PCOS og metformin.. Burde jeg begynne på lavkarbo?

Cath141

Forelsket i forumet
Hei!
Har nettopp fått påvist PCOS og begynte på metformin i dag. Har lest at det vil virke utrolig bra å gå ned i vekt ved å også gå på lavkarbo. Vi prøver å få barn og lurer på om man da må slutte på lavkarbo når man blir gravid, eller om man må fortsette på det resten av livet for å ikke legge på seg alle kiloene igjen..? Jeg fikk beskjed om å prøve å gå ned til idealvekt (som akkurat nå er -15kg) og se om jeg da lykkes med å bli gravid og få regelmessig eggløsning. Vil jo helst ned kjappest mulig i vekt, så lurer på å bare begynne på lavkarbo med en gang. Eller har folk fått like bra resultater med metformin uten lavkarbo?

Tydelig mange spørsmål.... :)

Situasjonen min var muligens noe annen. Siden det for min del var snakk om 5kg ned. Og det er ikke sikkert jeg svarer på akkurat det du lurer på, men jeg velger å skrive til deg allikevel. Jeg har pcos og har voldsomt mye forstyrrelser i hormonene mine. Regelmessig eggløsning har jeg ikke hatt på så lenge jeg kan huske, har prøvd både medisiner og andre ting for å få dette på stell. Så sier en venninne til meg at DU MÅ PRØVE LAVKARBO! Jeg syns det var grusomt, at jeg som sånn sett ikke var så veldig nøye på det jeg spiste skulle begynne på noe sånt. En sinnsyk livsstilforandring, men jeg tok utfordringen, begynte på lavkarbo etter en igangsatt mens. På dag 20 (hvilket er normalt for meg i det unormale) så fikk jeg eggløsning! Da var det 4 mnd siden sist! Jeg fortsatte på lavkarbo selvom det enkelte dager føltes litt tøft men det var virkelig verdt det. Plutselig hadde jeg jevne sykluser, og en gyn undersøkelse like etter eggløsning nr 2 viste at pcos-preget var helt borte på ene eggstokken! Jeg fikk eggløsningen måneden etter dette igjen, fortsatt på dag 20. Så var det ferietid og jeg bestemte meg for å gå på "lavere karbo" slik at vi kunne kose oss sammen i ferien. Og vipps så satt spiren og jeg er 12+1 idag. Nå er det ikke opp til pcos'en lenger om dette går bra og jeg krysser alt jeg har! Dette ble langt. Men ville fortelle deg lavkarbo historien min! Jeg gikk forresten nesten ned de 5kg jeg måtte også, 4 tror jeg at jeg gikk ned og siden jeg har vært så dårlig i begynnelsen av dette svangerskapet har jeg ikke lagt på meg noe men gått ned ytterligere 2 kg. Går ikke på lavkarbo nå men prøver heller å holde idealvekten for svangerskapet ved sunt kosthold og aktivitet! :)

Hei!
Har nettopp fått påvist PCOS og begynte på metformin i dag. Har lest at det vil virke utrolig bra å gå ned i vekt ved å også gå på lavkarbo. Vi prøver å få barn og lurer på om man da må slutte på lavkarbo når man blir gravid, eller om man må fortsette på det resten av livet for å ikke legge på seg alle kiloene igjen..? Jeg fikk beskjed om å prøve å gå ned til idealvekt (som akkurat nå er -15kg) og se om jeg da lykkes med å bli gravid og få regelmessig eggløsning. Vil jo helst ned kjappest mulig i vekt, så lurer på å bare begynne på lavkarbo med en gang. Eller har folk fått like bra resultater med metformin uten lavkarbo?

