Pcos, plager?

Sniker her litt...
Jeg har pcos. Legen jeg gikk til sa at jeg kom til å slite med å bli gravid, evt ikke klare det i det hele tatt.. Smertene jeg hadde mente han ikke skyldtes sykdommen, men han tok feil... Alle jeg kjenner som har sykdomen, inkludert megselv, har vondt! Jeg kunne ligge å grine og vrenge meg i smerte, nesten som noen vrenger alle invollene... Under graviditeten forsvant smertene og kom tilbake nå 6 mnd etter fødsel. Jeg ble foresten gravid på 1 pp til tross for hva legen sa...
Tretthet og utmattelse, humørsvingninger, overvekt, uren hud, osv er ting man kan ha som symptom på pcos. Søk det opp på nettet, var der jeg måtte lese meg frem selv... Man trenger ikke ha alle symptomene, og man kan ha mer enn det som blir fortalt ettersom de fremdeles forsker på sykdommen... Masse lykke til :)

Spør du leger eller gynekologer, så får man ikke smerter eller plager av pcos, annet enn at man har sjelden mensen, sjelden eller ikke eggløsning, og kun smerter om cyster sprekker.
Men jeg sliter med tretthet og utmattelse, overvekt, urenhud, mannlig hårvekst, kronisk diare og kvalme (sjelden oppkast), hodepine/migrene, influensa følelse, magesmerter/kramper i underlivet, ledd- og muskelsmerter. Og jeg det er så mange andre med pcos som har samme plagene, men så lenge det ikke står i "boka" til legen, så er det ikke mulig.

Det er nok forskjellig fra person til person. Jeg har pcos, men ingen av de "synlige" tegnene. Det eneste jeg merker er at syklusen er veldig ustabil. jeg har ikke vondt rundt tr (mer enn jeg tror er vanlig, bare sånn mensenvondt..)

Jag har også Pcos, har hatt en veldig uregelmessig syklus men håper det ordner seg nå. Sliter med overvekt:( Ellers har jeg ikke store symptomer på dette.

Sniker her litt...
Jeg har pcos. Legen jeg gikk til sa at jeg kom til å slite med å bli gravid, evt ikke klare det i det hele tatt.. Smertene jeg hadde mente han ikke skyldtes sykdommen, men han tok feil... Alle jeg kjenner som har sykdomen, inkludert megselv, har vondt! Jeg kunne ligge å grine og vrenge meg i smerte, nesten som noen vrenger alle invollene... Under graviditeten forsvant smertene og kom tilbake nå 6 mnd etter fødsel. Jeg ble foresten gravid på 1 pp til tross for hva legen sa...
Tretthet og utmattelse, humørsvingninger, overvekt, uren hud, osv er ting man kan ha som symptom på pcos. Søk det opp på nettet, var der jeg måtte lese meg frem selv... Man trenger ikke ha alle symptomene, og man kan ha mer enn det som blir fortalt ettersom de fremdeles forsker på sykdommen... Masse lykke til :)
--------------------------

Tusen takk for svar! :)
Jeg får lete litt videre.

Flott å høre at spiren satt fort hos deg :)
Men kjedelig med alle disse vondtene altså de føles ofte nesten litt utholdelig.

Jeg sliter mer nå etter at jeg fikk sønnen min,
lest en del om at mange ble bedre etter en graviditet men det stemte ikke her, dessverre.

Spør du leger eller gynekologer, så får man ikke smerter eller plager av pcos, annet enn at man har sjelden mensen, sjelden eller ikke eggløsning, og kun smerter om cyster sprekker.
Men jeg sliter med tretthet og utmattelse, overvekt, urenhud, mannlig hårvekst, kronisk diare og kvalme (sjelden oppkast), hodepine/migrene, influensa følelse, magesmerter/kramper i underlivet, ledd- og muskelsmerter. Og jeg det er så mange andre med pcos som har samme plagene, men så lenge det ikke står i "boka" til legen, så er det ikke mulig.

