Perfekt mamma?

Jeg tenker vel de fleste har noen punkter som er viktige for de og som de er bastante i.
jeg synes i tillegg det blir rart å si man er/later som man erperfekt mamma fordi man velger å følge anbefalinger på bilsikring, ikke bruke gåstol , ikke spise spekemat i svangerskapet osv.

Jeg trodde man da var hysterisk, jeg. :p Og nå later man som man er perfekt også? Haha. :p
 
Jeg tenker vel de fleste har noen punkter som er viktige for de og som de er bastante i.
jeg synes i tillegg det blir rart å si man er/later som man erperfekt mamma fordi man velger å følge anbefalinger på bilsikring, ikke bruke gåstol , ikke spise spekemat i svangerskapet osv.

Tenker ikke at noen direkte lyver eller later som... Men tenker at det å gi andre dårlig samvittighet fordi de av en eller Annen grunn snur barnet tidlig eller bruker gåstol er undødvendig... Er jo eksempler der brukere her inne har brukt såpass sterke ord som barnemisshandling for å beskrive andres handlinger, det er helt ok å ha forskjellige meninger men å direkte snakke stygt til andre fordi de har en annen mening eller har tatt et annet valg enn de, det syns jeg er stygt, og fører vel også til at mange kvier seg for å si sin mening her inne.
 
Litt derfor jeg stiller spørsmål ved dette, nettopp fordi mange av trådene her inne kan være direkte dømmende og fæle innimellom og kan sette mye usikkerhet i feks førstegangsmødre som titter her inne for råd, innimellom er det bare et svar, en måte å gjøre det på her inne, selv om alle barn og mødre er forskjellige og må finne det som passer best for seg. Er så synd at noen føler de må følge mengden for å passe inn, sånn skal det absolutt ikke være syns nå jeg...
Jeg er veldig glad for at jeg hang her inne når jeg ventet første. Jeg var ikke opplyst når det kom til bilsikring, gåstoler og dårlige bæreseler. Har lært mye her inne.
 
Jeg følger anbefalinger og ting som har blitt forsket på:

Bilsikring, altså bakovervendt.
Ikke gåstol eller hoppedings.
Holder meg unna røyk(ere) og alkohol under graviditet.
Ikke spekemat ol under graviditet.
Brukte anbefalt bæretøy.
Ingen skrikekur.

Om jeg er perfekt? Nei, jeg gjør nok ting som folk rister på hodet av.

Om jeg er perfekt? Ja, i følge barna mine.
 
Jeg er veldig glad for at jeg hang her inne når jeg ventet første. Jeg var ikke opplyst når det kom til bilsikring, gåstoler og dårlige bæreseler. Har lært mye her inne.
Jeg har også lært mye på forum , veldig glad for det.
 
En hver familie gjør det en mener selv er best. Så lenge det ikke er så riv ruskende galt at det blir snakk om omsorgssvikt og barnevernet kobles inn tenker jeg at alle foreldre er gode foreldre.

Folk må gjerne fortelle meg hva jeg skal/ikke skal med mine barn. Vi har diskusjoner innad i familien (søsknene mine) også. Men helt ærlig - jeg driter i hva du mener om min oppdragelse, vippestolbruk, "foreldremanual" etc. Jeg gjør det jeg og min mann synes er best også får andre gjøre som de selv vil.

Jeg og ene søsteren min er helt forskjellige i oppdragelsen f.eks. men begge har veloppdragne fine barn. Så da gidder jeg faktisk ikke føre samme linje som henne. Samtidig som vi er enige i enkelte andre ting.
 
Ja hva er det?

Leser på mange av trådene her for tiden at svarene ofte går i en og samme retning med noen små unntak som da blir satt spørsmål ved og noen ganger ditekte kritisert for sine meninger/metoder.

Er det virkelig blitt slik at det er regler på hvordan det er å være mor?

Barna skal ikke snus i bilen før 4/5 år, de skal ikke bruke gåstol, ikke for lenge i bæresele, ikke gråte noen min uten å bli trøstet, ammet til anbefalt alder (leste 4år i en tråd her inne), mme er fyfy, ikke hull i ørene, sukkerinntaket skal passes nøye på, bare for å nevne noe...

Når jeg fikk min datter for snart 8 år siden hadde hun kolikk, hang stort sett i bæresele hele dagen pga det, hun ble ammet kunn i 2 uker så mme, hun hadde gåbil, ble snudd tidlig i bilen (2år) og måtte innimellom gråte før hun sovnet...

Er jeg da er forfærdelig mamma?

