Perfekt mamma?

Jeg tenker vel de fleste har noen punkter som er viktige for de og som de er bastante i.
jeg synes i tillegg det blir rart å si man er/later som man erperfekt mamma fordi man velger å følge anbefalinger på bilsikring, ikke bruke gåstol , ikke spise spekemat i svangerskapet osv.

På noen punkter må man få lov til å bruke sunn fornuft uten å bli halshugd. Feks gåstol. Det er veldig stor forskjell på å la ungen bruker den i fem minutter mens man er på do, og i timesvis hver dag.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Slik var det her når jeg fikk 1 også :p nå skal det sies at jeg var 19 og de var 35+ nesten alle... Kunne ikke inrømme at jeg hadde gått over til mme for eksempel :p da hadde det bare vært å traske utbi skam :p

Hehe,uff,men er jo ofte sånn det er,man er så grusom om man gir mme..jeg ga mme fra dag en, kunne sikkert ammet men valgte og ikkje av div grunner,og gud så mange nedsettende kommentarer og blikk eg har fått pga det..
 
Jeg er ikke en perfekt mamma, men jeg tror jeg er en god mamma fordi om :)

Ungen min satt kun i bæresele fra rundt 6 mnd alder, før det varierte det mellom vogn og sele, men vi bruker Manduca så jeg vet hun sitter godt :)
Hun får spise både kake, sjokolade og kjeks, men bare en smakebit eller to. Hun har fått smake brus også, til jul. Godt med e-stoffer! Jeg holder henne ikke 100% unna.

Hun ha en bil og en gåstol, jeg kjøpte dem fordi de var fine. Men hun bruker dem ikke til støtte, merkelig nok.
Noen ganger er jeg sliten og setter henne foran TVen. For jeg vet at hun har ikke vondt av det, og en sliten mamma er ikke gøy uansett.

Vi er ikke ute og leker på lekeplassen hver dag, og vi treffer ikke barn hver dag heller. Men jeg tror hun trives i mitt selskap.

Men når det kommer til sikkerhet, er jeg urokkelig. Jeg skjønner at ikke alle har en sånn og sånn bil hvor det er plass til alt mulig, og de gjør nok så godt de kan. Men giddesløshet finnes ingen unnskyldning for.
 
Det tror faktisk ikke jeg, tror de aller fleste sier sannheten jeg
Det tror egentlig jeg og, men tror mange lar være å si noe dersom det ikke følger regelboka. :) og det er jo ikke noe galt i det, man er jo ikke plikta til å fortelle alt.
 
Det tror faktisk ikke jeg, tror de aller fleste sier sannheten jeg
Jeg ser ikke poenget med å pynte på sannheten her jeg sitter anonym bak en skjerm.
 
Helt enig. De tingene som nevnes i hi er jo nettopp slike ting vi VET at kan være skadelig for barna og om man da kan unngå det så er det for meg en selvfølge å gjøre nettopp det. Om man bruker ergonomisk riktig bæretøy så gjør det da ingenting å bære mye.
Ja nettopp:)
 
Man følger vel uansett gjerne anbefalinger, og for snart 14 år siden når jeg fikk eldste så var mye annerledes enn nå når jeg har ei på 21 mnd. For eksempel var skrikekur helt normalt, man varslet gjerne naboene på forhånd slik at de visste hva som foregikk så politiet ikke skulle bli oppringt;) Nå gjør jeg ikke det med de to minste, men det er fordi vi i dag vet bedre ;)
 
Mammapolitiet er overalt. Mødre/kvinner generelt er jo flinke til å hakke på hverandre. Kanskje enkelte føler seg bedre av å hakke på andre - hvem vet. Jeg har iallfall lært veldig mye fra forrige gang jeg hadde en liten baby. Det viktigste jeg lærte var å gjøre det jeg selv følte var riktig og stole på min egen magefølelse :)
 
Jeg synes det er litt omvendt jeg da. Synes det er så mange som skryter av at de mislykkede foreldre og gir blaffen. Hva er poenget med det? Trodde rebellperioden var over når man var blitt voksen, spesielt når man har ansvaret for et lite barneliv.

Merkelig å kritisere folk for å fremstå som perfekt fordi de feks ønsker å sikre barnet på best mulig måte i bil.
 
