Pengetrøbbel

S

Sliten

Guest
God kveld..

Huff dere.. Dette sitter langt inne gitt.
Det har seg nå slik, at jeg har klart å pådratt meg en god del gjeld ca 100.000,- (ubet. Regninger + studielån)

Har en inntekt på 10.000 i måneden..

Noen som har tips til hvordan jeg kan få fiksa dette ?? Hvem som kan hjelpe. Å gjerne uten at sambo finner ut ..

Vil gjerne ha dette ut av verden så raskt som iverhodet mulig...

Søk betalingsutsettelse på studielånet, skal mye til for at de nekter :)

Få utsettelse på studielånet inntil videre. Så tar du kontakt med de du skylder penger, og be om en nedbetalingsplan.

God kveld..

Det har seg nå slik, at jeg har klart å pådratt meg en god del gjeld ca 100.000,- (ubet. Regninger + studielån)

Noen som har tips til hvordan jeg kan få fiksa dette ?? Hvem som kan hjelpe. Å gjerne uten at sambo finner ut ..

Aller først: ikke ta opp mer lån. Be om betalingsutsettelse på studielånet,og ring eller send epost til de andre du skylder penger og legg kortene på bordet. Spør om de kan stoppe rente på lånene og fortell dem hvor mye du kan betale per mnd på alle lånene. Forslå å betale en sum til hver av dem. Og:får du avtale på du holde dem!! De vil faktisk merke seg hvis du sier du skal betale 300 kr/mnd, og så slutter med det.

Til at du har lav inntekt har du ganske stor gjeld, men en god del av det er kanskje studielån? Jeg tenker at du vil klare å betale ned, og du skal være glad at du faktisk har oppdaget det så tidlig at dette fortsatt kan fikses. Snakk med de du skylder penger,de er ofte flinke å hjelpe til med å finne løsninger.

Som de andre sier, men jeg synes du burde si det til samboeren din. Alle kan gjøre feil. Han kan også hjelpe deg og det er godt å ikke ha en sånn hemmelighet å bære på helt alene. Samboeren min hadde et lignende problem, men det var «kun» 54 000kr. Da han førstes sa det følte jeg det som et økonomisk utroskap, men jeg er glad han sa det!! Han fikk det mye bedre etterpå og jeg hjalp han med det jeg kunne.

Ja, 60k er i studielån, så den er grei.. Ønsker ikke å ta opp mer lån, om da så kun akkurat slik at jeg kan betale ned hva jeg skylder for så å ha en og samme plass å betale ned til, istendfor flere plasser.

Må innrømme jeg fikk litt sjokk når jeg så hvor mye det er jeg faktisk skylder. Trodde alt var på stell så fikk litt sjokk må jeg ærlig innrømme....

Har mulighet (ikke egentlig) til å betale ca 1000,- tilsammen på alle stedene, men det vil jo da ta uendelig med tid..

Ja, 60k er i studielån, så den er grei.. Ønsker ikke å ta opp mer lån, om da så kun akkurat slik at jeg kan betale ned hva jeg skylder for så å ha en og samme plass å betale ned til, istendfor flere plasser.

Må innrømme jeg fikk litt sjokk når jeg så hvor mye det er jeg faktisk skylder. Trodde alt var på stell så fikk litt sjokk må jeg ærlig innrømme....

Har mulighet (ikke egentlig) til å betale ca 1000,- tilsammen på alle stedene, men det vil jo da ta uendelig med tid..

Jeg tenker at samboeren din vil kunne oppdage dette, dere bidrar vel begge til hus og hjem. Det kan være godt å få si det også. Jo. Det tar tid å nedbetale, men du vil nok klare det. Du kan også spørre om de i tillegg til å stoppe løpende renter kan være villige til å slette renter som allerede er påløpt. Har du mange som du skylder penger utenom Lånekassen? Noen ganger ønsker de en dividende hver, altså at du betaler litt til hver etter hvor mye du skylder. Andre ganger synes de det er greit at du betaler ut små lån først.

