Perfekt mamma?

I

Ingenbruker

Guest
Ja hva er det?

Leser på mange av trådene her for tiden at svarene ofte går i en og samme retning med noen små unntak som da blir satt spørsmål ved og noen ganger ditekte kritisert for sine meninger/metoder.

Er det virkelig blitt slik at det er regler på hvordan det er å være mor?

Barna skal ikke snus i bilen før 4/5 år, de skal ikke bruke gåstol, ikke for lenge i bæresele, ikke gråte noen min uten å bli trøstet, ammet til anbefalt alder (leste 4år i en tråd her inne), mme er fyfy, ikke hull i ørene, sukkerinntaket skal passes nøye på, bare for å nevne noe...

Når jeg fikk min datter for snart 8 år siden hadde hun kolikk, hang stort sett i bæresele hele dagen pga det, hun ble ammet kunn i 2 uker så mme, hun hadde gåbil, ble snudd tidlig i bilen (2år) og måtte innimellom gråte før hun sovnet...

Er jeg da er forfærdelig mamma?
 
Det handler vel om at det som er forsket på og bevist at ikke er bra (som å snu for tidlig i bil og bruke gåstol) er det de fleste ønsker å gå ut ifra når det gjelder barna. Iallfall for min del.
Samtidig så tenker jeg at en gjør det en kan for at barna skal ha det bra, så om babyer bæres i sele for å være rolig så spiller vel ikke det noen rolle. Å bruke gåstol er ikke en slik ting, for barnet MÅ ikke sitte oppi der, det finnes mange andre gode leker.
Også handler det ikke om å være perfekt mamma, men de aller fleste er en best mulig mamma for sine barn:)
 
Perfekte mødre finnes ikke. Tror de ferreste tror det.
Men selv om det ikke finnes, så synes jeg i grunn det er et sunnhetstegn at man står for noe og prøver å gjøre det som er riktig for seg og sine.
Nå er jo jeg ikke enig i alle metoder som brukes for både det ene og det andre, og har sikkert noen sære ting som andre synes er hårreisende, og jeg må få lov til å ha min mening akkurat som alle andre. Men er det ikke sånn det fort blir på et diskusjonsforum da? ;) Det blir kanskje lett å oppfatte noen som litt selvgode på et forum fordi man kun får høre om det de er så veldig enig eller uenig i, man får ikke nyansene servert på sølvfat akkurat.

Hvis ingen hadde satt spørsmålstegn ved nærmest noe som helst så tenker jeg at man hadde gått glipp av muligheten til å få brynt seg når det kommer til å ta et standpunkt for noe, og hvis ting aldri skulle bli tatt opp til debatt så ville vel samfunnet heller ikke gått videre.
Da blir det jo gjerne sånn at det blir et flertall som er enige om noe også. (særlig hvis forskning underbygger det. For så klart vil alle gjøre det som er riktig for barnet sitt. Er jo pga den informasjonen man har tilgjengelig at
Feks alle la babyen på magen på 60-tallet, men på ryggen nå.)
 
Tror nok litt av "problemet" er at dem med upopulære meningene har lært på den harde måten, og lært seg til å holde kjeft om det her inne. Ja, det er veldig vanlig med hull i ørene som småbarn, mem tror rett og slett de mange foreldrene som har tatt det valget for ungene sine, ikke tør/vil/orker å ta diskusjonen. Da er det mye lettere å bare ikke svare.
Og de som svarer, er da majoriteten, som faktisk ikke har gjort det. For de har ingenting de kan "tas på".
Tror nok og de fleste her inne vil det beste for sine barn. Men er nok mange forskjellige meninger om hva som er det beste, og dem som innehar dem ikke orker å ta diskusjonen hver gang. Og det er jo ok. Jeg og har meninger ikke alle har, feks så skal jeg ikke nekte for at jeg har gått på do alene selv etter jeg ble mamma, mens på andre ting så er jeg en i mengden. Jeg er imot hull i ørene på babyer, jeg er for retten til å ta abort, men jeg har flere ganger latt vesla se to filmer etter hverandre på søndags morgen mens jeg dupper på sofaen, uten at jeg nødvendigvis gidder å svare i alle trådene som omhandler "bruker du skjerm som barnevakt". :p
Tror det er mange her som er som meg, og velger våre kamper med omhu. :p noen ganger gidder vi, andre ganger ikke. Og er ofte de samme som går igjen, som faktisk orker. Og det er veldig bra at noen orker ta kampen. :)
 
