Pengeproblemer

Prox

Gift med forumet
har du god økonomi?
Jeg trenger noen tips..

Både jeg og kjæresten er så utroolig dårlig med penger :/
Jeg har vært sånn siden jeg var liten, at jeg bruker opp alt jeg har til overs..

Vi har alltid klart å betale regninger og aldri hengt etter med noe, men de siste månedene har vi slitt veldig og sitter her plutselig med kredittgjeld og det ser ikke lyst ut i forhold til de regningene som kommer rett rundt hjørnet nå..

Er jeg bare for barnslig enda for å klare holde på en god økonomi? =/
Noen som har tips til hvordan vi kan skjerpe oss å bli flinkere??

Det er så irriterende og jeg blir så lei meg..
Vi lager handlelister men klarer ikke holde oss til dem.
Vi hadde regningskonto med flere titusen innpå, men pga nye jobber/permisjon/krangling med sjefen måtte vi bruke det opp i sommer når vi sto uten lønning og nå ser jo alt så håpløst ut..

Dette ble rotete, men det er virkelig rotete i hodet mitt for tia..
Jeg ønsker så sterkt å være flink, men pengene forsvinner på tull hveeeer måned :/ :/ ..........

Håper noen har vært gjennom det samme, og kan si at det er lys i tunnellen!

Raske tips;
Ha fasttrekk fra konto på ALLE faste regninger den dagen dere får lønn.

Lag budsjett!

Lag matplaner for en uke av gangen, og hold dere til det :-)
Sett alle pengene til mat på en egen konto og overfør en gang i uken når du skal handle. La det kun være litt igjen på brukskonto til småbruk (bensin etc), og sett resten på sparing/regningskonto.

Vanskeligere å sløse når det ikke er penger tilgjengelig på konto ;)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Raske tips;
Ha fasttrekk fra konto på ALLE faste regninger den dagen dere får lønn.

Lag budsjett!

Lag matplaner for en uke av gangen, og hold dere til det :)
Sett alle pengene til mat på en egen konto og overfør en gang i uken når du skal handle. La det kun være litt igjen på brukskonto til småbruk (bensin etc), og sett resten på sparing/regningskonto.

Vanskeligere å sløse når det ikke er penger tilgjengelig på konto ;)

Takktakk, alt må prøves!!

Foresten. du hadde så fine greier under innlegget ditt, som viser hvor gamle barna dine er. hvordan har du fått til det? ^^

Vi har flere kontoer, hver vår forbruk der lønna kommer inn, regning, spar og felles bruk.

På regning setter vi over nok til alle faste utgifter. Har lagd budsjett og setter også av litt til de regningene som kommer sjeldnere, som lisens, årsavgift, medlemskap o.l

På felles bruk setter vi 7000 til mat og diesel. Det er mye, men vi har valgt å prioritere det, mat er vår utskeielse.

Vi beholder en liten sum hver til "lommepenger".

Etter et par mnd overfører vi overskudd fra de to til sparekonto. En ting som virkelig har reddet oss flere ganger er mikrospar. Vi blir trekt litt hver gang vi bruker kortet, og det blir faktisk penger av det. Kunne kjøpe nytt kjøleskap da det gamle røyk uten problemer.

Økonomi er vanskelig, men det må til, spesielt når man skal ha barn!

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Økonomi må læres, gikk på en solid smell da jeg var yngre jeg og. Men det er aldri for sent å snu heldigvis. Ser du har fått mange gode tips over her. Det som har fungert her har vært å føre budsjett, betale alt av regninger med en gang pengene kommer, sette penger til mat på egen konto, føre regnskap over alt jeg bruker penger på (snakk om noen overraskelser da jeg starta med det), handle mat for flere dager i slengen og holde meg til middagsplanene.

