Pepperkakehus

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Så her er de, pepperkake-"byen" vår klar til pynting.
2 reinsdyr, et tre, ei stjerne og ett hus til hver av ungene.

Og i år i likhet med tidligere år er husene så vindskeive at det hele "ligner på brygga i Bergen"

Andre som ikke helt klarer å få disse husene til å se ordentlig ut?20181210_161216.jpg
 
Synes dine var kjempe fine, mine er helt krise forhold, men det er jo en del av sjarmen.
 
Så fint!

Kjerka av ferdigplater ser ut som et vindskjeivt kråkeslott her :p
 
Så fint dere har laget det! :D Jeg fikk to sett med pepperkakehus av nærbutikken ifjor som jeg tenkte vi skulle lage i helga. :)
 
Jeg har vurdert å ta frem limpistolen et par år! :joyful:
 
Prøvde oss først på kirke i ferdigplater i år. Før det første var 3 av platene knekt når vi åpna pakka, for det andre oppdaga vi at de derre tubene med "baking glue " er no ordentlig ræl som ikke holder. Endte med at deler av kirken raste sammen pga dårlig lim.

Så lagde vi egne plater og smelta sukker til lim, for det holder jo i hvert fall. Og Gud fader som de ble seende ut da :D Jæjæ.... innså i hvert fall at jeg trenger en 10-20 år med øving før jeg kan begynne å lage Hogwarts :D
 
Prøvde oss først på kirke i ferdigplater i år. Før det første var 3 av platene knekt når vi åpna pakka, for det andre oppdaga vi at de derre tubene med "baking glue " er no ordentlig ræl som ikke holder. Endte med at deler av kirken raste sammen pga dårlig lim.

Så lagde vi egne plater og smelta sukker til lim, for det holder jo i hvert fall. Og Gud fader som de ble seende ut da :D Jæjæ.... innså i hvert fall at jeg trenger en 10-20 år med øving før jeg kan begynne å lage Hogwarts :D
Brukte dette baking glue i år jeg også.
For meg virket det som om det egentlig bare var den hvite pynte tuben med tykkere tut.
Det fungerte dersom jeg limte enkelte deler sammen, lot de tørke en stund, og så fortsatte, men selv da holdt det langt i fra godt.
Blir nok knekk igjen neste år.

Som jeg skrev over, grunnen til at jeg lager elementene til pepperkakehuset selv er at de man får kjøpt ferdig er så spø at de knekker bare man ser på dem.

Har en slik en
shopping
 
Har samme form som deg, fra biltema :) hatt i mange år. Lager 2 hus med frosting og sølv perler , og et med nonstop og seigmenn. Og siler melis over til slutt.

Blir aldri perfekt, men koslig for det :)
 
Brukte dette baking glue i år jeg også.
For meg virket det som om det egentlig bare var den hvite pynte tuben med tykkere tut.
Det fungerte dersom jeg limte enkelte deler sammen, lot de tørke en stund, og så fortsatte, men selv da holdt det langt i fra godt.
Blir nok knekk igjen neste år.

Som jeg skrev over, grunnen til at jeg lager elementene til pepperkakehuset selv er at de man får kjøpt ferdig er så spø at de knekker bare man ser på dem.

Har en slik en
shopping
Ja ikke sant! Jeg syns det er vanskelig å klare å være nøyaktig når jeg lager platene selv, og ender ofte opp med å få litt sånne sprikende hull her og der. Men var ikke så fornøyd med ferdigplatene heller, pga at de var for sprø som du sier.
 
Vi har også sånn form så det blir hus her også av samme slag. Jeg brenner meg hver gang på smeltet sukker så tenkte bruke baking glue i år, men ikke noe slager det altså??
 
Vi har også sånn form så det blir hus her også av samme slag. Jeg brenner meg hver gang på smeltet sukker så tenkte bruke baking glue i år, men ikke noe slager det altså??

Jeg har satt sammen 6 små hus og ett meget vindskeivt (ser ut som om jentungen har laget det i fylla) større hus med baking flue. Syntes den var veldig greit, tok litt tid før det var helt tørt men ikke noe problem her. Myka den litt opp med å putte tuben i varmt vann først bare.
 
Jeg har satt sammen 6 små hus og ett meget vindskeivt (ser ut som om jentungen har laget det i fylla) større hus med baking flue. Syntes den var veldig greit, tok litt tid før det var helt tørt men ikke noe problem her. Myka den litt opp med å putte tuben i varmt vann først bare.
Jeg gir det en sjanse tror jeg.
 
Her har vi bygd pepperkakekirke. Lager egen frosting til lim med melis, eggehviter og sitronsaft. Sitter som støpt og ingen brenner seg:)
 
Back
Topp