Takk for svar! :)

Jeg er også overvektig,urenhud, hårvekst på uønskede plasser og alle disse "klassiske"
pcos syptomene i tilegg til nesten konstant sykdoms følese (uten å være syk)

Jeg er ikke den som flyr ned legekontorene eller "skriker" høyst der inne.
Men de få gangene jeg prøver å ta opp dette med pcos som jeg føler kanskje har en sammenheng med
hvorfor jeg ofte ikke kjenner meg noe okei i det hele tatt.

Føler også det å ikke bli møtt sikkelig, føler meg på en måte fort avvist fordi
"pcos er ikke vondt" Eller "Nei, nei det kan ikke ha noe med det å gjøre"
Da er ikke jeg typen som begynner å belære legen, men legger det fort dødt igjen :/

Men nå er jeg lei altså, sikkelig lei av å gå sånn..
Føler meg litt rådvill å vet ikke helt hvor jeg skal gå for å bli tatt på alvor.

Det er nok forskjellig fra person til person. Jeg har pcos, men ingen av de "synlige" tegnene. Det eneste jeg merker er at syklusen er veldig ustabil. jeg har ikke vondt rundt tr (mer enn jeg tror er vanlig, bare sånn mensenvondt..)

Takk for svar :)

Veldig forskjellig, at syklusen er ustabil kan være irriterende nok det da :/

Jeg har også intrykk av det at det er veldig forskjell fra person til person.
Men i følge legene virker det som om at utenom manglende/sjeldent mens
skal ikke pcos være plagsomt, altså at det er en vanlig tilstand som de fleste ikke merker at de har engang.

Jag har også Pcos, har hatt en veldig uregelmessig syklus men håper det ordner seg nå. Sliter med overvekt:( Ellers har jeg ikke store symptomer på dette.

Jeg også har veldig uregelmessig/ sjelden mens- typ en gang i året.
Og sliter også med disse kiloene så kampen med dem er du ikke alene om ;)

Lykke til, at det ordner seg er jeg sikker på :)

Jeg har hatt uregelmessig og lang syklus. 32-45 dager. Var hos gynekolog for sjekk før vi skulle begynne prøving og jeg nevnte dette med PCOS. Jeg er normalvektig, ren hud men synes selv at hårveksten hist og pist kunne vært mer moderat. Har alltid flirt av at jeg har min fars ben - med hud og hår.... I tillegg til mye vondter i magen ved el/tr og ellers. Kjennes som noen smikker med en gummistrikk inne i underlivet noen ganger :/ Og menssmertene er uutholdelige og har vært slik hele mitt menstruerende liv...

Fikk ultralyd og der kunne vi skimte små utposninger på noen millimeter - ingenting bry seg om iflg. gyn.
Jeg ble litt bekymret, for det var ganske mange slike humper, men hun kunne se på meg (vekt-hud-hår) + av bildene at jeg ikke har PCOS.

Jeg fikk derimot vanlig kostholdsveiledning og å forstette å loggføre syklus. Jeg kunne utredes ytterligere hvis barneprøvingen ikke ga resultater innen året eller hvis syklusen skled ut igjen. Vært stabil på 32 dager siste 5 av 7 mnd.

Noen med lignende symptomer?

Mens er sånn passelig stabil nå ;-) Håper den holder seg :-)
Nei kiloene holder på og forsvinne nå, så det er bare og holde på :-) Fortsette, så er vel spiren plutselig der ;-)
Sist gang så ble jeg gravid uten hjelp, denne gangen er det prøving på metformin og pergo :-)

Da er ikke jeg typen som begynner å belære legen, men legger det fort dødt igjen :/

Føler meg litt rådvill å vet ikke helt hvor jeg skal gå for å bli tatt på alvor.