Av de jeg kjenner er det ofte de som har sovebabyer som liker vogn, bilkjøring og aldri skriker som snakker høyest om hva som er riktig og ikke. De har jo tross alt fått det til, de har jo en vellykka unge som bare er blid og fornøyd :p Det blir jeg sprø av! :eek:
Desperate tider krever innimellom desperate løsninger sier nå jeg :p ;) og vi som mødre har vel også behov, når babyen gråter fra morgen til kveld hver dag uansett så går man over i overlevelsesmodus og det å kunne ta 2 min for å gå på do alene da er nødvendig :p lett å snakke før man vet eller har opplevd.
Teori og tanker rundt det ideelle er en ting, og hva som fungerer i praksis er noe annet. Jeg hadde en rekke tanker rundt hvordan jeg skulle være som mor. Mange av disse er forkastet etter at jeg fikk sønnen min. Det er flott at det forskes på, og at man stiller spørsmål rundt f.eks. morsrollen og barneoppdragelse, men det må allikevel være rom for ulikheter og aksept for at begrepet "en god mor" rommer så mangt. Ingen barn er like!
Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Hadde helt klare formeninger før første barn kom. Tror det kun er en eneste ting jeg har endret mening om. Og det er nok ikke fordi jeg hadde lave krav/forventinger. Heller ikke fordi alt ble som forventet og ikke ga utfordringer. Og absolutt ikke fordi jeg hadde enkle babyer.

Jeg er veldig glad for at jeg hang her inne når jeg ventet første. Jeg var ikke opplyst når det kom til bilsikring, gåstoler og dårlige bæreseler. Har lært mye her inne.
Samme her. Det har bare gjort til at jeg satte enda høyere krav til meg selv enn det jeg i utgangspunktet hadde (som jeg vil påstå er høyere enn mange andre) og det ser jeg utelukkende på som positivt.
 
Tror nok litt av "problemet" er at dem med upopulære meningene har lært på den harde måten, og lært seg til å holde kjeft om det her inne. Ja, det er veldig vanlig med hull i ørene som småbarn, mem tror rett og slett de mange foreldrene som har tatt det valget for ungene sine, ikke tør/vil/orker å ta diskusjonen. Da er det mye lettere å bare ikke svare.
Og de som svarer, er da majoriteten, som faktisk ikke har gjort det. For de har ingenting de kan "tas på".
Tror nok og de fleste her inne vil det beste for sine barn. Men er nok mange forskjellige meninger om hva som er det beste, og dem som innehar dem ikke orker å ta diskusjonen hver gang. Og det er jo ok. Jeg og har meninger ikke alle har, feks så skal jeg ikke nekte for at jeg har gått på do alene selv etter jeg ble mamma, mens på andre ting så er jeg en i mengden. Jeg er imot hull i ørene på babyer, jeg er for retten til å ta abort, men jeg har flere ganger latt vesla se to filmer etter hverandre på søndags morgen mens jeg dupper på sofaen, uten at jeg nødvendigvis gidder å svare i alle trådene som omhandler "bruker du skjerm som barnevakt". :p
Tror det er mange her som er som meg, og velger våre kamper med omhu. :p noen ganger gidder vi, andre ganger ikke. Og er ofte de samme som går igjen, som faktisk orker. Og det er veldig bra at noen orker ta kampen. :)
Som jeg skulle sagt det selv ;-)
 
Jeg trodde man da var hysterisk, jeg. :p Og nå later man som man er perfekt også? Haha. :p
Det komiske er at folk faktisk liksom later som hehe... Er det så utenkelig at noen faktisk har ungene bakovervendt til de er fire, ammer lengre enn ett år, ikke bruker gåstol eller bæresele som ikke er ergonomisk (finnes det fortsatt forresten?), er nøye med sukkerinntak og ikke tar hull i ørene på babyene sine? :eek: Som om det er uvanlig og uoverkommelig vanskelig liksom :p Og folk informerer ikke om bilsikring ol for barnas beste (og foreldrenes), men kun for å gi de dårlig selvfølelse og samvittighet. Snakk om å være paranoid :p
 
Last edited:
Jeg synes det er litt omvendt jeg da. Synes det er så mange som skryter av at de mislykkede foreldre og gir blaffen. Hva er poenget med det? Trodde rebellperioden var over når man var blitt voksen, spesielt når man har ansvaret for et lite barneliv.

Merkelig å kritisere folk for å fremstå som perfekt fordi de feks ønsker å sikre barnet på best mulig måte i bil.
Du tenker på de som absolutt skal hylle det uperfekte? :p
 
Det komiske er at folk faktisk liksom later som hehe... Er det så utenkelig at noen faktisk har ungene bakovervendt til de er fire, ammer lengre enn ett år, ikke bruker gåstol eller bæresele som ikke er ergonomisk (finnes det fortsatt forresten?), er nøye med sukkerinntak og ikke tar hull i ørene på babyene sine? :eek: Som om det er uvanlig og uoverkommelig vanskelig liksom :p Og folk informerer ikke om bilsikring ol for barnas beste (og foreldrenes), men kun for å gi de dårlig selvfølelse og samvittighet. Snakk om å være paranoid :p
Der sa du det!
Når vi gjør det som anbefales så later vi som vi gjør det bare.
 
Jeg synes det er litt omvendt jeg da. Synes det er så mange som skryter av at de mislykkede foreldre og gir blaffen. Hva er poenget med det? Trodde rebellperioden var over når man var blitt voksen, spesielt når man har ansvaret for et lite barneliv.

