pcos

Andie

Blir kjent med forumet
Hei!

var hos gynekolog igår og etter ultralyd konstanterte han at jeg hadde pcos. Gikk til gynekolog ettersom vi har prøvd å bli gravide i 7 mnd uten hell og jeg ville bare sjekke at alt var ok. (er 23 år) Per nå har jeg ikke eggløsninger, så ble satt på metformin og skal gradvis trappe opp til 1500 mg per dag. dette skulle jeg gå på i 1-3 år uavhengig av om jeg blir gravid eller ei.

Tingen er; jeg ble så paff og satt ut da legen sa jeg hadde pcos at jeg ikke fikk med meg alt han prøvde å forklare meg. Jeg har veldig uregelmessige menstruasjoner men mistenkte aldri pcos ettersom jeg har normal bmi og ingen unormal hårvekst (visste ikke så mye om det). Jeg hadde en cyste på venstre eggstokk, og flere egg som ikke var modnet ordentlig og blitt til eggløsning.

Gynekologen pratet mye om insulinresistens og sa blant annet at jeg måtte aldri mer drikke pepsi max, pga aspartamen gav signaler til hjernen min om å skille ut insulin som om jeg slulle spise mye sukker.. Han sa også at jeg måtte kutte ut sukker og stivelse... Sunnere kosthold kombinert med medisinen skulle hjelpe eggløsningen i gang.. det jeg lurer på er: har jeg automatisk problemer med insulin pga jeg har pcos? eller er det bare noen som har det.. Hvordan kunne gynekologen vite det med bare en ultralyd? må han ikke måle blodsukkeret? Han sa at pga dette har jeg stor risiko for svangerskapsdiabetes og diabetis type 2 senere i livet. selv om jeg er slank. flere som har fått disse beskjedene? vil det si at jeg aldri kan spise sukker igjen? på pakken på metforminen står det at man ikke kan drikke alkohol. noen som vet hvor alvorlig det er om jeg drikker? drikker sjelden men ønsker å ta en fest iblandt. vil gjerne høre solskinnshistorier ang pcos.

Hei!

Her har legen krisemaksimert noe voldsomt.. Det er sunt for de fleste å kutte ned på sukker og stivelse, men det er ikke sånn at du aldri kan kose deg med dette igjen. ;)
Merkelig at han ikke heller ga deg Femar eller Pergotime, og særlig uten å sjekke blodsukkeret, men det kan jo være andre faktorer med i bildet.

Jeg har PCOS, særdeles uregelmessige sykluser og jeg fikk ikke EL av meg selv etter jeg sluttet på p-piller.
Etter 7 runder med Pergotime, hvorav en dobbel kur fikk jeg eggløsning, og det satt på første (mulige) forsøk, og jeg ble gravid.
(Sønnen min er 2 år nå.)
Det har aldri blitt nevnt for meg noen forhøyet risiko for diabetes av noen type, og jeg har aldri slitt med blodsukkeret hverken i den ene eller andre retningen.
Det er jo uansett lett å finne ut ved en blodprøve og/eller glukosebelastningstest, så jeg regner med at de følger deg opp hvis de mener at det er nødvendig.

Det er ingen automatisk dødsdom å ha PCOS, og selv om de fleste får det bedre med et sunnere kosthold, er det ikke sånn at man må slutte helt å leve. ;)
Du kan fint drikke alkohol i moderate mengder, så lenge du passer på at blodsukkeret ditt ikke blir for lavt.

Fra Felleskatalogen:
"Inntak av Metformin Orifarm sammen med mat og drikke og alkohol
Hvis du drikker alkohol mens du behandles med Metformin Orifarm, øker risikoen for hypoglykemi (lavt blodsukkernivå) og laktatacidose. Unngå derfor inntak av alkohol mens du tar Metformin Orifarm."

Jeg ville forøvrig snakket med legen om hvorfor han mener Metformin er best for deg kontra et preparat som heller vil hjelpe til med eggløsning uten å endre så mye annet, som f.eks Femar.

Håper du blir gravid snart, og at du slipper å bruke så mye medisiner! (Husk folat.)
Lykke til! :)

Jeg skal være enig i at legen din krisemaksimerer noe veldig. Det er store forskjeller på de med PCO og hvilke symptomer man får eller ikke får. Noen får det påvist pga hormonprøver, noen via cyster og ofte er det ikke kun en ting som sier noe om du har PCO eller om du er insulinresistent.

Man har en økt sannsynlighet for insulinresistens med PCO og derfor økt sjans for diabetes 2 eller svangerskapsdiabetes, men de fleste slipper unna dette. Og et kosthold med mindre stivelse og sukker vil absolutt ikke gjøre noen skade, men vil være til større hjelp for de med PCO kombinert med insulinresistens. Men det betyr ikke at du aldri kan spise sukker eller noe usunt. Det viktigste er å spise sunt i hverdagen så er kos selvsagt lov. Og det med pepsimax har legen min aldri sagt noe til meg om, og jeg drikker det uten å få problemer med blodsukkeret mitt. (Måler nå flere ganger om dagen fordi jeg er gravid)

Jeg fikk påvist PCO da jeg var 20, og er en av de som har slitt med insulinresistens, men jeg har klart å holde det under kontroll ved trening og normalt sunt kosthold. Jeg ble uventet gravid når jeg tippet 40 (har ikke aktivt prøvd tidligere). Fordi jeg har insulinresistens så fikk jeg svangerskapsdiabetes, men jeg følges helt fint opp og går nå på metformin noe som har hjulpet masse. Svangerskapet mitt så langt har med unntak fra det vært helt problemfritt og jeg får tett og god oppfølging. Min søster har også PCO, men ble helt fint gravid på egenhånd og har ikke hatt problemer med blodsukkeret så det er stor forskjell fra tilfelle til tilfelle.

Viktigste nå er å skape de beste forholdene i kroppen din og det vil si å spise normalt sunt, og være aktiv. Så burde du absolutt få tilbud om andre behandlinger som hun over nevner (men på det området kan jeg null og niks).

Nå skal jeg utredes for pcos , selvom jeg med all sannsynlighet har det, men ble en pause pga jeg er gravid. Så har ikke satt meg så mye inn i det, men fikk også beskjed om å ikke drikke lettbrus.

Jeg brukte metformin i en måned, pga uregelmessig syklus, og ble gravid etter en måned. Har flere venninner som har blitt gravid etter å ha startet med metformin :)

Back
Topp