PERFEKT timing!? :)

JenteTrondheim

Flørter med forumet
Ville bare dele denne med dere; Hvor fantastisk fint er det ikke å føde et augustbarn?
For det første rekker de fleste 1.septemberfrist for barnehage - og ikke minst får pappaen to uker ekstra permisjon etter 1.juli 2013 :-) Den blir ikke tatt av mors permisjon, men forlenget med to uker.

For min del tenker jeg å ta ut permisjonen min i en smekk slik at jeg er tilbake i jobb på mai (rekner da med tre ferieuker for i år) Så tenker jeg at pappaen skal få ta over fra mai til august- FORR en FIN tid å være hjemme på da gitt. Alt er enklere på sommeren- som f.eks. av- og påkledning og kunne komme seg ut er bare deilig :-) Jeg har også planer om å ta fire uker ferie å kose meg med familien på sommeren før skatten begynner i barnehage på august.

Dette er da min plan - uerfaren men tenker det høres perfekt ut :-)
Hva er deres plan?

Topp med to uker ekstra til far, bare for å klarlegge så er det aldri tatt fra mors permisjon for at far skal få lenger, det er tatt av mor og fars fellese permisjon de gangene far har fått lengre permisjon uten at den totale permisjonen er økt like mye.

Hadde termin 22. august med forrigemann, men rakk ikke bhg-fristen, så det får vi ta som det kommer, har foreløpig termin to dager tidligere denne gangen :P

Her skal jeg ha permisjon frem til januar så overtar pappan, jeg skal etter planen gå ferdig skolen til våren. Vet ikke helt hvordan det fungerer, når jeg da etter endt studie vil ha permisjon igjen, litt usikker på om jeg da har krav på foreldrepenger, har jo ikke jobb lenger (jobber til jeg går ut i permisjon), men det får vi se på, hvis ikke må jeg vel finne meg en jobb og min kjære ta resten av permisjonen også.

Med førstemann hadde jeg all permisjonen, pappan var arbeidsledig og jeg student, med andre hadde vi ca halve hver, men da studerte jeg hjemmefra og min kjære hadde gradert perm over lengre tid :)
Er veldig spent på hvordan det blir denne gangen, litt bekymret for å starte opp med fult studie med så liten baby, er atpåtil det hardeste semesteret på hele studiet, men får vel bare senke forventningene til meg selv litt og satse på at jeg i hvertfall står ;)

skal ha så lenge permisjon som overhode mulig :P tenker å ta ut max ferie i år og til neste år :P vurderer et skikkelig skifte i jobb evt en bacheleor (vet ikke stavemåten;) ), så denne graviditeten (og barnet forhåpentligvis) vil endre livet mitt på alle mulige måter håper jeg ;)

skal prøve å få max permisjon til meg, har en far som ikke er så interessert i å være hjemme å lenge, så han tar nok bare noen uker innimellom mine, så jeg også kan være hjemme samtidig.

De gir ikke far bare 2 til uker, de tar den ene fra fellesdelen og tilfører 1 ny uke. Så for min del som skal ha hele permisjonen uten pappapermen, mister jeg en uke siden den går til far :( . men ellers eg jeg veldig enig med deg! :) det eneste er at fødeavdelingen her jeg bor stenger i uke 26,27,28 og 29, så jeg satser på at jeg ikke får før tiden!! :)

De gir ikke far bare 2 til uker, de tar den ene fra fellesdelen og tilfører 1 ny uke. Så for min del som skal ha hele permisjonen uten pappapermen, mister jeg en uke siden den går til far :( . men ellers eg jeg veldig enig med deg! :) det eneste er at fødeavdelingen her jeg bor stenger i uke 26,27,28 og 29, så jeg satser på at jeg ikke får før tiden!! :)
Det stemmer ikke. Far får to ekstra uker som ikke tas fra mor, så total permisjonstid går fra 47/57 uker til 49/59 uker. Dersom mor tar både mammakvoten og felleskvoten får hun fortsatt like mye permisjon som før, mens far får 14 uker i stedet for 12 uker.
http://www.nav.no/Familie/Svangersk...drepengeperioden+mellom+mor+og+far.335116.cms

Tja, kunne vært litt bedre timing for min del...! Jeg gikk 11 dager over sist...og har denne gangen termin 29. August...så det skal vel litt til å rekke barnehagefristen... Men når sant skal sies så har jeg ikke så lyst å sende en 11-12 måneder gammel baby i barnehagen heller, så kanskje like greit å ikke rekke fristen... Beste for oss ville vært å få en barnehageplass fra januar 2014.... ;) kommer til å begynne å jobbe 50 % turnus fra mars 2014...og da begynner mannen med pappaperm på fredager, når jeg skal på dagvakt...! På den måten har jeg permisjon 50 % fram til og med august...! Så får vi se hvordan det blir med jobb og barnehageplass fra august.... Mye å tenke på asså!!!

Jeg vet!!!:-) bortsett fra at min bror gifter seg på en øy langt fra sivilisasjon på termindatoen min-og jeg er høyrisikogravid og må inn på sykehus for prøver daglig siste mnd, er det perfekt:-)

Det stemmer ikke. Far får to ekstra uker som ikke tas fra mor, så total permisjonstid går fra 47/57 uker til 49/59 uker. Dersom mor tar både mammakvoten og felleskvoten får hun fortsatt like mye permisjon som før, mens far får 14 uker i stedet for 12 uker.
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap, fødsel og adopsjon/Ny fordeling av foreldrepengeperioden mellom mor og far.335116.cms

oii det var bra! Satt bare med de første tallene de kom med tidligere jeg, så dette var ny info! :)

Syns også det er en kjempefin tid, men er redd vi heller ikke rekker det før 1.september (har termin ca 25 aug), men hvis den kommer før er det genialt. Håper den lille har vokst godt og vi blir flyttet til fram på OUL.

Back
Topp