Et slik "korttidstiltak" kan være å ta ut penger fra kontoen, og ha de i hånda. Når du er å handler tar du med deg x antall kroner, og det er det du kan handle for. Dette er utrolig strengt, og du kan ende med å spise kjipe ting et par ganger, men det høres ut som om dere trenger det.
Det siste man burde ende opp med er å ikke betale kredittkortet til forfall. Håper dere får en løsning på det. På lang sikt er det vel å alltid spise godt før dere reiser å handler slik at dere ikke like lett faller for fristelsen å legge oppi noe ekstra. Finnes flere fine tråder her inne med tips for å få bedre hverdagsøkonomi. Sett dere små, realistiske mål, og hold de. Ha en gulrot i enden, slik at dette er noe dere virkelig ønsker å få til! :) Lykke til!

Se på repriser av "Luksusfellen", der er det mange gode råd å få.

Det er vel også mulig å få økonomisk rådgivning hos NAV.

Men i bunn og grunn må dere rett og slett ta dere sammen...

Regel nummer 1 : - klipp kredittkorta i to!
slutt å bruk de. når man er sånn på " kjøre" jeg kaller det det. ikke for å fornærme deg! så kutt kredittkorta. de har dere ikke noe bruk for! er de tilgjengelige er det enklere å bruke de! å dere har mest sannsynlig ikke forstått bruken av ett kredittkort når dere har begynt å fått kredittkortgjeld...

ellers så er det veldig mange gode råd over her som du og kjæresten din burde starte å følge!

Håper dere finner en løsning. har sett folk nær meg slite med økonomi. å jeg blir oppriktig lei meg på dems vegne av å ha det sånn....

KRysser fingrene for dere

Takktakk, alt må prøves!!

Foresten. du hadde så fine greier under innlegget ditt, som viser hvor gamle barna dine er. hvordan har du fått til det? ^^
Lilypie.com f.eks:-) Google baby ticker:-)

Det beste rådet jeg kan gi er at dere må ta dere sammen og være mer disiplinerte med penger. Hjelper ikke ramse opp 100 tiltak om man ikke klarer å si nei til seg selv. Skal du på butikken så kjøp varer som varer en uke av gangen og hold dere til det. Betal alle regninger med en gang dere har fått lønn. Kutt ut å kjøpe ting dere ikke trenger! Viktig at dere tar økonomien seriøsr og gjør noe med det. Sett heller av 500kr i mnd dere kan bruke på småting enn å drive impulskjøp med store deler av lønningen å konto.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nå som jeg ikke har fast jobb, og dermed variabel utgift har vi blitt tvingt til å tenke mer økonomisk. For å unngå å gå på en smell ser jeg hele tiden framover, jeg skal f.eks begynne å betale på studielånet i februar og må derfor begynne å sette av penger til det allerede neste mnd. Handler ikke mer enn det som er nødvendig (mat og andre ting snuppa måtte trenge), overfører en viss sum til matkonto hver uke og holder oss til den summen. Ser allerede resultater av planleggingen, i mitt hode skulle oktoberlønna akkurat holde så vi gikk i null, men jeg har kjøpt julegaver for 500 kr, som jeg egentlig skulle bruke sparepenger på, men ser ut som jeg klarer meg på det som er igjen på konto :) Så mitt beste tips er planlegging og selvdisiplin!

Me rekna sammen alle faste utgifter i løpet av et år, delte summen på 12, og fant dermed ut kor mykje me skal sette vekk på felleskonto kvar måned. Rekna selvfølgelig litt ekstra til uforutsette utgifter, presanger osv.

Me har eget kredittkort som me bruker kun til matvarehandel, og når regninga kjem, så betaler me halve kvar.
Her har me og bestemt ein maks sum kvar måned, og den holder me oss alltid innafor takka være ukesmeny og planlegging. :)

Sparing har me ikkje for øyeblikket, då me måtte totalrenovere heile huset etter vannlekkasje. Så der gikk sparepengane til å få et hus slik me ville ha det, utover det forsikringa dekka.

Regningane blir betalt med ei gong dei kjem.
Kvar måned regner eg sammen lønn minus utgifter, og veit dermed kva eg har til overs til eget bruk.

Måtte leve på arbeidsavklaringspenger noen år i tillegg til husleige, bil osv, så måtte lære meg å planlegge kvar måned nøye, då eg ofte hadde meir utgifter enn inntekter. Men er stolt av å kunne sei at eg aldri har fått ei einaste purring. :) Planlegging er igrunnen alt. Og ha kontroll på kva utgifter som kjem kvar måned.