Tydelig mange spørsmål.... :)
Her vil du få 100 forskjellige svar hvis du spør 100 forskjellige personer :P Noen har voldsomme motforestillinger mot lavkarbo, andre nærmest tilber det :P Jeg har PCOS og lever vanligvis lavkarbo, type moderat med ca. 50-70 gram karber om dagen. Jeg begynte for alvor med lavkarbo da jeg fikk diagnosen, og det hjalp meg veldig å gå ned, noe som virkelig hadde krevd sitt fram til da og hadde totalt stagnert. Jeg begynte ikke på metformin med en gang, men det jeg merket når jeg første startet var at noe av det fæle søtsuget og trangen til å småspise forsvant. Før var det sånn at hvis jeg spiste 1 sjokoladebit (og juksa litt på lavkarbodietten), så var skaden skjedd, men på Metformin kunne jeg spise den sjokoladebiten uten å slite med søtsug i flere dager. En liten avstikker fra lavkarbo ødela all framgang, mens på Metformin gikk det greit å spise "vanlig mat", f.eks. på besøk hos venner uten noen katastrofer. Nå er jeg gravid og gravide spise mer karbohydrater, spesielt hvis man har hatt et ketonisk kosthold, og her er det selvfølgelig stor uenighet om hva som er "riktig". Noen mener standard norsk kosthold er det eneste som gjelder under graviditet. Andre mener at det holder å øke mengden moderat. Lege Sofie Hexeberg er en av de sistnevnte. Hun har skrevet mange bøker om lavkarbo og har også uttalt seg om nettopp dette med karbohydrater og graviditet. Personlig teller jeg ikke karbohydrater i svangerskapet, og inkluderer alle typer grønnsaker og frukt, men jeg spiser ikke noe særlig sukker eller kornprodukter fordi jeg tåler det dårlig (irritabel tarm) og fordi jeg med PCOS har økt risiko for svangerskapsdiabetes. Hva du vil velge å gjøre i et svangerskap blir helt opp til deg. Du bør lese mye om temaet før du bestemmer deg. Forøvrig anbefales det vel at man tar kontakt med lege ved kostholdsendringer, men jeg opplever at mange leger er veldig negative til lavkarbo. Og, nei, det er heller ikke sånn at du MÅ endre kostholdet ditt til lavkarbo. Du MÅ ingenting og det viktigste er heller at du finner noe som fungerer for deg. Det kan hende det like gjerne er å gå på Metformin og at du ikke trenger noen øvrig kostholdsjustering, annet enn at du passer på å få i deg masse deilige frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk etc :)

Situasjonen min var muligens noe annen. Siden det for min del var snakk om 5kg ned. Og det er ikke sikkert jeg svarer på akkurat det du lurer på, men jeg velger å skrive til deg allikevel. Jeg har pcos og har voldsomt mye forstyrrelser i hormonene mine. Regelmessig eggløsning har jeg ikke hatt på så lenge jeg kan huske, har prøvd både medisiner og andre ting for å få dette på stell. Så sier en venninne til meg at DU MÅ PRØVE LAVKARBO! Jeg syns det var grusomt, at jeg som sånn sett ikke var så veldig nøye på det jeg spiste skulle begynne på noe sånt. En sinnsyk livsstilforandring, men jeg tok utfordringen, begynte på lavkarbo etter en igangsatt mens. På dag 20 (hvilket er normalt for meg i det unormale) så fikk jeg eggløsning! Da var det 4 mnd siden sist! Jeg fortsatte på lavkarbo selvom det enkelte dager føltes litt tøft men det var virkelig verdt det. Plutselig hadde jeg jevne sykluser, og en gyn undersøkelse like etter eggløsning nr 2 viste at pcos-preget var helt borte på ene eggstokken! Jeg fikk eggløsningen måneden etter dette igjen, fortsatt på dag 20. Så var det ferietid og jeg bestemte meg for å gå på "lavere karbo" slik at vi kunne kose oss sammen i ferien. Og vipps så satt spiren og jeg er 12+1 idag. Nå er det ikke opp til pcos'en lenger om dette går bra og jeg krysser alt jeg har! Dette ble langt. Men ville fortelle deg lavkarbo historien min! Jeg gikk forresten nesten ned de 5kg jeg måtte også, 4 tror jeg at jeg gikk ned og siden jeg har vært så dårlig i begynnelsen av dette svangerskapet har jeg ikke lagt på meg noe men gått ned ytterligere 2 kg. Går ikke på lavkarbo nå men prøver heller å holde idealvekten for svangerskapet ved sunt kosthold og aktivitet! :)
Så kjekt for deg at det virket! Jeg har gått på Grete Roede nå i 4 mnd og det har bare resultert i 4 kg ned. Selvfølgelig en start, men burde ha gått ned 8-10 kilo til nå med tanke på at man ca går ned 0,5-1kg i uken med Grete Roede. Veldig demotiverende så jeg er litt for utålmodig og vil ha best effekt fortest mulig. Egentlig burde jeg jo ha ventet med lavkarbo og sett hvordan det går med bare metformin først o_O