Tror nok litt av "problemet" er at dem med upopulære meningene har lært på den harde måten, og lært seg til å holde kjeft om det her inne. Ja, det er veldig vanlig med hull i ørene som småbarn, mem tror rett og slett de mange foreldrene som har tatt det valget for ungene sine, ikke tør/vil/orker å ta diskusjonen. Da er det mye lettere å bare ikke svare.
Og de som svarer, er da majoriteten, som faktisk ikke har gjort det. For de har ingenting de kan "tas på".
Tror nok og de fleste her inne vil det beste for sine barn. Men er nok mange forskjellige meninger om hva som er det beste, fordi dem som innehar dem ikke orker å ta diskusjonen hver gang. Og det er jo ok. Jeg og har meninger ikke alle har, feks så skal jeg ikke nekte for at jeg har gått på do alene selv etter jeg ble mamma, mens på andre ting så er jeg en i mengden. Jeg er imot hull i ørene på babyer, jeg er for retten til å ta abort, men jeg har flere ganger latt vesla se to filmer etter hverandre på søndags morgen mens jeg dupper på sofaen, uten at jeg nødvendigvis gidder å svare i alle trådene som omhandler "bruker du skjerm som barnevakt". :p
Tror det er mange her som er som meg, og velger våre kamper med omhu. :p
Tror jeg også ;) er de samme diskusjonene som går igjen, orker ikke svare for jeg vet hvordan de går uansett etter å ha hengt her inne noen år nå.
 
Tror jeg også ;) er de samme diskusjonene som går igjen, orker ikke svare for jeg vet hvordan de går uansett etter å ha hengt her inne noen år nå.
Ja, man blir dreven etterhvert, og flere av temaene følger et fast manus. :p
 
  • Liker
Reactions: BMC
Vi er to som ikke er perfekte da :p "husk at han ikke skal bruke gåstol, da kommer han til gå på tærne, vippestol er ikke bra, han utvikler seg ikke bra nok om du ikek lar han sove, han blir bortskjemt.." Lista er lang! Helt utrolig at barnevernet ikke har henta ungen for lenge siden :eek: De som maste mest om alt jeg gjorde feil har selv unger på samme alder som ligger langt etter mini motorisk og språkmessig :D Når man har en unge med kolikk som hater å sove etter at kolikken har gitt seg, må man nesten bare overleve så godt man kan.
 
Tror nok litt av "problemet" er at dem med upopulære meningene har lært på den harde måten, og lært seg til å holde kjeft om det her inne. Ja, det er veldig vanlig med hull i ørene som småbarn, mem tror rett og slett de mange foreldrene som har tatt det valget for ungene sine, ikke tør/vil/orker å ta diskusjonen. Da er det mye lettere å bare ikke svare.
Og de som svarer, er da majoriteten, som faktisk ikke har gjort det. For de har ingenting de kan "tas på".
Tror nok og de fleste her inne vil det beste for sine barn. Men er nok mange forskjellige meninger om hva som er det beste, og dem som innehar dem ikke orker å ta diskusjonen hver gang. Og det er jo ok. Jeg og har meninger ikke alle har, feks så skal jeg ikke nekte for at jeg har gått på do alene selv etter jeg ble mamma, mens på andre ting så er jeg en i mengden. Jeg er imot hull i ørene på babyer, jeg er for retten til å ta abort, men jeg har flere ganger latt vesla se to filmer etter hverandre på søndags morgen mens jeg dupper på sofaen, uten at jeg nødvendigvis gidder å svare i alle trådene som omhandler "bruker du skjerm som barnevakt". :p
Tror det er mange her som er som meg, og velger våre kamper med omhu. :p noen ganger gidder vi, andre ganger ikke. Og er ofte de samme som går igjen, som faktisk orker. Og det er veldig bra at noen orker ta kampen. :)

Veldig enig i det du sier. Mange gidder nok ikke ta den diskusjonen fordi den går en vei uansett. Syns det er trist at det ofte bare er en nyanse av ting her inne og det er så mye som er "neinei" selv om det kunne passet for noen :) jeg fikk sjokk når jeg logga inn her etter positiv test, for sist tok jeg valg utifra hva jeg mente var best for oss og jeg fikk det til, alene de første 4mnd med kolikkbarn. Men når jeg leser her inne har jeg jo omtrent misshandla ungen :p må jo le litt også for jeg føler jo fortsatt at mange av valgene jeg tok var riktige, selv om svarene her inne tilsier noe annet. Er det virkelig jeg som har et så rart syn på ting? Eller svarer folk litt etter fasiten her inne :p jeg tror nok til tider at det er fasiten som gjelder....det støttes også mye opp i forskning her inne, men forskning endrer seg hele tiden og det finnes tonnevis, både positiv og negativ om alt. Så tror man blir rimelig gal om forskning skal styre hvordan man er som
Mor...
 
