Pengebruk i permisjonenstiden

Nette

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Med fare for å spørre dumt... Til dere som har barn fra før : hva kan jeg forvente av ulike økonomiske ting i permisjonen? :) vi skal ha 100 % i 49 uker så jeg får min "vanlige" lønn. Hva er deres erfaringer med hvor mye man bruker i denne perioden? Jeg tenker at siden det blir vinterbaby blir det ikke så mye farting pga kulden osv. Sparer jo da en del i drivstoff feks.. Men hvor mye går det i mnd på bleier, supplering av klær o.l osv?

Jeg har mye å jobbe med noe det gjelder å skjerpe pengebruk på mat å impuls shopping... planlegger aldri å dermed handler litt for ofte å alt for mye... Surt å bruke så mye når man ikke trenger det .. Har dårlig med fryseskap.. Noen tips? :shy:

Matbudsjett :-D vi gikk ned fra mellom 8000-10000 til 3500-4000kr i måneden på mat. Handle en dag i uka og ha handleliste :-)

Handler en dag i uka. Bruker mellom 1200-1800 i uka på mat til seks personer, og det tror jeg ikke er så veldig mye på så mange egentlig.

I forhold til farting kommer jo mye an på hvordan du er som person. Jeg er übersosial og trenger medmenneskelig kontakt ofte. Likevel har jeg vært flink til å holde pengebruken til et fornuftig nivå. Etter hvert som våren trer til blir det nok noen trille-/bæreturer med matpakke og godt selskap. Noen ganger må man jo også unne seg en kafétur ;)

Matbudsjett :-D vi gikk ned fra mellom 8000-10000 til 3500-4000kr i måneden på mat. Handle en dag i uka og ha handleliste :)

Oi såpass :confused: da er dere flinke :) jeg vet jeg kjøper for mye jeg ikke trenger, men har problemer med å planlegge måltider å handle for mange dager frem i tid.. Ofte blir det da ting jeg ikke greier å bruke å kaster fordi det går ut på dato.. :eek: tenker at jeg bør skjerpe meg med dette når jeg ikke lenger kan kaste meg i bilen å handle når det er noe jeg mangler :p

Man bruker det man har. ;)
Jeg kan ikke si at jeg synes jeg har brukt mer eller mindre mens jeg var i permisjon. Men det koster å ha unger, særlig med 4 stk!
Jeg har bare innsett at økonomi ikke er min sterkeste side (egentlig litt ironisk for meg som har så mye utdanning innenfor matte, haha) og har gitt opp å sette meg urealistiske mål.

Jeg bruker mer penger i permisjon enn i jobb.. Kjøper masse barneklær og ting, spiser ute på kafé jevnlig, drikker kaffe ute og koser meg glugg.. Så mye å spare på å ta med seg vann, lukke øyne for tilbud og smøre matpakke for meg;)

Jeg merka ikke stort på økonimien av å gå hjemme. Ble litt penger på klær, babysvømming, babymassage osv osv, samt kafebesøk, men kkke noe som reiv i økonomien :)

Sniker litt fra marsforumet :)

Sist jeg var i permisjon fant jeg ut at jeg trengte et større sosialt budsjett enn jeg hadde sett for meg på forhånd. De første tre månedene var jeg for så vidt mest hjemme pga amming omtrent døgnet rundt, men etter det var jeg temmelig desperat etter sosial kontakt, syntes til tider at det var ganske ensomt å være hjemme i permisjon når alle andre var på jobb... For å trives i permisjonstiden prioriterte jeg derfor å være sosial og gå mye på kafé selv om det gikk litt ut over lommeboka...

Ellers er det jo lett å gi etter for shoppinglysten når man har så god tid, men der lærte jeg meg fort til å alltid sjekke finn.no først, det er utrolig hva man kan finne pent brukt til en nesten gratis penge :) Så shopping var ikke noe stort problem for min del.

Men det desidert beste tipset jeg har til permisjonen er trilleturene til DNT (https://barn.dntoslo.no/trilletur/ er for Oslo, men vet de har tilsvarende turer andre steder også.) Anbefales på det varmeste! Gratis (trenger ikke være medlem av DNT), kjempesosialt, fin mosjon, og turene går stort sett til hytter i skogen der man kan kjøpe seg en bolle men ellers ingen shoppingmuligheter ;) Gleder meg allerede til jeg skal ut i permisjon igjen så jeg kan få vært med på trilleturene igjen :)

Når jeg leser her, merker jeg at jeg er glad for at jeg bor her jeg bor :) har 3 mil å kjøre til alt og siden det ikke ligger for meg å ta en tur på kafé alene, blir jeg nok veldig mye hjemme :)
Shopping av klær og sånt, blir tatt på nett. Kjøpesenter har vi 15 mil til ene veien og 30 mil andre veien. Har lokale butikker med klær, men det er for dyrt for min økonomi :/
Så min perm blir vel rene spareperioden *hehe*

