Pencilin

JillJohanne

Gift med forumet
jentene i juni13
Juli13-jentene
Hei! For 4 dager siden nektet lille jenta mi og ta pupp på dagen, har prøvd alt! Begynte på pencilin kur for 3 dager siden og siden da har hun spist 6 ganger fra pupp på dagen. Har måttet pumpe for og få i henne mm, men får ikke ut mye vær gang jeg pumper. I går fikk jeg ut 130 ml fra begge bryst, idag bare 50, og jo lenger hun holder på slil jo mer melk forsvinner. Natten spiser hun hele tiden, fra kl 29 til 24 spiser hun 1 gang i timen, fra 24 og til hun står opp går det kansje 2 timer i mellom.
Hun er også ganske så irritabel, sur og misfornøyd fra kl 13 og utover på dagen.
Vet ikke hva jeg skal gjøre, og blir så frustrert og fortvilet når hun blir sur av puppen.

Hei!
Nå har det jo gått noen dager, hvordan har det gått videre? Det er mulig barnet ditt har reagert på smaken hvis melken har tatt smak av penicillinen. Hvis du ammer ekstra hyppig på natten så vil hun kompensere for at hun spiser lite på dagen. Du kan prøve å amme henne i søvne på dagtid også, da aksepterer de lettere melken selv om de ikke er helt fornøyd med at den smaker anderledes. Hvis hun ikke vil i det hele tatt på dagtid så bør du pumpe litt og så bare amme hyppig på kveld og natt. Ha barnet masse hud mot hud og la henne få brystet om hun viser interesse. Det vil med aller største sannsynlighet gå over når du er ferdig med kuren, det er veldig viktig at du ikke presser henne på brystet nå når hun ikke vil ha, for da kan hun få negative assosiasjoner til brystet og det kan forverre brystvegringen.

Masse lykke til!

Vennlig hilsen ammehjelper Ingebjørg

Hei!
Nå har det jo gått noen dager, hvordan har det gått videre? Det er mulig barnet ditt har reagert på smaken hvis melken har tatt smak av penicillinen. Hvis du ammer ekstra hyppig på natten så vil hun kompensere for at hun spiser lite på dagen. Du kan prøve å amme henne i søvne på dagtid også, da aksepterer de lettere melken selv om de ikke er helt fornøyd med at den smaker anderledes. Hvis hun ikke vil i det hele tatt på dagtid så bør du pumpe litt og så bare amme hyppig på kveld og natt. Ha barnet masse hud mot hud og la henne få brystet om hun viser interesse. Det vil med aller største sannsynlighet gå over når du er ferdig med kuren, det er veldig viktig at du ikke presser henne på brystet nå når hun ikke vil ha, for da kan hun få negative assosiasjoner til brystet og det kan forverre brystvegringen.

Masse lykke til!

Vennlig hilsen ammehjelper Ingebjørg
Hei igjen. Nå er jeg ferdig med pencilin kur, og hun spiser litt mer på dagen, fremdeles ikke som det var før. Hun spiser i kansje 5 min, så vil hun ikke ha mer og begynner og bite hvis jrg legger henne til brystet igjen. På natten varierer det veldig, fra bare 1 gang til 5 og 6 ganger. Har jo også begynte med grøt, og er oppe i 2 spiseskjeer med grøtpulver nå, når hun får grøt hopper vi over et puppemåltid, kan vell ha noe med det også å gjøre?
Det og amme henne i søvne på dagen er umulig. Hun vil ikke sove noen andre steder enn ute i vogna.

Men så kan jeg sikkert spørre om noe annet.
Nå som vi har begynt med grøt, begynte etter at hun ble 4 mnd, og hun er nå 5 1/2 mnd, gir grøt på formiddagen og kvelden, og i mellom grøt på dagen spiser hun kansje 2 ganger litt pupp. Men på kvelden så spiser hun mye mer. Grøt mellom 17 og 18, sover kl 19, første pupp er mellom 20 og 21, så mellom 23 og 00. Og da er det ikke mat igjen før i 3-4 tiden igjen. Men hvorfor spiser hun så mye p kvelden etter grøt? Har prøvd mange ganger og bare sette sutten i munnen, men det hjelper ikke.
Når skal grøt begynne og gjøre så at de sover lengere om gangen?

Hei igjen :-)

Dette er nok en kombinasjon av at hun har begynt å få grøt, penicillinkuren og det at hun er blitt så stor at hun er mer nysgjerrig på det som er rundt henne. Nasjonale retningslinjer anbefaler å alltid amme før fast føde slik at barnet får i seg mest mulig morsmelk, det kan også bidra til å opprettholde interessen for brystet. Den faste føden skal bare dekke hennes behov utover næringsstoffene som er i melken så det beste er om barnet får samme mengde morsmelk som før og at de får fast føde "på toppen" så det er kjempefint at du sakte har økt opp mengden grøt :-) Min erfaring er "dessverre" at svært få sover bedre av fast føde :-( Det er veldig vanlig at de begynner å våkne oftere om natten i den alderen uten at det nødvendigvis har med mat å gjøre, men at de begynner å bli mer travle og oppmerksomme på ting rundt seg på dagtid og har masse inntrykk å bearbeide som medfører at de våkner oftere på natten og har behov for den tryggheten de får ved brystet for å sovne igjen. Som mor til fire vet jeg at dette er en periode som vil gå over etterhvert :-) Det kan være en løsning å samsove dersom dere ikke røyker, snuser, drikker alkohol el tar medikamenter, da vi barnet ofte føle seg tryggere og våkne sjeldnere bare av det at det ligger sammen med deg.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :-)

Back
Topp