Her vil du få 100 forskjellige svar hvis du spør 100 forskjellige personer :p Noen har voldsomme motforestillinger mot lavkarbo, andre nærmest tilber det :p Jeg har PCOS og lever vanligvis lavkarbo, type moderat med ca. 50-70 gram karber om dagen. Jeg begynte for alvor med lavkarbo da jeg fikk diagnosen, og det hjalp meg veldig å gå ned, noe som virkelig hadde krevd sitt fram til da og hadde totalt stagnert. Jeg begynte ikke på metformin med en gang, men det jeg merket når jeg første startet var at noe av det fæle søtsuget og trangen til å småspise forsvant. Før var det sånn at hvis jeg spiste 1 sjokoladebit (og juksa litt på lavkarbodietten), så var skaden skjedd, men på Metformin kunne jeg spise den sjokoladebiten uten å slite med søtsug i flere dager. En liten avstikker fra lavkarbo ødela all framgang, mens på Metformin gikk det greit å spise "vanlig mat", f.eks. på besøk hos venner uten noen katastrofer. Nå er jeg gravid og gravide spise mer karbohydrater, spesielt hvis man har hatt et ketonisk kosthold, og her er det selvfølgelig stor uenighet om hva som er "riktig". Noen mener standard norsk kosthold er det eneste som gjelder under graviditet. Andre mener at det holder å øke mengden moderat. Lege Sofie Hexeberg er en av de sistnevnte. Hun har skrevet mange bøker om lavkarbo og har også uttalt seg om nettopp dette med karbohydrater og graviditet. Personlig teller jeg ikke karbohydrater i svangerskapet, og inkluderer alle typer grønnsaker og frukt, men jeg spiser ikke noe særlig sukker eller kornprodukter fordi jeg tåler det dårlig (irritabel tarm) og fordi jeg med PCOS har økt risiko for svangerskapsdiabetes. Hva du vil velge å gjøre i et svangerskap blir helt opp til deg. Du bør lese mye om temaet før du bestemmer deg. Forøvrig anbefales det vel at man tar kontakt med lege ved kostholdsendringer, men jeg opplever at mange leger er veldig negative til lavkarbo. Og, nei, det er heller ikke sånn at du MÅ endre kostholdet ditt til lavkarbo. Du MÅ ingenting og det viktigste er heller at du finner noe som fungerer for deg. Det kan hende det like gjerne er å gå på Metformin og at du ikke trenger noen øvrig kostholdsjustering, annet enn at du passer på å få i deg masse deilige frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk etc :)
Takk for svar! Så bra at det funker for deg :happy: Jeg har (som jeg svarte hun over) gått på Grete Roede uten metformin og det har ikke funket slik det skulle ha gjort. Legen anbefalte meg å ikke begynne på lavkarbo fordi jeg absolutt ikke vil gå opp 15kg igjen om jeg slutter på det, og ikke vil gå på det resten av livet. Så jeg tror det lureste for meg er å vente og se, fortsette med grete roede med metformin og håpe på vektnedgang!

Takk for svar! Så bra at det funker for deg :happy: Jeg har (som jeg svarte hun over) gått på Grete Roede uten metformin og det har ikke funket slik det skulle ha gjort. Legen anbefalte meg å ikke begynne på lavkarbo fordi jeg absolutt ikke vil gå opp 15kg igjen om jeg slutter på det, og ikke vil gå på det resten av livet. Så jeg tror det lureste for meg er å vente og se, fortsette med grete roede med metformin og håpe på vektnedgang!
Ikke så uvanlig at type Grete Roede o.l ikke fungerer for oss med PCOS. Jeg har slitt med overvekt hele livet, selv om jeg har spist og beveget meg akkurat som andre normalvektige rundt meg. Kun i perioder med mye beinhard fysisk aktivitet har jeg klart å gå ned og holde vekta midlertidig.
Jeg er forøvrig enig med legen din ifht hva han har anbefalt. Lavkarbo bør ikke sees på som en diett, men en livsstilsendring og hvis du i utgangspunktet ikke ønsker det, så tror jeg det er smartest å prøve med bare metformin og et vanlig kosthold først. Kan godt hende det er nok. Hvis det ikke er det, er det mulig at bare små justeringer vil kunne gi resultatene du ønsker, f.eks å kutte ned på sukker og kornprodukter, som er verstingene.
Håper du finner noe som funker for deg og at du lykkes med vektnedgangen :)

Jeg har gått på lavkarbo i snart 2 år. Er 41 år og gravid. Jeg gikk ned 17 kg før jeg ble gravid. Det har jeg brukt nesten 2 år på, men det fortsetter å gå nedover. Bmi 32. Kuttet alkohol før vi begynte å prøve. Det har bare vært fordeler for meg. Spiren satt på 3 forsøk. Jeg fortsetter med lavkarbo(tidlig i svangerskapet), jeg har kuttet kaffe nå i 1 trimester og lever ellers lavkarbo, jeg lager knekkebrød fra grunnen av for å få i meg nok korn. Tar noen få vitaminer, spiser ellers variert; fugl, fisk, kjøtt, egg,grønnsaker,veldig lite- men noe frukt. Går veldig fint. Jeg er sikker på at det er min sunne livsstil med lavkarbo som varer(ikke en jojodiett som mange dietter er der man går ned mye og legger på seg igjen) som er grunnen til at dette har gått så bra. Lykke til.

Back
Topp