Pepoperoni på pizza

vente

Flørter med forumet
Jeg spiste pepperoni på pizza igår uten å tenke meg om, er dette noe jeg burde holde meg borte fra?

Pizzaen er jo steikt, dvs at pepparonien også er steikt. Så tror nok det går bra ja. Jeg spiser det i hvertfall.

Ikke farlig å spise pepperoni som er stekt på pizza. Grunnen til at spekemat ikke skal spises er at det ikke er varmebehandlet. Listeria bakterier dør KUN hvis det varmebehandles (tror det må varmebehandles på over 75 grader i minst 15 sekunder). Toksoplasmose bakterier dør ved dypfrysing. Både listeria og toksoplasmose kan skade babyen hvis dere blir smittet av det, og den sjansen vil ihvertfall ikke jeg ta.

ORIGINAL: *Carrie*

Ikke farlig å spise pepperoni som er stekt på pizza. Grunnen til at spekemat ikke skal spises er at det ikke er varmebehandlet. Listeria bakterier dør KUN hvis det varmebehandles (tror det må varmebehandles på over 75 grader i minst 15 sekunder). Toksoplasmose bakterier dør ved dypfrysing. Både listeria og toksoplasmose kan skade babyen hvis dere blir smittet av det, og den sjansen vil ihvertfall ikke jeg ta.

Nei den sjansen tar ikke jeg heller.. Fikk streng beskjed fra gynekologen om at jeg måtte holde meg unna all spekemat og ser ikke på det som noe problem. Det lille i magen er mye viktigere[:D]

ORIGINAL: *Prinsessa*

ORIGINAL: Missy_

ORIGINAL: *Carrie*

Nei den sjansen tar ikke jeg heller.. Fikk streng beskjed fra gynekologen om at jeg måtte holde meg unna all spekemat og ser ikke på det som noe problem. Det lille i magen er mye viktigere[:D]

Oi han var streng ja[:)]

Jeg vil vel heller kalle det fornuftig[:)] Han vet jo hva han snakker om.

Syns leger sier mye rart jeg, alle sier noe forskjellig hehe[:)]

Men så er jo det anbefalt generellt i norge, og av alle spekematprodusenter også. Så synest det er fornuftig å høre på hva de sier.. [:)]

Jo men de har jo gjerne egne meninger også. Jeg stoler vel helst på en gynekolog som har vært overlege på gyn i mange år[:)] Og på de offentlige anbefalingene som sier klart fra. Elsker spekemat, men klarer meg fint uten for den etterlengtede i magen. Er jo bare noen mnd[:)]

Var mange forskjellige synspunkter her ja, får spørre legen min da, så kan jeg jo holde meg unna sålenge

Okei det har jeg ikke hørt noe om, alt kan jo skje så vi man skal begynne og tenke da så kan barne bli skadet av veldig mye. Jeg sa neitakk til spekemat og røkelaks her om dagen det syns jeg er mye viktigere og holde seg unna[:)]

Men, salami ER spekemat!

ORIGINAL: vente

Var mange forskjellige synspunkter her ja, får spørre legen min da, så kan jeg jo holde meg unna sålenge

Ville heller lest hva som står på matportalen.no (Mattilsynet sin hjemmeside) enn å spurt en lege, for tror ikke alle leger er like opplyste om dette.

ORIGINAL: **Mystery**

bare putt pølsa i mokroen i ca.30 sek og avkjøl den før du skkal spise den,da er den jo varmebeh...

jeg liker ikke salami el peperoni,så det holder jeg meg unna,men spekemat generellt er jo veldig aktuellt om sommeren da,så blir vell til at jeg putter det litt i ovnen først[;)]

Det var jo et godt tips, for jeg har hatt så lyst på spekemat [:D]

Back
Topp