Hei!
Har vært i din situasjon selv.. Dette kommer helt sikkert til å gå bra! Jeg bodde hjemme hos foreldrene mine det første året. Deretter flyttet jeg og barnet dit jeg skulle studere i tre år. Hadde det helt topp disse årene!
Jeg tror du kan få utbetalt noe av engangsstønaden på 33000 før fødselen, hvis du går på trygdekontoret og ber om det.
Som alenemor vil du motta overgangsstønad i inntil tre år. Tror den ligger på ca 8500-9000 kr per mnd for tiden. Og dersom du går på skole kan stønadsperioden utvides med inntil to år ekstra. Dersom du jobber vil denne stønaden bli redusert etter hvor høy inntekt du har. Stønaden kan du kreve fra en måned før barnet er født, tror jeg.
Som alenemor har du også krav på utdanningsstønad fra trygdeetaten i inntil tre år. Du vil da få kr. 5500 per år til bøker o.l. Og dersom du må flytte/reise for å gå på skole, vil du også få dekket merutgifter ved dette. Selv fikk jeg dekket all husleie/strøm ved studiestedet fordi jeg ikke betalte husleie da jeg bodde hjemme.
Og så har du krav på stønad til barnetilsyn. Da kan du få tilbake ca. 60 % av kostnadene du har til barnehage eller dagmamma hver måned. Dette får du uavhengig av om du jobber eller går på skole.
Du vil også motta barnetrygd for en unge mer enn du har.
Dersom du får deg en samboer, mister du disse rettighetene etter et år. Så hvis du får deg kjæreste kan det være lurt å vente med å flytte sammen til du er ferdig med utdannelsen.
I de årene jeg studerte fikk jeg ca. 15 000 kr per mnd utbetalt fra trygdeetaten. I tillegg til dette fikk jeg fullt lån og stipend fra lånekassen, kr. 7000 per mnd. Det du må passe på dersom du søker om lån og stipend, er at hvis du mottar de andre ytelsene i tillegg, vil en god del av stipendet bli gjort om til lån i ettertid, ca 1,5 år etter skoleåret er ferdig. Selv satte jeg lånet og stipendet på en sparekonto og betalte tilbake det foreløpige lånet med en gang jeg var ferdig med studiene.
De på trygdekontoret hjemme var kjempesnille og fortalte meg hele tiden alt jeg hadde krav på. Får håpe du møter like snille saksbehandlere. Ikke alle som gjør det, har jeg hørt...
Når man først har kommet i denne situasjonen du er i, er det bare å planlegge godt og utnytte systemet så godt du kan. Det har i hvertfall gitt meg en gratis utdannelse. Har ikke kommet til å gjøre noe annerledes hvis jeg skulle gjort det om igjen...
Lykke til! [;)]