Pepsi Max i graviditeten

Babyfever2023

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei! Jeg er «avhengig» av Pepsi Max og drikker det derfor hver dag:angelic:. Jeg prøver såklart å begrense meg skikkelig nå pga koffein og graviditet. Er det flere som kjenner seg igjen i dette og har noen innspill på hvor mye som er innafor å drikke hver dag?:p Er aspartam skadelig for baby?:nailbiting:

Kjenner dessverre ikke til om det er skadelig for barnet med aspartam. Tenker så lenge du holder deg innenfor helsedirektoratets retningslinjer om daglig koffein inntak bør det vel gå greit?:)

Jeg blir så avhengig av brus så har kuttet det ut helt. Var litt vanskelig første uken, men nå går det kjempefint. Drikker masse vann og litt Bon Aqua/Farris med smak når jeg vil ha noe med kullsyre.

Kjenner meg igjen i dette, bare at min «avhengighet» er vanlig Cola. Prøver å holde meg til max 0,5liter dagen, og så har jeg kuttet ut kaffe på morgenen, og kjører decaf. på jobb. Gleder meg til å kunne drikke Cola med god samvittighet en gang i slutten av januar :)

Kjenner dessverre ikke til om det er skadelig for barnet med aspartam. Tenker så lenge du holder deg innenfor helsedirektoratets retningslinjer om daglig koffein inntak bør det vel gå greit?:)

Jeg blir så avhengig av brus så har kuttet det ut helt. Var litt vanskelig første uken, men nå går det kjempefint. Drikker masse vann og litt Bon Aqua/Farris med smak når jeg vil ha noe med kullsyre.
Du gjorde nok lurt i det å slutte helt.. jeg er dessverre ikke voksen nok til å like kullsyrevann, men har hørt om flere som drikker det. Det fungerer spesielt godt mot kvalme :happy:

Kjenner meg igjen i dette, bare at min «avhengighet» er vanlig Cola. Prøver å holde meg til max 0,5liter dagen, og så har jeg kuttet ut kaffe på morgenen, og kjører decaf. på jobb. Gleder meg til å kunne drikke Cola med god samvittighet en gang i slutten av januar :)
Så 0,5 er innafor da?:happy: Kanskje jeg skal holde meg til det jeg også. Det blir jo alltid 1-2 kopper kaffe til dagen også..

Her fant jeg en ok forklart :happy:

Vedlegg

• Screenshot_20210625-092714.png
    Screenshot_20210625-092714.png
    859 KB · Visninger: 41
Her fant jeg en ok forklart :happy:

Kanskje ok forklart, men likevell feil. I Norge er koffein lovregulert og det er forbudt å ha meir enn 150mg koffein per 1l som aroma (herav Pepsi og cola). Dermed er det ulovlig med brus som har 200mg per liter som denne skjermdumpen forklarer. Er heller ikkje alle som bruker maks dose av aroma, så coladrikker ligger ofte mellom 100-150mg per 1l. Men ein bør sjølvsagt ta utgangspunkt i at den inneholder 150mg per liter, for å være sikker siden dei ikkje trenger å opplyse kor mykje det er på flaska så lenge det er under 150mg per l.

Og for å poengtere er det lov å bruke opp mot 320mg koffein per 1l drikke, men då MÅ det opplyses at det er høyt koffeininnhold OG kor mykje per dl. Altså meir enn 32mg per dl er heilt ulovlig i Norge.

Anbefalt max dose koffein for gravide er 200mg per dag. Det betyr ein kan drikke litt over 1l pepsi max kvar dag uten at baby skal ta skade. Men det er jo også veldig individuelt og kommer ann på så mykje. Har du f.eks født små barn før bør ein styre heilt unna koffein i nestd graviditet, for sikkerhetsskyld ❤

Okei, det var betryggende:shy: Det er nok for mye aspartam jeg tenker på sånn egentlig.

Då er ein over på definisjon av skadelige. For er fleire omfattende studier som tyder på at aspartam øker risiko for for tidlig fødsel, som igjen kan skade babyen selvfølgelig. Og når ein først snakker om aspartam så er det også mange studier som tyder på at det er veldig økt sjangse for at den er kreftframkallande for barn under 3år. Små barn, eller barn i det heile bør aldri få lettbrus som inneholder aspartam (spør du meg). Det er omstridte og diskuterte studier dette, der det er mengden som avgjør utfallet. Men fult ut gyldige studier ein bør ta til etteretning tenker eg iallefall.

Hilsen maxoman:hilarious:

Sniker :) Anbefaler å ta direkte kontakt med produsent av produktet man lurer på koffeininnholdet til da det er mye synsing ute på det store internett ;) Min store avhengighet er Cola Zero og en liten sjekk med norsk produsent viste at det er kun 32 mg per 330 ml boks, altså rundt 10 mg per dl - som igjen betyr at man kan drikke endel uten å overstige anbefalningen gjeldende koffein og graviditet. Vil tippe at Pepsi Max ikke ligger så langt unna Cola Zero her.

Sniker :) Anbefaler å ta direkte kontakt med produsent av produktet man lurer på koffeininnholdet til da det er mye synsing ute på det store internett ;) Min store avhengighet er Cola Zero og en liten sjekk med norsk produsent viste at det er kun 32 mg per 330 ml boks, altså rundt 10 mg per dl - som igjen betyr at man kan drikke endel uten å overstige anbefalningen gjeldende koffein og graviditet. Vil tippe at Pepsi Max ikke ligger så langt unna Cola Zero her.
Det står vel på flasken hvor mye mg koffein pr ml det er i flasken? Det gjorde i hvertfall det på Redbull boksen jeg drakk i går mens jeg leste den andre tråden om temaet :hilarious:

Det står vel på flasken hvor mye mg koffein pr ml det er i flasken? Det gjorde i hvertfall det på Redbull boksen jeg drakk i går mens jeg leste den andre tråden om temaet :hilarious:

Nei, det gjør dessverre ikke det på brus. Det gjør det på energidrikker, men av en eller annen grunn slipper brusprodusenten unna

Når det er brukt som aroma, altså opp mot 150mg per 1l så er det ikkje påbudt å oppgi mengde. Men over dette er det påbudt, slik som energidrikker osv :)

Back
Topp