Når eg var i permisjon i fjor, var eg så heldig å komme i en barsellsgruppe hvor så og si alle elsket å gå lengre turer. Vi møttes for tur en gang i uken og noen få ganger tok vi oss også et kafé besøk :) Vi inviterte og hverandre hjem :) Når ungene ble litt større og noen flyttet vekk eller begynte i jobb igjen gikk vi som var igjen en del på gratis babysang i kirken hvor vi hadde med matpakke til felles måltid etterpå :) Åpen barnehage i nærheten kostet kun 30kr og da hadde vi med matpakke, men fikk kaffe, te, vann og melk og en dag i uken vafler :) Brukte mindre penger enn eg hadde sett for meg :D Sjekk om det finnes gratis tilbud i ditt nærområde, og husk at det er lov å bruke litt penger og, men prioriter. Vi valgte å bruke en del penger på babysvømming da mini var litt skeptisk til vann og det angrer vi ikke på, nå elsker han å bade og dusje, vann i øynene er ingen problem :)

Når jeg leser her, merker jeg at jeg er glad for at jeg bor her jeg bor :) har 3 mil å kjøre til alt og siden det ikke ligger for meg å ta en tur på kafé alene, blir jeg nok veldig mye hjemme :)
Shopping av klær og sånt, blir tatt på nett. Kjøpesenter har vi 15 mil til ene veien og 30 mil andre veien. Har lokale butikker med klær, men det er for dyrt for min økonomi :/
Så min perm blir vel rene spareperioden *hehe*

Jeg har 3 mil til byen å dermed kjøpesenter. Men jeg synes ikke noe om å gå der som fersk å uvitende mamma:joyful: har litt angst for å gjøre noe galt eller at ungen begynner å skrike å jeg ikke klare å roe.. Hehe:confused:i min krets er ikke det å gå på kafe noe som skjer så ofte, så det er mer å reise til hverandre på kaffe:) billigere å bedre :)

Jeg har 3 mil til byen å dermed kjøpesenter. Men jeg synes ikke noe om å gå der som fersk å uvitende mamma:joyful: har litt angst for å gjøre noe galt eller at ungen begynner å skrike å jeg ikke klare å roe.. Hehe:confused:i min krets er ikke det å gå på kafe noe som skjer så ofte, så det er mer å reise til hverandre på kaffe:) billigere å bedre :)
Ser den ;) men du får teken på det ganske fort :) Liker også å reise til andre på kaffebesøk, men litt vanskelig når man ikke har noen ;)

Ser den ;) men du får teken på det ganske fort :) Liker også å reise til andre på kaffebesøk, men litt vanskelig når man ikke har noen ;)

Ja får håpe det :) jeg er heldig å har flere jeg kan reise til, så blir nok noen turer hit å dit dersom det ikke er for kaldt. synd når man ikke har så mange man kan gå til men.. :(

Husker jeg ble veldig stresset av å reise bort med storebror. Syns det var greit å få besøk hjemme. Men å dra bort ble veldig slitsomt. Men han var litt vanskelig baby. Kolikk å veldig nysgjerrig så klarte ikke sove når det skjedde noe ol.

Gikk vel mest penger når ammingen gikk til helsike. Ble endel utgifter før vi fant flasker som alle likte. Å vi gikk til fotsone terapi, pga kolikk.

Ellers møtte vi ikke på noen utgifter som var større.

Oi såpass :confused: da er dere flinke :) jeg vet jeg kjøper for mye jeg ikke trenger, men har problemer med å planlegge måltider å handle for mange dager frem i tid.. Ofte blir det da ting jeg ikke greier å bruke å kaster fordi det går ut på dato.. :eek: tenker at jeg bør skjerpe meg med dette når jeg ikke lenger kan kaste meg i bilen å handle når det er noe jeg mangler :p

Her setter vi oss ned og planlegger alle middager sammen som regel. Så finner jeg ut hvilke grønnsaker vi får brukt til flere middager osv :-) jeg hadde ukes handling idag og brukte 900kr :-D vi er 2 voksne og ei jente på 6 år :-)

Her setter vi oss ned og planlegger alle middager sammen som regel. Så finner jeg ut hvilke grønnsaker vi får brukt til flere middager osv :) jeg hadde ukes handling idag og brukte 900kr :-D vi er 2 voksne og ei jente på 6 år :)

Dæven det er ikke ille :joyful:Da skal jeg jammen prøve dt fra neste mnd når vi kommer hjem fra ferie :)

Dæven det er ikke ille :joyful:Da skal jeg jammen prøve dt fra neste mnd når vi kommer hjem fra ferie :)
Jeg merker forskjell når vi er flinke til å planlegge :-) Og lager mat som mat kan ta som rester, pizza og lasagne f.eks :-) og for de 900kr så er det med brød, melk, smør og pålegg :-)

Back
Topp