Sett opp flere kontoer - brukskonto, sparekonto, terminregningskonto (til regninger som kommer sjeldnere enn hver måned - regn ut hvor mye det blir i snitt pr. måned og sett av med en gang du får lønn), og egne kontoer til "andre ting"; feriesparing, sparing til nye møbler eller andre større utgifter dere vet kommer.
Ikke ha kredittkort tilgjengelig for "vanlig" bruk. Ha begrenset med penger på bankkortet ("brukskonto") eller ta det ut i kontanter, slik at du vet hva du har å bruke på mat i løpet av en forhåndsbestemt periode.
Gå gjennom HVA dere kan klare dere uten.
Bruk gjerne sløsekalkulatoren for å se hvor mye penger dere kaster rett ut av vinduet i året, noen ganger trenger man noen "aha" eller "herregud"-opplevelser for å klare å skjerpe seg.

Få oversikt over hva pengene brukes til, da ser du lettere hvor dere evt. kan kutte og hvor problemet egentlig er.

Kutt ut ALL unødvendig handling! Før du går til kassen, så tenk deg om en ekstra gang, trenger du virkelig dette? Hold deg til handlelister!

Handle mat på tilbud, frys ned og slutt å handle ferdig mat eller kjøpe mat ute ofte. Bruk råvarer etter sesongen!

Kanskje du kan bytte strømleverandør eller telefonabonnement? Kanskje du kan refinansiere lånet ditt, ta en prat med banken.

Klipp istykker kredittkortene NÅ!

Ha lønning og andre inntekter (feks barnetrygd) inn på en konto som du ikke har et kort på. Fra denne kontoen betaler du alle regningene dine. Legg de inn til forfall med en gang du får de.

Dersom du ser at det er en regning du ikke får betalt i tide, så ring de og si "jeg får ikke betalt innen fristen, jeg betaler den dato xxxx når jeg får lønning", så kan det godt hende du slipper purregebyr. Om det bare er et par dager over fristen så går det som regel helt greit å bare betale den litt sent uten at det skjer noe.

Regn ut hvor mye dere vil trenge til mat, husholdningsartikler, bensin ol i måneden og trekk dette beløpet fra kontoen over på en egen "brukskonto" med kort - det er kun disse pengene du har å bruke i måneden. Det skal da stå nok penger igjen på den andre kontoen til regninger som kommer.

Og så er det til syvende og sist om å gjøre å bruke minst mulig penger. Kjøp kun det mest nødvendige. Penger som blir til overs må brukes på regninger. Veldig fint om det er penger igjen på kontoen du betaler regninger med, plutselig har dere flere regninger neste måned.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg syns mer det høres ut som om dere sliter pga en uheldig økonomi. Før sommeren der dere måtte bruke buffer-kontoen, følte du at du hadde kontroll da?

Hvis ja, så ser jeg for meg at dere hadde en bra økonomi, og levde normalt, så var dere svært uheldige, og nå har den normale livsstilen deres blitt forvandlet til uvaner. Kanskje det hjelper hvis du ser på det slik at dere må lære å leve på en ny måte? At nå har dere lagt en gammel livsstil bak dere, og startet på en helt ny bok, og denne boken handler rett og slett om ....
ja, - alt som gjør at økonomien deres kommer dere på beina igjen?

Jeg syns du har fått mange gode idèr. Prøv å samle sammen de som du tror du vil føle deg komfortabel med. Begynn med de små tingene, de tingene du VET du klarer å gjennomføre. Sett deretter av en dag i uka der du skal gå gjennom et budsjett (budsjett er virkelig alfa omega). Senere er det ikke nødvendig å gjøre dette hver uke, men nå i begynnelsen er det greit å tenke, "jo oftere jo bedre". Tenk at det er DU som skal kontrollere økonomien, ikke den som skal kontrollere deg.

Å endre økonomien er som å gå på en slankekur. I begynnelsen er det tøft, og lett å gjøre glipper. Etter hvert vil du finne en rytme i det hele som passer deg, og før du vet ordet av det er du tilbake til der du en gang var ;-)

Lykke til!

Back
Topp