Pepsi Max / cola uten sukker

Perlemamma

Flørter med forumet
Septemberlykke 2021
Hei,

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for pepsimax/cola uten sukker. Dvs jeg drikker ingen store mengder, men velger alltid det hvis mulig og tar gjerne et glass i ny og ne.

Men nå, som 12 uker gravid - jeg klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg vil ha det hele tiden. I starten av svangerskapet frem til uke 10 kanskje, så holdt jeg meg unna alt av koffein - men nå har jeg sprukket.

Hvor mye kan jeg drikke? Bør jeg kutte helt ut? Hva er evt farene? Noen som vet.

Jeg vet det er mindre koffein i brus enn kaffe, og at det heter seg at man kan ta 1-2 kopper kaffe. Men
 
Cola har ca 13mg koffein pr. dl og det anbefales å holde seg mellom 100 og 200mg i døgnet. Så en liter er innenfor.

Pepsi max mener jeg har litt høyere koffeininnhold enn cola, men jeg skal ikke si det sikkert, så dobbeltsjekk gjerne.

Jeg har gått over til koffeinfri kaffe og te nettopp for å slippe å regne på det, drikker jeg kaffe ute holder det med en halv kopp. Drikker litt mer brus nå enn jeg gjorde i første trimester, men kjøper jeg 1 flaske cola zero varer den minst 2 dager, så er under 1l uansett :) Jeg drikker alltid ett stort glass vann hver gang jeg har lyst på brus, så er jeg sikker på at jeg ikke ender opp med å tørstedrikke, men heller nyter det ene glasset til maten eller som kos :)
 
Dette står på babyverden

Helsemyndighetene anbefaler gravide å være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag. Det tilsvarer maksimum 100-200 mg koffein per dag. Studien viste at gravide som fikk i seg mer enn 300 mg koffein daglig, hadde mellom 27 og 62 prosent økt risiko for at barnet var for lite i forhold til lengden på svangerskapet.

Cola og pepsi max 15mg pr 1dl.

Så du kan jo drikke 7 dl og være godt innafor annbefaingene med 100 mg koffein..
 
Back
Topp