Pennalforbud for førsteklassinger i Sola kommune

Lillasin

Elsker forumet
VIP
en smule sært, kanskje? tenker litt som det blir kommentert under der, at man tar fra de litt av gleden med å begynne på skolen, med eget penal osv..
men men..elelrs har jeg ikke gjort meg opp så store meninger om det...

Jeg syns dette var på trynet! Greit nok at det er litt styr med pennal, men FORBUD? Jeg vet om andre ting som det burde blitt forbud mot, men pennaler?

Barne-og ungdomsskolen jeg gikk på hadde knapt råd til blyanter, så jeg vil gjerne se at alle skoler har råd til en blyantholder til hver eneste unge.

Slik er det her også, får ikke ha pennal med på skolen. Syns det er helt greit:-)

På den skolen jeg jobber har vi det og slik som i artikkelen. Dvs det er ikke forbudt å ha med pennal, men de får bare ta det fram om vi skal ha "kosetime" eller de skal fargelegge og vil ha egne farger. Ellers har de fått en liten kurv der det ligger grå-blyant, viskelær og lim. Så har vi farger i en stor boks med mange rom til felles bruk. Kurven legges i skuffen etter endt bruk. 

Fungerer bra. Hadde selv pennal på småskolen, men tror ikke ungene lider noen nød. Og ingen som glemme pennal hjemme :)

Håper ikke det blir sånn her, for storesøster gleder seg allerede til å kjøpe seg pennal til hun begynner på skole (som bare er ett år til).

På skolen der jenta mi går er det slik. I første klasse i fjor fikk dem ikke bruke penalet sitt annet enn i kosetime og slikt. De fikk heller utdelt en liten kurv med blyanter når dem skulle tegne. Eller gråblyant og visklær når dem trengte dette.
Læreren begrunnet dette med at ellers ble så mye av oppmerksomheten til ungene rettet mot penalet og innholdet enn på det de faktisk skulle gjøre.

Syntes det er helt greit jeg. Vi bruker isteden penalet masse hjemme.

Cosacita skrev:
Jeg syns dette var på trynet! Greit nok at det er litt styr med pennal, men FORBUD? Jeg vet om andre ting som det burde blitt forbud mot, men pennaler?

Barne-og ungdomsskolen jeg gikk på hadde knapt råd til blyanter, så jeg vil gjerne se at alle skoler har råd til en blyantholder til hver eneste unge.

5-10 kr for en kurv... er ikke mye penger det...

Forbud er kanskje overdrivelse men at det er kun for kosetimer sånn som andre her har det synst jeg er bra å.

Vi kjøpte 3 penaler i løpet av første året, på grunn av de ble bare borte, merket med navn og nummer og allt. 
Ja, vi prøvde å lære ungen å ta vare på tingene sine og til slutt da fikk hun ikke noe penal, blyantene lå i bunn av sekken...  Jeg hadde heller ville ha en kurv på skolen...

er slik her - og jeg må si jeg liker det!!
Ungene har lov å ha pennaler, men de skal ligge i sekken om de er med på skolen. På skolen har hver elev sin egen kurv med fargeblyanter, gråblyant, viskelær, saks og lim. Vet de har dette helt opp til og med 4.klasse. Liker ordninga kjempegodt og det fungerer bra på vår skole (har vært inn og jobbet som assistent så har sett det selv)

Skjønner ikke problemet, hvis lærerne mener det er forstyrrende så må man da skjønne at det må bli sånn.
Går da an å kjøpe pennal til ungene sine selv om de ikke får ha det på pulten til enhver tid.

Sånn har vi det på skolen der jeg jobber også, og jeg synes det er helt genialt. En 6-årings fokus blir lettere dratt mot det nye, lekre pennalet enn hva en "kjedelig" lærer står og forteller :)
Vi har også et lite skrin til hver elev med 6 basisfarger, blyant og viskelær oppi. Andre farger står i egne kasser som de kan låne av ved behov :) Litt av grunnen til at vi ikke ønsker pennalet, er også at kvaliteten på blyantene der er ganske ymse. Noen knekker bare man ser på dem, og for barn som nesten ikke kan blyantgrepet ordentlig, er det ikke lett å bruke tynne, runde fargeblyanter som det er oppi her.. :)

Det trenger jo ikke være sånn at man skal droppe å kjøpe pennalet når man kjøper sekk og forbereder seg til skolen, for det er jo maaange flere arenaer det kan brukes på enn akkurat i skoletida ;) De trenger jo blyant når de skal gjøre lekser, tegne litt hjemme, er med venner hjem og skal gjøre lekser der, osv :) 

Back
Topp