Du har så rett. Det er så vanskelig å være den upopulære. Den som er annerledes. Men egentlig er vi alle annerledes og uperfekte.
Hvor gammel skal man være? Yngre enn meg. Hvor mange barn skal man ha? Færre enn meg. Hvor mye skal man kjøpe og gjerne noe dyrt? Jeg er glad for det jeg har. Vi har det vi trenger og er lykkelig med det.

Men av og til er det fristende og være en annen. En som alle de andre.
 
Vi er to som ikke er perfekte da :p "husk at han ikke skal bruke gåstol, da kommer han til gå på tærne, vippestol er ikke bra, han utvikler seg ikke bra nok om du ikek lar han sove, han blir bortskjemt.." Lista er lang! Helt utrolig at barnevernet ikke har henta ungen for lenge siden :eek: De som maste mest om alt jeg gjorde feil har selv unger på samme alder som ligger langt etter mini motorisk og språkmessig :D Når man har en unge med kolikk som hater å sove etter at kolikken har gitt seg, må man nesten bare overleve så godt man kan.

Godt å høre... Syns det er viktig å finne de tingene som passer for seg og sitt barn. Være trygg på seg selv og ikke redd for å prøve seg litt fram, mitt barn klarte seg fint igjennom sine første 7 år selv om jeg etter manges meninger her inne har gått helt feil vei i oppdragelsen :p
 
Godt å høre... Syns det er viktig å finne de tingene som passer for seg og sitt barn. Være trygg på seg selv og ikke redd for å prøve seg litt fram, mitt barn klarte seg fint igjennom sine første 7 år selv om jeg etter manges meninger her inne har gått helt feil vei i oppdragelsen :p

Av de jeg kjenner er det ofte de som har sovebabyer som liker vogn, bilkjøring og aldri skriker som snakker høyest om hva som er riktig og ikke. De har jo tross alt fått det til, de har jo en vellykka unge som bare er blid og fornøyd :p Det blir jeg sprø av! :eek:
 
Du har så rett. Det er så vanskelig å være den upopulære. Den som er annerledes. Men egentlig er vi alle annerledes og uperfekte.
Hvor gammel skal man være? Yngre enn meg. Hvor mange barn skal man ha? Færre enn meg. Hvor mye skal man kjøpe og gjerne noe dyrt? Jeg er glad for det jeg har. Vi har det vi trenger og er lykkelig med det.

Men av og til er det fristende og være en annen. En som alle de andre.

Litt derfor jeg stiller spørsmål ved dette, nettopp fordi mange av trådene her inne kan være direkte dømmende og fæle innimellom og kan sette mye usikkerhet i feks førstegangsmødre som titter her inne for råd, innimellom er det bare et svar, en måte å gjøre det på her inne, selv om alle barn og mødre er forskjellige og må finne det som passer best for seg. Er så synd at noen føler de må følge mengden for å passe inn, sånn skal det absolutt ikke være syns nå jeg...
 
Litt derfor jeg stiller spørsmål ved dette, nettopp fordi mange av trådene her inne kan være direkte dømmende og fæle innimellom og kan sette mye usikkerhet i feks førstegangsmødre som titter her inne for råd, innimellom er det bare et svar, en måte å gjøre det på her inne, selv om alle barn og mødre er forskjellige og må finne det som passer best for seg. Er så synd at noen føler de må følge mengden for å passe inn, sånn skal det absolutt ikke være syns nå jeg...
Nå er det kun en liten brøkdel av babyverdens brukere som faktisk svarer på tråder også. Så det gir ikke noe bredt bilde på virkeligheten.
 
Av de jeg kjenner er det ofte de som har sovebabyer som liker vogn, bilkjøring og aldri skriker som snakker høyest om hva som er riktig og ikke. De har jo tross alt fått det til, de har jo en vellykka unge som bare er blid og fornøyd :p Det blir jeg sprø av! :eek:

Desperate tider krever innimellom desperate løsninger sier nå jeg :p ;) og vi som mødre har vel også behov, når babyen gråter fra morgen til kveld hver dag uansett så går man over i overlevelsesmodus og det å kunne ta 2 min for å gå på do alene da er nødvendig :p lett å snakke før man vet eller har opplevd.
 
