Penger og felles økonomi?

Skytten84

Glad i forumet
Dette har jo vært et tema her før...
Dere som har felles økonomi, hvordan gjør dere det rent praktisk? Vi kjøper hus nå, og må være nøye med pengene(sjokk:P). Hvilke løsninger har dere? Vi har budsjett og oversikt over utgifter. Jeg vurderer å sette begge lønningene inn på felles konto(som begge har kort til), og ha hver vår egen konto med "lommepenger"? Noen som gjør det på den måten?

Vi tar penger og handler med kortet det er penger på. Enkelt og greit..

Vi har jo på en måte felles økonomi. Men vi har hver vår konto som pengene kommer inn på, ingen felles utgiftskonto osv. Men alt går jo i samme potten. Trenger sambo penger så får han det, trenger jeg penger så får jeg det. Vi handler begge på butikken og betaler begge regninger som går til felles husholdning. Men jeg synes det er deilig at jeg faktisk kan gå å kjøpe meg en ting uten at det kommer opp på vår felles økonomi. Det synes sikkert han er greit også. Er ikke ofte det skjer da.

Vi betaler inn et likt beløp til en felleskonto som alle regningene og husholdningsartikler går fra. 

nå leier vi så vi har ikke lån og slikt, men husleie. Fra hannes konto blir barnehagen og husleie trekt automatisk. han sitter da igjen med ca 2000kr som går til buss for han tlf til han og ellers hva han ønsker bruke penger på til seg selv.
jeg handler alt av mat, andre regninger, alt til barna osv. Foreløbig har bare jeg kort til min konto, (men han får jo låne det om nødvendig), Men vi skal ordne slik at vi begge har kort til den kontoen eller opprette en ny konto vi begge står på med 2 kort. 

Lizz83 skrev:
Vi har jo på en måte felles økonomi. Men vi har hver vår konto som pengene kommer inn på, ingen felles utgiftskonto osv. Men alt går jo i samme potten. Trenger sambo penger så får han det, trenger jeg penger så får jeg det. Vi handler begge på butikken og betaler begge regninger som går til felles husholdning. Men jeg synes det er deilig at jeg faktisk kan gå å kjøpe meg en ting uten at det kommer opp på vår felles økonomi. Det synes sikkert han er greit også. Er ikke ofte det skjer da.

signerer...

Vi har felles. Vi har en fellesregningskonto og hver måned regner vi ut hvor mye min samboer må overføre og jeg. Vi prøver alltid å ha 5000 til oss hver på vår konto, så har vi en matkonto der vi overfører matpenger for en måned. Men det dukker alltid opp noe vi ikke hadde regnet med hos oss så en av oss er alltid blakke:)

*Snuppo+1+1* skrev:

Lizz83 skrev:

signerer...

Back
Topp