Ikke mist motet,synes du er tøff som har sett dette i øynene nå. Dette har skjedd mange før deg, og du må ikke føle deg dum. Dette her skal du lære av, og det vil ordne seg.

Hei du.
Først av alt:
Ikke ta opp lån for å betale ned. Det er skyhøye renter, og vil gi deg enda større problemer.

Be Lånekassen pent om du kan få betale mindre, evt fryse lånet et periode.

Betal det du kan, og betal mer hvis du får mer.

Kan du selge noe på Finn? Klær, elektroniske varer ol?

Slik jeg ser det, er det 40 000kr som haster mest med å få betalt.
Du får kanskje feriepenger?
Igjen på skatten?

Kreditorer blir veldig sure hvis de ikke blir betalt ned når slike beløp gjøres tilgjengelige, og de vet at man får penger.

Hvorfor kan du bare betale 1000kr i mnd?
Kreditorene vil aldri gå med på å få så lite hvis du totalt sett har 10000kr å leve for etter at regninger er betalt.
De vil forlange minst halvparten av pengene.

Jeg ville lagt meg flat for samboer, og sagt at jeg må betale gjeld fremover, og trenger hjelp med det daglige.(slik at barna får sitt, hvis dere har barn.)
Studielånet på 60000kr har du uansett lang betalingstid på. Der går det ca 1100kr i mnd til å betale.
Du bør klare 4000kr til på de andre regningene, og da tar det under et år før du er ferdig.
Får du feriepenger og skattepenger, så spytt inn det, så er du plutselig kvitt alt.

40000kr er ikke all verden, men det kan balle på seg til å bli langt verre. Ta grep. Samboer bør absolutt tilgi dette, selv om han kanskje får sjokk med en gang.

Dette klarer du, det er absolutt ikke verdens undergang. Benytt muligheten til å lære noe om deg selv og økonomi.

Varmt lykke til:)

Hei du.
Først av alt:
Ikke ta opp lån for å betale ned. Det er skyhøye renter, og vil gi deg enda større problemer.

Be Lånekassen pent om du kan få betale mindre, evt fryse lånet et periode.

Betal det du kan, og betal mer hvis du får mer.

Kan du selge noe på Finn? Klær, elektroniske varer ol?

Slik jeg ser det, er det 40 000kr som haster mest med å få betalt.
Du får kanskje feriepenger?
Igjen på skatten?

Kreditorer blir veldig sure hvis de ikke blir betalt ned når slike beløp gjøres tilgjengelige, og de vet at man får penger.

Hvorfor kan du bare betale 1000kr i mnd?
Kreditorene vil aldri gå med på å få så lite hvis du totalt sett har 10000kr å leve for etter at regninger er betalt.
De vil forlange minst halvparten av pengene.

Jeg ville lagt meg flat for samboer, og sagt at jeg må betale gjeld fremover, og trenger hjelp med det daglige.(slik at barna får sitt, hvis dere har barn.)
Studielånet på 60000kr har du uansett lang betalingstid på. Der går det ca 1100kr i mnd til å betale.
Du bør klare 4000kr til på de andre regningene, og da tar det under et år før du er ferdig.
Får du feriepenger og skattepenger, så spytt inn det, så er du plutselig kvitt alt.

40000kr er ikke all verden, men det kan balle på seg til å bli langt verre. Ta grep. Samboer bør absolutt tilgi dette, selv om han kanskje får sjokk med en gang.

Dette klarer du, det er absolutt ikke verdens undergang. Benytt muligheten til å lære noe om deg selv og økonomi.

Varmt lykke til:)

Jeg har 10.000 utbetalt i måneden, hadde det vært summen som var igjen etter skatt, hadde det ikke vært noen problem. å med de faste utgiftene vi har, samboer har også lån vi betaler ned ganske mye på pr. Mnd så, jeg har ikke mulighet til å betale ned mere. En rekning gikk til namsmannen, hvor jeg det rett og slett står intet til utlegg, pga mi Latterlig lave inntekt. Betaler jo tlf, strøm, halv Internett, husleie, forsikring på bil og barnehage, så har faktisk mer utgifter enn inntekter..

