Pergotime

mammamoren

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Dere som bruker/har brukt det... Vil dere fortelle litt? Hva er grunnen til at man får det? Hvordan virker det? Og bivirkninger osv? Tar i mot alle erfaringer med takk :)

Dere som bruker/har brukt det... Vil dere fortelle litt? Hva er grunnen til at man får det? Hvordan virker det? Og bivirkninger osv? Tar i mot alle erfaringer med takk :)

Man får det som regel for at man ikke får eggløsning selv, eller man kan få det for å regulere syklus. Men stort sett er det pga at man ikke får eggløsning og at man har barneønske. Eller at man ikke har "sterk" nok eggløsning.
Det virker med at det hjelper kroppen å få eggløsning, så et hormon-boost kan man si.

Bivirkningene varierer fra person til person (og fra syklus til syklus). Hos meg har det vært søvnproblemer og hetetokter som har vært verst. Ellers kan bivirkningene være hodepine, kvalme, søvnløshet, svimmelhet osv. Og dess høyere dose man bruker, dess større sannsynlighet for bivirkninger.

Jeg fikk det pga at kroppen ikke fikk til ordentlig eggløsning. Dvs det var et modent egg der hver pp som løsnet, men livmoren og forholdene rundt var ikke slik de skulle være under eggløsning. Så jeg fikk derfor mens 5 dager etter eggløsning. Fikk derfor pergotime for å stimulere. Prøvde første gang forrige pp (dobbel pergo) fikk ingen bivirkninger utenom litt stikking i bryst og KRAFTIGE eggløsningssmerter under eggløsning (etter jeg var ferdig med kuren). Lutealfasen min ble 11 dager på pergo. Så nå er jeg spent på denne pp, ettersom det er pausemåned mellom pergo.

Jeg har fått fordi syklusene er så uregelmessige. har to pergobarn på 2 og 4 år og prøver nå på nr 3 :) Jeg har ikke hatt noen særlige bivirkninger i det hele tatt, det eneste jeg kan komme på er hetetokter.

Min mann er lege, så resepter er ikke noe problem. ;) Takk for tips Fimle! Jeg skal sjekke det ut :)
Hvor lenge har dere prøvd? Gynekologer pleier å si at en må helst prøve et år for å få det. Det beste er jo dersom kroppen klarer å få det til selv. Men jeg fikk det etter bare 6 mnd. Så veldig fornøyd med det.

Mannen din har da ikke lov å bare skrive ut :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg blir jo fristet til å prøve om det ikke går denne Mnd. Farlig å prøve??
Hvor lenge har dere prøvd? Ville gitt det tid før jeg vurderte det. E

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg vurderer det ikke. Bare leker med tanken. Må jo ha noe å gjøre på i all denne ventetiden. ;) Og jo, min mann har lov til å skrive det ut... Men han ville selvfølgelig ikke gjort det om det ikke var grunnlag for det. ;)

Jeg har gått på pergo i fjor høst, Tok pillen en måneden og hadde en pause månede og ventet på og startet på dobbel kur men mensen kom ikke og nå er jeg 4 måneder på vei ;)

Har hørt at man skal ikke ta det mer en 3 måneder med pause måned imellom. Tar man det flere ganger kan det komme skade på eggstokker. Var min gynekolog som sa dette. Men hører jo om folk som går på det i et halvt år og sånn så vet ikke om dette stemmer??

I dag sa gynekologen til søster at sjansen for tvillinger er større på pergo. Noen som kjenner til det?

I dag sa gynekologen til søster at sjansen for tvillinger er større på pergo. Noen som kjenner til det?
Det stemmer det. Det sa gynekolog til meg også, det øker med 10% eller noe.

Back
Topp