Veldig enig i det du sier. Mange gidder nok ikke ta den diskusjonen fordi den går en vei uansett. Syns det er trist at det ofte bare er en nyanse av ting her inne og det er så mye som er "neinei" selv om det kunne passet for noen :) jeg fikk sjokk når jeg logga inn her etter positiv test, for sist tok jeg valg utifra hva jeg mente var best for oss og jeg fikk det til, alene de første 4mnd med kolikkbarn. Men når jeg leser her inne har jeg jo omtrent misshandla ungen :p må jo le litt også for jeg føler jo fortsatt at mange av valgene jeg tok var riktige, selv om svarene her inne tilsier noe annet. Er det virkelig jeg som har et så rart syn på ting? Eller svarer folk litt etter fasiten her inne :p jeg tror nok til tider at det er fasiten som gjelder....det støttes også mye opp i forskning her inne, men forskning endrer seg hele tiden og det finnes tonnevis, både positiv og negativ om alt. Så tror man blir rimelig gal om forskning skal styre hvordan man er som
Mor...
Tror du bare skal slappe helt av. Jeg er 100% sikker på at samtlige brukere her inne gjør/har gjort noe med oppdragelsen av barna som ikke støttes av den store almuen. Og at 80% av dem ikke orker/vil fortelle om det på forumet.
Uansett hva noen sier, så vil du kjenne ditt eget barn mye bedre enn et helt babyforum og en inntørka forsker på et laboratorium i usa. Barn er ikke like, voksne er ikke like heller for fader. Noen forventer å få blomster av mannen hver fredag, andre hadde trodd han hadde gjort noe galt dersom han plutselig begynte. Selv om forskningen helt sikkert sier at det er skadelig for forholdet å ikke gjøre det.
Men på visse ting, så er det jo greit at folk blir opplyst. Feks røyking i svangerskapet, de som har hørt at legen til tanta til naboen til halvbroren til mannen si at det er verre med stress enn røyk, og derfor trenger de ikke slutte å røyke når de er gravide... De er et eksempel på meninger som trenger å bli korrigert.
Ellers er det så utrolig mange diskusjoner her inne som ikke har noe "fasit", selv om forskningen kanskje favoriserer den ene siden, så fins det så utrolig mange unntak. Og det er veldig viktig at disse også blir hørt og respektert. Er bare så synd at de ikke ikke blir det! Er man en av minoriteten, så blir man jaga av høygafler her inne til tider. Blitt bedre de siste årene da. Men i en perfekt verden, så hadde folk akseptert og respektert at vi av og til må gjøre ting litt annerledes, for å få høyna livskvaliteten både for oss og de små. :)
 
Teori og tanker rundt det ideelle er en ting, og hva som fungerer i praksis er noe annet. Jeg hadde en rekke tanker rundt hvordan jeg skulle være som mor. Mange av disse er forkastet etter at jeg fikk sønnen min. Det er flott at det forskes på, og at man stiller spørsmål rundt f.eks. morsrollen og barneoppdragelse, men det må allikevel være rom for ulikheter og aksept for at begrepet "en god mor" rommer så mangt. Ingen barn er like!
 
Desperate tider krever innimellom desperate løsninger sier nå jeg :p ;) og vi som mødre har vel også behov, når babyen gråter fra morgen til kveld hver dag uansett så går man over i overlevelsesmodus og det å kunne ta 2 min for å gå på do alene da er nødvendig :p lett å snakke før man vet eller har opplevd.

Eller å dusje alene i ti min mens ungen løper rundt i gåstol <3 Eller drikke den koffekoppen man allerede har varma opp x antall ganger, eller å gå på do, eller å lese nyheter i 5 min, eller å spise en brødskive stillesittende uten en skrikende baby på armen.. Lista er lang altså :D
 
Er ingen her inne som er perfekte mødre, eller tror de er det. Problemet er at mange er bastante i sine meninger og tar anbefalinger ganske alvorlig. Og dette tåler ikke minoriteten, så da er plutselig majoriteten her inne "perfekte mødre" som "sitter på sin høye hest" og "ser ned på alle som ikke mener det samme". ;)
 
Er ingen her inne som er perfekte mødre, eller tror de er det. Problemet er at mange er bastante i sine meninger og tar anbefalinger ganske alvorlig. Og dette tåler ikke minoriteten, så da er plutselig majoriteten her inne "perfekte mødre" som "sitter på sin høye hest" og "ser ned på alle som ikke mener det samme". ;)
Enig med deg
 
Jeg tenker vel de fleste har noen punkter som er viktige for de og som de er bastante i.
jeg synes i tillegg det blir rart å si man er/later som man erperfekt mamma fordi man velger å følge anbefalinger på bilsikring, ikke bruke gåstol , ikke spise spekemat i svangerskapet osv.
 
Back
Topp