Pepperoni på pizza?

GunnElise

Flørter med forumet
pepperoni er jo spekemat som er nei.... men når den er på pizza som er varmebehandlet, er det Ok da?

Jeg hadde spist Det, men er ingen ekspert. Man skal vist ikke spise laks/ørret, men glemte det.

Varmebehandlet spekemat går bra! Har ikkje høyrt noko om laks/ørret, det går jo til og med bra som sushi, om den er fersk og bra tilberedt ( og vore frosset såklart)

Så lenge det er varmebehandlet over 70 grader tror jeg det er :) Ørret er det noe med størrelsen og stort innhold av kvikksølv..
Laks spiser jeg uten problem, en skal bare passe på å spise i fra en nyåpnet pakke med god holdbarhetsdato :)

"Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.

"

"Rakfisk (bakterier).
Selkjøtt (fremmedstoffer).
Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer).
Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer)." http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

"Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.

"

"Rakfisk (bakterier).
Selkjøtt (fremmedstoffer).
Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer).
Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer)." http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Jeg spiser alt kjøtt som er gjennomvarmet, og fisk innenfor disse grensene. Av det du nevner er det kun ørret jeg ville passet på var under 1kg dersom den er fra ferskvann [emoji4]

Trur faktisk det er tilstrekkelig å varmebehandle på 75 grader i under eitt minutt. Og det gjeld all spekemat. So om du får lyst på spekemat på skiva ein dag, så kan du berre steike den litt i komfyren eller på ei steikepanne :) Det skal ikkje mykje varme til for å drepe dei bakteriene som kan vera skadelege for fosteret.

Så pepperoni på pizza er HEILT Ok. Helsing ei som er nazi på dette med spekemat/anna mat gravide ikkje kan ete.

Back
Topp