PCOS

Jeg har PCOS. Har ennå ikke vært til legen for kontroll. Skal dit 20.Juli. Håper på å får mer oppfølging, lest at det er større sjangse for Sa bør en har PCOS.

Ja. Og svangerskaps diabetes. Vet det var en studie i 2013 som gikk ut på å gi metformin til gravide med pcos for å forhindre svangerskaps plager. Men usikker på hva de fant ut ang. det. Jeg er litt overvektig så har kuttet ut alle søtsaker trener mer nå. Har prøvd lenge å kuttet ut søtsaker uten hell. Men når testen viste gravid ble det full stopp. Ikke savnet det heller

Har trent en god del no det siste året. Ble rett og slett en treningsnarkoman :p hehe Trener mye med vekter, men har lest det har enkelte av de øvelsene jeg tar kan jeg ikke gjennomføre pga graviditet, jeg vil jo helst være forsiktig siden det er min første. Var veldig glad i snop tidligere, så vet åssen du har det der. Men etter all treningen så frister det ikke stort lengre, kanskje skeier jeg litt ut i helgene. Men det er vell lov.

Har du vært hos legen ennå? :)

Har trent en god del no det siste året. Ble rett og slett en treningsnarkoman :p hehe Trener mye med vekter, men har lest det har enkelte av de øvelsene jeg tar kan jeg ikke gjennomføre pga graviditet, jeg vil jo helst være forsiktig siden det er min første. Var veldig glad i snop tidligere, så vet åssen du har det der. Men etter all treningen så frister det ikke stort lengre, kanskje skeier jeg litt ut i helgene. Men det er vell lov.

Har du vært hos legen ennå? :)
Sist gang tente jeg styrke som normalt til bekkenløsningen satte en stopper for det da jeg var 7 mnd på vei. Jeg måtte kutte ut øvelser som utfall en del tidligere, men så lenge du har et normalt forløpende svangerskap kan du stort sett trene som før. Bare lytt til kroppen og stopp når den sier ifra.

Man får normalt ikke noen tettere oppfølging ved PCOS, annet enn om man utvikler tilstander som tilsier det. PCOS er ikke regnet som noe høyrisiko svangerskap, annet enn at faren for sv.diabetes er litt høyere om man er insulinresistent.

Økt sjanse for svangerskaps diabetes ja og 2-4 ganger større sjanse for tidlig spontan abort. Ikke vært til legen enda. Blir i uke 11 da hun har ferie før det. Var innom da jeg var 4 uker på vei og hun sa vi skulle teste for diabetes når jeg kom tilbake

Økt sjanse for svangerskaps diabetes ja og 2-4 ganger større sjanse for tidlig spontan abort. Ikke vært til legen enda. Blir i uke 11 da hun har ferie før det. Var innom da jeg var 4 uker på vei og hun sa vi skulle teste for diabetes når jeg kom tilbake

I følge hun Ezter Vanky, en av Norges fremste på PCOS, så har de kommet frem til at sjansen for spontanabort ikke er mer enn 1-2% større enn hos friske. Så det er ikke regnet som en "risiko".

Ånei. Var henne jeg fikk denne infoen fra men den er kanskje litt utdatert. Jeg har vært hos henne tidligere og skulle egentlig tilbake til henne på kontroll når jeg planla graviditet. Men hun driver jo med studier nå så det ble bommert. Men det gikk jo heldigvis bra likevel =)

Back
Topp