Pepsi Max

Mollå

Gift med forumet
Er det andre som også er "avhengige" av dette?

Jeg drikker det hver dag, og man kan vell kalle meg avhengig[&:] Det er jo sååå godt med et glass med iiskald pepsi max!![:)]

Men hovedgrunnen til at jeg tar dette opp er: Er det noen som vet om denne brusen er skadelig for fosteret? Det er alltid noen som sier at dette må du slutte å drikke nå osv, men INGEN som argumentere for hvorfor det ikke er bra!

Jeg ELSKER pepsien min, men slutter gjerne dersom det er skadelig for fosteret!

Så jenter, hvis noen vet hvorfor det evnt er skadelig, FORTELL MEG!!!![:D] 

Det er akkurat likt for meg! Det hjelper på kvalmen! Har ikke blitt så veldig kvalm enda, mer uggen og uvell. Men sist svangerskap kastet jeg opp 20(+) ganger til dagen fra uke 14 til han kom ut[&o]

Pepsi hjalp meg da!![:)]

Men jeg tenker på om det kanskje kan bidra til å gi babyen diabetes eller noe slikt? Vil ihvertfall vite det dersom det virkelig er farlig for fosteret!!

Ja, det var ekstremt! Var innlagt også for å få intravenøst. Når babyen kom ut var jeg ca 7 kg mindre enn før jeg ble gravid og såg ut som et beinvrangel med silikonpupper[:-] (Når de ble fullt med melk)

Babyen var allikevel helt perfekt, 3168 tung og 50 cm lang, to dager før termin[:)]

NEI, vil ikke gjennom det igjen!! Alle de bekymringene, og ikke minst kroppen min! Er ikke godt å føle seg tynn[:o]

Nei nei nei, det skal gå strålende denne gangen!!!!![:D]

Jeg har ALLTID pepsi max i kjøleskapet,
både jeg og gubben drikker dette hverdaglig :P

Hmm har ikke tenkt på om det er skadelig eller ikke,
for det er jo såååå godt [:D]

Er det ikke slik at vi skal være litt forsiktig med mat og drikke som inneholder aspartam/kunstig søtning?
For mye av dette er ikke bra for de små i magene våre.....

ORIGINAL: Catzy83

Er det ikke slik at vi skal være litt forsiktig med mat og drikke som inneholder aspartam/kunstig søtning?
For mye av dette er ikke bra for de små i magene våre.....

Stemmer det. Tror man kan drikke litt pepsi max, men ville ikke bøttet nedpå[:D] Det heter at gravide bør innta mest mulig naturlige mat-og drikkevarer. Altså uten kunstige tilsetningsstoffer som aspartam.

Koffein.  Koffein i store mengder er ikke bra for babyen.

les http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99  Offisielle kostholdsråd for gravide, inkl et avsnitt om koffein. (koffein i stoooore mengder kan øke risokoen for spontanabort. Men da skal du drikke litt. Dog, drikker du 1,5 liter for dagen tror jeg du passerer max anbefalt grense, dersom pepsi innehodler omtrent lile mye koffein som coca cola? )

ORIGINAL: *Stella*

Koffein.  Koffein i store mengder er ikke bra for babyen.

les http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99  Offisielle kostholdsråd for gravide, inkl et avsnitt om koffein. (koffein i stoooore mengder kan øke risokoen for spontanabort. Men da skal du drikke litt. Dog, drikker du 1,5 liter for dagen tror jeg du passerer max anbefalt grense, dersom pepsi innehodler omtrent lile mye koffein som coca cola? )

Det var dette jeg håpet! At det er koffeinen som er skadelig, ikke søtningsstoffet.

Skal lese det, tusen takk for linker![:)]

Drikker ikke 1,5 liter til dagen [;)]

Og ja, tror den inneholder like mye koffein som Coca Cola?

Linken virket ikke, men finner det selv [:)]

Søtningssstoffet er vel litt mer sånn... man vet ikke helt?

Fra matportalen: Det er ingen spesielle råd til gravide angående kunstig søtstoff. Et generelt råd til voksne, som også vil gjelde for gravide, er at du bør unngå å drikke mer enn én liter drikke med kunstig søtstoff per dag. Dette er fordi drikken inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Tenk også på at leskedrikker kan inneholde koffein.

Men hvorfor er du mindre bekymret for koffein, som er bevist farlig, enn kunstig søtning?

ORIGINAL: *Stella*

Søtningssstoffet er vel litt mer sånn... man vet ikke helt?

Fra matportalen: Det er ingen spesielle råd til gravide angående kunstig søtstoff. Et generelt råd til voksne, som også vil gjelde for gravide, er at du bør unngå å drikke mer enn én liter drikke med kunstig søtstoff per dag. Dette er fordi drikken inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Tenk også på at leskedrikker kan inneholde koffein.

Men hvorfor er du mindre bekymret for koffein, som er bevist farlig, enn kunstig søtning?

Nei nei, det var ikke det jeg mente! Da kan det ikke skade med ett glass liksom. Dersom det hadde vært søtningsstoffet så burde man strengt tatt ikke drukket det i det hele tatt.

Mener bare at da kan man jo begrense til et eller to glass til dagen.

Et glass eller to for dagen er nok greit ja, både i forhold til søtning og koffein. Nyt det :)

Dere kan drikke 1 liter om dagen enten av cola eller pepsi max, så kos dere [:D][:D][:D]

I moderate mengder er det ikke skadelig..

Men drikker du pepsi max som tørsteslukker istedenfor vann, vil du f.eks gå ned en del kilo ved å gå over til vann.. [;)]

At man ikke skal drikke kaffe, te eller cola (samme med pepsi max) er pga koffeinen...Den er skadelig for morkaka da det kan danne seg forkalkninger på og mellom morkaka og livmoren...Dette kan føre til at barnet ikke får den næringen den trenger og kan dø...Kan også føre til at morkaka kan løsne (trooor jeg på den siste, men resten er jeg ganske så sikker)

Hvis man klarer å holde seg unna disse drikkene er det helt fantastisk, men anbefaler at man drikker minst mulig under svangerskapet hvis mann ikke klarer..

Jeg er stooor drikker av cola...Kan glatt gå ned en 1,5 liter løpet av en dag...Siden vi er to som drikker cola så kan det for gå 3 flasker løpet av en dag i helga...[&o]

Koffeinholdige drikker Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Tallene er hentet fra rapporten Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries Tabell 1. side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

Hentet fra:

http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

er også avhengig, men holder meg til 1/2 liter i uken nå... pga koffein og aspartan.... drikker helle ikke kaffi griunnet koffein..

Tusen takk for hjelpen, jenter!!![:D]

Back
Topp