Pepsi Max

Bazinga92

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Leste nettopp at koffein i store mengder kan øke risikoen for spontanabort. Da stod Cola nevnt.
Jeg drikker Pepsi Max fra jeg står opp, til jeg legger meg. Jeg drikker det til frokost, og gjennom hele dagen...

Jeg bør kanskje slutte å drikke dette da...? :woot:
Har aldri falt meg inn å skulle slutte med Pepsi Max.. Men det å bli mamma er selvsagt hundre ganger viktigere for meg..

Regner ikke med jeg er alene om Pepsi Max drikking her.. Hva tenker dere?

Jeg er veldig glad i Pepsi Max og drakk det gjennom hele mitt forrige svangerskap og det gikk bra :)
Men bare sånn for sikkerhet skyld så har jeg mer eller mindre sluttet å drikke det denne gangen her. Også fordi jeg blir så oppblåst av det:p

Jeg slutta når jeg ble gravid med 1. Etter det har jeg ikke hatt lyst på brus igjen :)

Ville begrenset meg til ett-to glass om dagen.

Jeg har bytt ut kaffe med koffeinfri, så da tenker jeg at en kopp te eller et par glass Pepsi Max går bra innimellom, et par ganger i uka, kanskje. Jeg passer på å ikke drikke så mye av det. Vil ikke risikere noe :)

Måtte slutte å drikke Pepsi max og all sukkerfri brus, var grunnen til jeg ikke ble gravid. Har gått over til en liten cola eller kaffe/iskaffe sånn av og til

Det er koffein i Pepsi max, koffein har vist seg å kunne være skadelig for foster. Spesielt i første halvdel av svangerskapet.
Max 200 ml koffein per dag.
Hvis du kun drikker Pepsi max, og ingen annen koffeinholding drikke, så kan du drikke max 1 liter Pepsi max per dag.

Jeg har også kuttet ned på alt som inneholder koffein. Drikker kun brus som Solo, Sprite og Fanta (koffeinfri) hvis jeg skal ha noe samt koffeinfri kaffe. Kaffe er liksom et must om morgenen, så glad det finnes alternativer. Er smaken og kosen ved kaffen jeg er glad i/avhengig av uansett og ikke koffeinen :)

Jeg bare legger til at det overhodet ikke er farlig å drikke Pepsi Max. Alt med måte som flere sier her :-) var pepsiholiker før og fikk samme beskjed av legen. Begrens inntaket ;-)

I denne artikkelen står det fylgjande:
"Helsemyndighetene anbefaler gravide å være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag. Det tilsvarer maksimum 200 mg koffein per dag. Studien viste at gravide som fikk i seg mer enn 300 mg koffein daglig, hadde mellom 27 og 62 prosent økt risiko for at barnet var for lite i forhold til lengden på svangerskapet."

Det vil seie at det går greit å drikke litt Pepsi Max, men at ein burde begrense inntaket. Den totale megda koffein per dag burde vere under 200mg :)

Jeg drakk en del Pepsi Max i andre svangerskap. Om det er barnets størrelse legene er redd for, så gikk det veldig bra. Jenta var rett over 4 kg! Men det er kanskje andre farer også?

Jeg drakk en del Pepsi Max i andre svangerskap. Om det er barnets størrelse legene er redd for, så gikk det veldig bra. Jenta var rett over 4 kg! Men det er kanskje andre farer også?

Er ikke bare fødselsvekt de bekymrer seg for men at barn skal utvikle overvekt ved senere alder :-)

«Barn av mødre som hadde høyere koffeininntak enn anbefalt i svangerskapet hadde økt risiko for overvekt/fedme ved tre, fem og åtte års alder»

Kan lese mer i denne artikkelen https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/mat/koffein-kan-fore-til-overvektige-barn/69780708/amp

Det har jeg aldri tenkt på faktisk.
Holder meg til 2-3 kopper kaffe om dagen, men har ikke kuttet Pepsi Max i dette eller noen av de tre andre svangerskapene

Back
Topp