er det forebyggende om det gjeres skikkelig. Å smøre på oljen i myke rolige bevegelser vil ikkje hjelpa på den enorme strekningen underlivet går gjennom under fødsel. Skal du ha god virkning av massasjen må den være relativt hardhent, og dermed IKKJE anbefalt å gjer før tidligst etter uke 34, helst ikkje før uke 36. Ligger mykje gode forklaringer på bevegelsene på nett, men det viktigste er ei god olje og beviste, harde og jevne bevegelser som strekker godt. Uten tvil best å få mannen til å gjøre dette ;)

Føler ofte at de som sier at dette ikkje virker er de samme som meiner ein ikkje trenger forberede seg til fødsel osv. Dei har egentlig ingen kunnskap om det, og avviser det basert på faktorer som heller ikkje er relevante.. sjølvsagt kan ein revne likevell, er SÅ mykje som spiller inn. Men god forberedelse er kanskje forskjellen på gradene av rift!
 
Back
Topp