Jeg kuttet vekk litt her, men må si at det er skjeldent at leger vet hva de snakker om når det kommer til hormonelle plager som PCOS, du som har denne diagnosen kjenner nok bedre til plager og symptomer enn hva din allmennlege kan.

Første time hos allmennlege etter at jeg hadde blitt gravid (etter hormonkurer) så snakket jeg lenge med legen (snakk om dobbeltime) om denne diagnosen og om jeg hadde mer info om den enn hva allmennlegen min hadde :-) så han fikk kopiere opp mine "papirer" som jeg hadde fått fra gyn, samt det som NHI har ute om diagnosen... :-)

--------------------------

Tusen takk for svar! :)
Jeg får lete litt videre.

Flott å høre at spiren satt fort hos deg :)
Men kjedelig med alle disse vondtene altså de føles ofte nesten litt utholdelig.

Jeg sliter mer nå etter at jeg fikk sønnen min,
lest en del om at mange ble bedre etter en graviditet men det stemte ikke her, dessverre.

Mine plager ble også verre etter forrige graviditet. Jeg fikk ungen min i juli 09 og i oktober 09 kom plutselig plagene tilbake, og denne gangen var de mange, mange ganger verre. Og da har jeg blitt fortalt siden jeg var 13-14 at et svangerskap ville bedre plagene. Har også vært hos hun som er en av norges fremste på PCOS, og kan virkelig ikke si at det var verdt pengene. Fikk beskjed om at jeg feit (noe jeg ikke trenger å betale 900 kroner for å få vite liksom) og at PCOS ga ikke andre plager enn uregelmessig mens. Og da er hun norges fremste liksom, føler ikke at man har særlig høyt håp til systemet lengre da.

Jeg er også overvektig,urenhud, hårvekst på uønskede plasser og alle disse "klassiske"
pcos syptomene i tilegg til nesten konstant sykdoms følese (uten å være syk)

Jeg er ikke den som flyr ned legekontorene eller "skriker" høyst der inne.
Men de få gangene jeg prøver å ta opp dette med pcos som jeg føler kanskje har en sammenheng med
hvorfor jeg ofte ikke kjenner meg noe okei i det hele tatt.

Huff, jeg er vel kommet til det punktet hvor jeg prøver å fortelle legene ting. Faren til en kompis av meg i USA er lege og der borte kan visst PCOS gi smerter, diareplager osv, men ikke her. Eller rettere sagt det er vel ikke selve PCOSen som gir plagene, men det er en ringvirkning av hormontrøblet i kroppen. Og de finner jo ingen annen grunn til ting heller hos meg. Og alt startet når jeg begynte å få menstruasjon og det ble bedre under svangerskapet, noe tegner til at det kan komme fra samme "kilde"

MIne plager forsvant etter fødsel, men nå kjenner jeg EL og TR smertene. Og dette har jeg aldri før hvert plaget med.
Gynekologen min har mye informasjon om PCOS, og er veldig fornøyd med info fra henne. Men første lege sa det samme som at jeg var overvektig og det var eneste grunn til syklusen ikke var regelmessig.
Syns det er rart at legene ikke har mere info angående PCOS.

MIne plager forsvant etter fødsel, men nå kjenner jeg EL og TR smertene. Og dette har jeg aldri før hvert plaget med.
Gynekologen min har mye informasjon om PCOS, og er veldig fornøyd med info fra henne. Men første lege sa det samme som at jeg var overvektig og det var eneste grunn til syklusen ikke var regelmessig.
Syns det er rart at legene ikke har mere info angående PCOS.
LeNe grunnen til at leger ikke har denne kompetansen er at de kan ikke vite alt. de burde det, men ingen person kan bli ekspert i alt. ig då blir det allmennsykdommene de gjerne blir best kjent med, som feks diabetes og andre livsstilssykdommer. :-)

Ja sant nok det, men heldigvis så har man noen gyn som kan dette :hello2

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp