Pedagogikk... kom med innspill!!

Delia

Saman er ein mindre aleine
Desemberskatter 2016
Ta utgangspunkt i samspillsorientert tilnærming til lek. Drøft hvilken betydning lek har for barns utvikling i lys av dette perspektivet.

Jepp, der er oppgaven... noe innspill?? [:D]

[;)]

Speilingsteorien...
Anerkjennelse
Det du gjør sammen med barna i dag, gjør barnet alene i morgen.. Vygotskys teorier..

noe av det jeg kom på i farta:)

ORIGINAL: leneamm

Speilingsteorien...
Anerkjennelse
Det du gjør sammen med barna i dag, gjør barnet alene i morgen.. Vygotskys teorier..

noe av det jeg kom på i farta:)

takk, takk[:D]

oh, flere enn meg som sitter med eksamen?[8D]

...burde vel skrivi litt...

Det første jeg tenkte på var modellæring/speiling som nevnt før her, men har du mulighet til å se på boka Utviklingspsykologi av Vigdis Bunkholdt så er det MYE å skrive om derfra! ;)

ORIGINAL: Ane81

Det første jeg tenkte på var modellæring/speiling som nevnt før her, men har du mulighet til å se på boka Utviklingspsykologi av Vigdis Bunkholdt så er det MYE å skrive om derfra! ;)

Ehhh.. nei den har jeg ikke, og eksamen i morgen[8D]
LillMi: hehe.. samme eksamen???[:)]

Meads teori bygger på behaviorismen og går ut på at "selvet" oppstår gjennom interaksjon med andre. Han sier altså at individet tolkninger tilbakemeldinger det får fra andre. Dette danner grunnlaget for å lage "meg" som objekt. "Selvet" vokser altså fram gjennom samspill med andre. Han deler denne prosessen inn i tre trinn.
            A) Individet overtar de andres handlinger, bevegelser, og miner.
            B) Individet blir seg bevisst den eller de andre.
            C) Individet blir bevisst seg selv.

Etterhvert vil individet kunne forutsi andres reaksjoner på sin oppførsel, og dermed kunne forrutbestemme sine egne handlinger ( reaksjoner eller "spill").

næmlig..[:)]

grøss og gruuuuu..

og vygotsky har lite å gjøre med samspillsorientert perspektiv..

Har lest en del om Berit Bae og... tenkte å nevne noen eldre teoretikere.. kleptomani.. at de er fremdeles gjeldende når det gjelder læring og utvikling MEN at dagens syn ikke er kognitivt og individrettet... usj... har problemer med å snevre det inn[&:]

Og jeg venter spent på en pm fra deg Cullen!!![;)][8D]

ORIGINAL: Delia

hehe, nei da, ikke fult så gæli. Sitter med en evighetslang eksamensoppgave som skal leveres 28 mai....føler jeg aldri blir ferdig, eller nærmer meg målet i det hele tatt for den saks skyld.

Masse lykke til! Det går sikkert knallbra![;)]

ORIGINAL: *LillMi*

hehe, nei da, ikke fult så gæli. Sitter med en evighetslang eksamensoppgave som skal leveres 28 mai....føler jeg aldri blir ferdig, eller nærmer meg målet i det hele tatt for den saks skyld.

Masse lykke til! Det går sikkert knallbra![;)]

Går seg nok til!!![;)] Lykke til du også![:)]

Piaget - assimilasjon og akkomodasjon. Støttende stillas - Bruner.
Har du lest "Lek for livet" av Birgitta K Olofsson? Den synes jeg er en grei bok [:)] Bruker den mye på møter o.l., selv om det er en gammel bok [:)]

Lykke lykke til i morgen!

Har lest en del om Berit Bae og... tenkte å nevne noen eldre teoretikere.. kleptomani.. at de er fremdeles gjeldende når det gjelder læring og utvikling MEN at dagens syn ikke er kognitivt og individrettet... usj... har problemer med å snevre det inn[&:]

Bae er jo veldig bra, og Løvlie-Schibbye [:)] Ellers så er Vygotsky fremdeles en ledende teoretiker innen barnehagepedagogikk. Tenker på hans teori om den proximale sone, som er samspillsorientert teori og kan knyttes til lek.[:)]

ORIGINAL: Tonjemoren

Bae er jo veldig bra, og Løvlie-Schibbye [:)] Ellers så er Vygotsky fremdeles en ledende teoretiker innen barnehagepedagogikk. Tenker på hans teori om den proximale sone, som er samspillsorientert teori og kan knyttes til lek.[:)]

Tusen takk!!![:)][:)]

Det siste jeg ville gjort - er å blande Piaget inn med lek og samspill. Piaget var kun intr i lek som en del av kognitiv utvikling. Skal du blande kognitiv utvikling inn, så trenger du mer enn de 6 timene [X(]

Jeg tenkte noe sånn ala - Å starte med innledning - der jeg forteller jeg velger å ta for meg Mead sin samspillsteori. Så kommer jeg med den i korte (evt lange) trekk - mens jeg prøver å linke det opp mot lek. Det er jo forsåvidt linket opp til lek det meste av det og.

Så prøver jeg å drøfte hvert enkelt punkt fra teorien hans.
Det er jo en veldig aktuell teori i dag også

Må si at ingen av de dumme oppgavene passet til meg, og jeg sliiiiiter her jeg sitter !!!!
Skulle virkelig ønske vi bare kunne fått skrevet den hjemme, for å levere over itslearning [X(][:-]

ORIGINAL: Tonjemoren

Men, oppgaven går konkret på lek - og Vygotsky var som Piaget, mest opptatt av lek som et "middel" for kognitiv utvikling, ikke for leken i seg selv.
Jeg tolker samspillsorientert teori mer som en teori som lar leken være lek - uten at det nødvendigvis skal være et middel for fremtiden, selvom den selvsagt forteller at lek er vesentlig, og vitalt for sosial utvikling. Den går altså mer dypt inn i det sosiale, som rollelek og regellek.

Piaget og Vygotsky er mer aktuelle til fredagens eksamen. Tenker jeg [8|] Etter at lærerne har sagt det [:-][8D]

Back
Topp