Jeg har 10.000 utbetalt i måneden, hadde det vært summen som var igjen etter skatt, hadde det ikke vært noen problem. å med de faste utgiftene vi har, samboer har også lån vi betaler ned ganske mye på pr. Mnd så, jeg har ikke mulighet til å betale ned mere. En rekning gikk til namsmannen, hvor jeg det rett og slett står intet til utlegg, pga mi Latterlig lave inntekt. Betaler jo tlf, strøm, halv Internett, husleie, forsikring på bil og barnehage, så har faktisk mer utgifter enn inntekter..
Huff. Skjønner at du synes det blir vanskelig.
Er det noen muligheter for at du kan få deg mer i inntekt?
Tror du at samboer kan fryse lånet sitt en periode og bare betale renter så dere får betalt ned litt mer på det du skylder?
Du har ikke nevnt så mye om jobb/bolig-situasjonen?
Dersom du er i den situasjonen at du ikke kan jobbe, så bør NAV kunne hjelpe deg?

Vet ikke om du/dere har det, men har du søkt om redusert betaling i barnehage? Man kan det om man tjener under så så mye.

Er du sikker på at det er lurt å la være å si noe til samboer? kan hende det kan være en lettelse og forhåpentligvis ikke bli verre. Kanskje han kan gi noen gode råd og hjelp. Håper det ordner seg for deg på en god måte:)

Jeg har vært borti noe lignende selv, men summen var dog noe mindre. Det lureste jeg gjorde var:

1. Innse for meg selv at jeg hadde rotet det skikkelig til
2. Tenke over mulige løsninger
3. Fortelle samboer (dette var det ALLER viktigste jeg gjorde).
4. Ofre det jeg kunne ofre til gjelda var betalt.

Det vil si: jeg ga beskjed til samboer at vi ikke skulle reise på ferie dette året, og at jeg ikke kunne bidra mer til fellesting og uforutsette ting enn aller høyst nødvendig. Hver bidige krone av min inntekt hver måned gikk til å nedbetale gjeld. Jeg brukt hver krone jeg fikk igjen av både feriepenger og skattepenger til å nedbetale gjeld, og nei, vi dro ikke på ferie det året, fordi jeg ikke kunne bidra. Og så begynte jeg å selge tilg. Rydd i skuffer og skap, både i husets felles rom, barnerom og deres rom. Alle har noe de kan selge. Innen året var omme hadde jeg betalt ned all gjeld (utenom studielånet som jeg var ajour med), og det var veldig deilig.

Neste steg da er kanskje vel så viktig:
- sett opp frivillig kredittsperre på deg selv (dette gjøres enkelt på Internett)
- ha samtaler med samboer hvor dere diskuterer økonomi og husholdning
- ser på egne muligheter for økt inntekt for å unngå å havne i samme situasjon igjen.

Dette klarer du! Men jeg tror og mener du gjør lurt i å snakke med din samboer om dette. Dette er tungt å bære alene.

Lykke til!

Hilsen ei med erfaring

God kveld..

Ring kreditor, og høyr om ein nedbetalingsplan ? Undersøke mulighetene for å jobbe meir enn du gjer i dag ?

Helsing ei som har sett mykje på luksusfellen

Tenker det er helt klart at du bør være ærlig om dette. Det vil bli en belastning for deg om du skal gå å bære dette som en hemmelighet, det kan jo også gå utover forholdet mellom dere. Her er det jo meningen at man skal støtte hverandre!

Søk betalingsutsettelser i lånekassen, og bruk tiden på å betale ned resten av gjelden. Her kan du forsøke å få til en betalingsplan som gjør det enklere å redusere gjelden. Vær også forberedt på at ikke alle kreditorer er like enkle å overbevise :)

Back
Topp