PCOS og Metformin

Bkno5245262

Første møte med forumet
Hei :)

Jeg er en jente på 27 år som startet på Metformin for ca 3 uker siden. Den første uken med tilvenning (tok halv dose) hadde jeg ingen bivirkninger. Samme dag som jeg økte til normal dose ( 2 x 850 mg) ble jeg utrolig dårlig og spydde flere ganger. Fikk skikkelige magesmerter og magen ble steinhard utvendig. For 4 dager siden sluttet jeg og ta medisinen, for jeg skal forsøke et annet merke med lavere dose. Er det normalt at jeg fortsatt skal være kvalm og ha magesmerter og oppblåst mage når det er 4 dager siden jeg tok pillene sist? Er konstant kvalm fortsatt. Er det noen som vet hvor lang tid det tar før kroppen er "normal" igjen, slik at jeg slipper å være så dårlig?

Hei :)

Jeg er en jente på 27 år som startet på Metformin for ca 3 uker siden. Den første uken med tilvenning (tok halv dose) hadde jeg ingen bivirkninger. Samme dag som jeg økte til normal dose ( 2 x 850 mg) ble jeg utrolig dårlig og spydde flere ganger. Fikk skikkelige magesmerter og magen ble steinhard utvendig. For 4 dager siden sluttet jeg og ta medisinen, for jeg skal forsøke et annet merke med lavere dose. Er det normalt at jeg fortsatt skal være kvalm og ha magesmerter og oppblåst mage når det er 4 dager siden jeg tok pillene sist? Er konstant kvalm fortsatt. Er det noen som vet hvor lang tid det tar før kroppen er "normal" igjen, slik at jeg slipper å være så dårlig?

De kan være ganske ille ja. Jeg brukte lang tid på å komme meg opp til dosen jeg har nå (3 tabl daglig). Håper det snart går over for deg :) Men i verste fall så får du bare kutte ut pillene og heller fokusere på et karbovennlig kosthold (lite karbohydrater med andre ord).

Tusen takk for raskt svar! :)
Kan lavkarbo erstatte metformin? Eller misforstod jeg deg?

Ja, det kan det. Metformin er insulinregulerende. Derfor trengs de ikke om du spiser smart. Men ikke direkte lavkarbo. Søk opp PCOS vennlig kosthold, gjerne engelske nettsider. Hovedmålet er et jevnt blodsukker gjennom hele dagen :)

Da skal jeg gjøre det :) Hadde vært helt fantastisk om jeg slapp metformin :)
Hvordan trappet du opp på Metformin? Hvilke bivirkninger hadde du når du startet med metformin?

Back
Topp