Percentil

Percentil er en slags sammenligning av "plasseringer" i et resultatsett. Vil tro gjennomsnittet da ligger på 0, og så kan det avvike under og over. Men for å kunne si noe om hva som er et stort/unormalt avvik må jeg ha mer info, jeg er ikke så inne på det med vekstavvik :p

Har fundert mye på dette selv siden min lille har fått litt forskjellige percentiler på vekstkontroll gjennom svangerskapet, dette hjalp i alle fall meg litt på vei :) :

Her finner du litt forklaring om hva percentil egentlig er: https://medtekipedia.wikispaces.com/Percentil

Og her (bilde) kan du se litt om estimert vekt på foster ut fra hvilken percentil de følger og i hvilken uke du er: (denne kurven har ofte sykehusene spesifisert ift hvilket kjønn du venter, men akkurat denne er kjønnsnøytral)

Håper det gir litt mening ;)

Vedlegg

• IMG_2640.PNG
    IMG_2640.PNG
    318,1 KB · Visninger: 61
Hva betyr FKS 25 percentil og 75 percentil ift vekstavvik? :)
25 P betyr at foster ligger litt under, i forhold til Normalkurven. 75 P er litt over. Se kurven postet lengre ned :-) 50 P er gjennomsnitt. Vekt her kommer jo an på uke blandt annet :-)

50 percentil er gjennomsnitt, 25 percentil er under gjennomsnittet og 75 percentil er over :)

Back
Topp