Merkelig å kritisere folk for å fremstå som perfekt fordi de feks ønsker å sikre barnet på best mulig måte i bil.

Her er det på ingen måte snakk om å kritisere de som velger å følge alle råd og "regler" til punkt og prikke nei... Helt feil.

Jeg syns det er flott at noen får det til og at noen virkelig vier livet sitt til det er vel opp til hver enkelt, det jeg reagerer på og derfor laget denne tråden om er kommentarene og ofte drittsnakkingen som kommer når noen går imot "strømmen" og feks svarer at de har snudd barnet når det er 1år, eller tok hull i ørene, ikke fikk til amming osv...

For noen her inne kan ungene spy hver eneste biltur så lenge de sitter "riktig" vei, de kan ha smerter og betennelse i brystene i måneder kunn for ikke å gi opp amming osv, eksemplene er mange, og syns det mangler forståelse for at alle er forskjellige og tar valg på vegne av seg og sine i beste mening, selv om det ikke alltid er samme valgene som noen ser på som riktig.

Jeg tror på ingen måte noen gir blaffen her inne eller er misslykket på noen måte. Jeg tror alle gjør så godt de kan og burde være stolte av det.

Tenker heller ikke at noen later som her inne men heller at mange velger å ikke svare fordi de kanskje ser på sitt svar som feil i mengden.
 
Last edited by a moderator:
Du tenker på de som absolutt skal hylle det uperfekte? :p
Jepp. Det er jo blitt en trend. Når ble det kult å ikke gjøre sitt beste som forelder? :eek:


Men så synes jeg også folk på død og liv må fronte at det de valgte å ikke gjøre etter boka er bra. Ta mine feil og mangler som eksempler. Jeg klarte ikke å føde, men jeg påstår ikke at ks er like bra som vaginal fødsel og at det ikke kan ha negative konsekvenser forde. Måtte gi eldste mme på slutten, påstår ikke at det er like bra som mm bare fordi "det ble folk av han også". Har måtte ty til bruk av barnetv for å lure i minste mat, påstår jo ikke at mye skjermtid ikke er negativt av den grunn. Moren min røykte og jeg har ikke fått noen røykerelaterte skader av det, sier jo ikke at røyking i svangerskapet ikke er så farlig forde. Noen ganger går ikke ting etter boka av ulike grunner. Har full forståelse for de som feks snur ungene sine fordi de spyr i bilen. Men hadde det vært meg så hadde jeg jo selvsagt fremdeles ment at bakovervendt er det sikreste.
 
Jeg er en perfekt mamma;) Med alle mine feil og mangler. Ja jeg følger ikke alle regler men gjør det jeg synes er riktig for mine barn.

Bruker all min tid med de og gir de all den kjærligheten de kan få <3 Legger meg med god samvittighet de aller fleste dagene:) Sålenge vi har hatt en god dag sammen ja da er livet perfekt for oss. Man trenger hverken det ene eller det andre. Trygghet og masse kjærlighet. Og tålmodighet:p Med en 2 åring og liten baby;)

Sukker får hun. Og yoghurt og. Kresen i matveien men da får hun en vitamin bjørn da;) ammet lenge gjorde jeg men det fungerte for oss.

Jeg er den som aldri drikker alkohol, ikke tar en tur ut på byen, fordi jeg elsker å være med barna mine. Sånn type er jeg:)

Jeg er også en som sleit igjennom to tøffe svangerskap og hadde hard amming første 2 mnd men veit tenn sammen. Fordi jeg virkelig ville amme. Heldigvis gikk det og ammet i 1.5 første;) Men så er vi forskjellige da. Jeg klarte alt det uten å bli deprimert. Men sliten ja helt klart:p kolikk baby og bulk søvn itilegg. Et under vi fikk en til. Heldigvis er denne en sove baby;)
 
Det komiske er at folk faktisk liksom later som hehe... Er det så utenkelig at noen faktisk har ungene bakovervendt til de er fire, ammer lengre enn ett år, ikke bruker gåstol eller bæresele som ikke er ergonomisk (finnes det fortsatt forresten?), er nøye med sukkerinntak og ikke tar hull i ørene på babyene sine? :eek: Som om det er uvanlig og uoverkommelig vanskelig liksom :p Og folk informerer ikke om bilsikring ol for barnas beste (og foreldrenes), men kun for å gi de dårlig selvfølelse og samvittighet. Snakk om å være paranoid :p

Det er jo helt latterlig. :p Er det virkelig så utenkelig at noen gjør alt dette?
Jaja, da får folk tro jeg later som jeg er perfekt, da. Det bryr meg ganske lite hva et kvinnfolk på forum syns om meg. ;) Jeg trenger ikke å bevise noe, jeg vet selv hva jeg gjør og hvordan jeg gjør det. :)

Men folk burde slutte å ta alt i verste mening her inne. Og stusser man så får man spørre personen om hva de egentlig mener.
 
Back
Topp