Pcos og endometriose?

Millus321

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
FebbisBebbis2021 ❄️
Er det mulig?

Har fått påvist pcos, det fikk jeg nesten bekreftet i det jeg la meg på benken.
Det var lissom ikke litt tvil engang.
Så måtte ikke "dykke" så langt før han fant ut hvorfor jeg ikke klarte bli gravid.

Nå sliter jeg mer enn noen gang, med smerter og plager som bare det.
Jeg er heller ikke den jenta som lenger meg ned for ingenting, alltid tålt en trøkk.

Nå var jeg til en lege.
Som sa det at det virkelig hørtes ut som om at jeg hadde endometriose.
Nevnte noe om tarm endometriose også.
Hadde/har lest lite om dette.

Ble henvist til vidre utredning hos spesialist nå igjen.

Men er det mulig å ha begge diagnosene?

Jeg har tidligere tatt kikkhull oprasjon for å fjerne galleblære og blindtarm.
Ville legen da ha sett dette? Eller er det noe han bare ville ha funnet om det var det han skulle se etter?

Heisann :)

Trist å høre at du sliter, både med smerter, og med å få oppfylt barneønsket.

For å svare på spørsmålet ditt; ja - man kan ha både endo og PCOS.
Jeg har det på et vis selv. Jeg har en form for endo som ligger i selve livmormuskulaturen, og det heter da adenomyose. Samtidig som at jeg har PCOS.

Begge disse sykdommene kan forekomme når som helst i fruktbar alder, så det er vanskelig å si om kirurgen skulle sett noe mht endometriose. Så har vi jo det med at ikke alle leger/gynekologer/kirurger kjenner til endometriose på et slik nivå at de kan gjenkjenne det. Her må du nok selv tenke på om du hadde de samme symptomene på den tiden, som du har i dag ;)

Anbefaler deg at du leser på www.endometriose.no - besøk gjerne forumet ;) Og http://www.adenomyosisadviceassociation.org/ - slik at du vet om begge sykdommene. De kan være vanskelig å avdekke, men verre å leve med. Dessverre er det MYE som er preget av myter og lite kunnskaper om begge disse sykdommene. Håper du slipper mange runder med leger som ikke har gjort leksa si! Så langt høres det jo bra ut hos deg :)

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på :)

Ha en fin kveld :)

Heisann :)

Trist å høre at du sliter, både med smerter, og med å få oppfylt barneønsket.

For å svare på spørsmålet ditt; ja - man kan ha både endo og PCOS.
Jeg har det på et vis selv. Jeg har en form for endo som ligger i selve livmormuskulaturen, og det heter da adenomyose. Samtidig som at jeg har PCOS.

Begge disse sykdommene kan forekomme når som helst i fruktbar alder, så det er vanskelig å si om kirurgen skulle sett noe mht endometriose. Så har vi jo det med at ikke alle leger/gynekologer/kirurger kjenner til endometriose på et slik nivå at de kan gjenkjenne det. Her må du nok selv tenke på om du hadde de samme symptomene på den tiden, som du har i dag ;)

Anbefaler deg at du leser på www.endometriose.no - besøk gjerne forumet ;) Og http://www.adenomyosisadviceassociation.org/ - slik at du vet om begge sykdommene. De kan være vanskelig å avdekke, men verre å leve med. Dessverre er det MYE som er preget av myter og lite kunnskaper om begge disse sykdommene. Håper du slipper mange runder med leger som ikke har gjort leksa si! Så langt høres det jo bra ut hos deg :)

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på :)

Ha en fin kveld :)

Tusen hjertlig takk for fint og utfyllende svar!
Fikk masse svar og god informasjon her.

Ha en fin fin kveld du også! :)

Back
Topp