Eg tror at mange pynter litt på sannheten her inne (og ellers for den saks skyld) og at de kanskje ikkje er så fryktelig strenge på f.eks sukker,gåbiler,div leker,tv tid, middager osv osv, tror at folk er redd for hva andre har å si om deres oppdragelse/livsstil,for som vi alle kanskje har opplevd så er "mammapolitiet" rundt hvert hjørne og får med seg det meste...hehe sikkert mange som føler de må arrestere meg no, men d får være ;)
(Sier ikkje at det er sånn for alle,men eg TROR det er sånn for mange)
 
Det handler vel om at det som er forsket på og bevist at ikke er bra (som å snu for tidlig i bil og bruke gåstol) er det de fleste ønsker å gå ut ifra når det gjelder barna. Iallfall for min del.
Samtidig så tenker jeg at en gjør det en kan for at barna skal ha det bra, så om babyer bæres i sele for å være rolig så spiller vel ikke det noen rolle. Å bruke gåstol er ikke en slik ting, for barnet MÅ ikke sitte oppi der, det finnes mange andre gode leker.
Også handler det ikke om å være perfekt mamma, men de aller fleste er en best mulig mamma for sine barn:)
Helt enig. De tingene som nevnes i hi er jo nettopp slike ting vi VET at kan være skadelig for barna og om man da kan unngå det så er det for meg en selvfølge å gjøre nettopp det. Om man bruker ergonomisk riktig bæretøy så gjør det da ingenting å bære mye.
 
Du er absolutt ikke en dårlig mor:) er bare alt for mange her inne som sitter med regelboka foran seg og peker en finger på alle som unnviker den. Det er ingen måter å være en perfekt mor på men det er utrolig mange forskjellige måter å være en jævla bra mor for sine egne barn på forde. Det betyr bare ikke at den måten er den beste for alle andre. Det er det mange her inne også misforstår, de føler de gjør ting så bra at alle andre måter er feil. Det er godt vi er forskjellige tenker jeg:)
 
Eg tror at mange pynter litt på sannheten her inne (og ellers for den saks skyld) og at de kanskje ikkje er så fryktelig strenge på f.eks sukker,gåbiler,div leker,tv tid, middager osv osv, tror at folk er redd for hva andre har å si om deres oppdragelse/livsstil,for som vi alle kanskje har opplevd så er "mammapolitiet" rundt hvert hjørne og får med seg det meste...hehe sikkert mange som føler de må arrestere meg no, men d får være ;)
(Sier ikkje at det er sånn for alle,men eg TROR det er sånn for mange)

Ja det tror jeg du har helt rett i ;) mamma og ammepolitiet er altfor stort desverre :(
 
Eg tror at mange pynter litt på sannheten her inne (og ellers for den saks skyld) og at de kanskje ikkje er så fryktelig strenge på f.eks sukker,gåbiler,div leker,tv tid, middager osv osv, tror at folk er redd for hva andre har å si om deres oppdragelse/livsstil,for som vi alle kanskje har opplevd så er "mammapolitiet" rundt hvert hjørne og får med seg det meste...hehe sikkert mange som føler de må arrestere meg no, men d får være ;)
(Sier ikkje at det er sånn for alle,men eg TROR det er sånn for mange)
Det tror faktisk ikke jeg, tror de aller fleste sier sannheten jeg
 
Helt enig. De tingene som nevnes i hi er jo nettopp slike ting vi VET at kan være skadelig for barna og om man da kan unngå det så er det for meg en selvfølge å gjøre nettopp det. Om man bruker ergonomisk riktig bæretøy så gjør det da ingenting å bære mye.
Helt enig ! Det rr en selvfølge for meg også
 
Ja det tror jeg du har helt rett i ;) mamma og ammepolitiet er altfor stort desverre :(

Jepp... Har opplevd det selv, ikkje noe kjekt...
Vi er med på en sånn småbarnas gruppe, og selvom alle er kjempe greie og enklenog snakke med er det enkelte tema eg merker eg ikkje tar opp da eg hadde blitt halshugd på stedet.....
 
Helt enig. De tingene som nevnes i hi er jo nettopp slike ting vi VET at kan være skadelig for barna og om man da kan unngå det så er det for meg en selvfølge å gjøre nettopp det. Om man bruker ergonomisk riktig bæretøy så gjør det da ingenting å bære mye.

Men når noen velger å gå imot noen av disse rådene fordi de har gode grunner til det? Som feks å snu barnet i bilen? Kanskje pga ekstrem bilsyke osv? Eller når noen velger å ikke amme fordi den mammaen ikke syns amming er noe for henne? Eller når en gåstol er eneste mulighet for en kolikkmamma å få seg 2 min alene på do etter en dag med gråt?

Er det da riktig å kalle de dårlige mødre? Eller barnemisshandlere?
 
Jepp... Har opplevd det selv, ikkje noe kjekt...
Vi er med på en sånn småbarnas gruppe, og selvom alle er kjempe greie og enklenog snakke med er det enkelte tema eg merker eg ikkje tar opp da eg hadde blitt halshugd på stedet.....

Slik var det her når jeg fikk 1 også :p nå skal det sies at jeg var 19 og de var 35+ nesten alle... Kunne ikke inrømme at jeg hadde gått over til mme for eksempel :p da hadde det bare vært å traske utbi skam :p
 
Det tror faktisk ikke jeg, tror de aller fleste sier sannheten jeg

De aller fleste er nok ærlige d tror eg og, men tror fortsatt mange er redd for å være helt ærlig, har sett det selv in real life, at andre (som eg kjenner personlig) pynter litt på sannheten ang enkelte temaer for de er redde for hetsen som ville kommet om de hadde vært helt ærlig..
 
Back
Topp