Pastasaus oppskrift noen

mamma85

Glad i forumet
Hei er det noen av dere som har en god oppskrift på pastasaus? Sønnen har så lyst på pasta i dag så vil lage en god en ikke bare kjøpe sånn ferdig laget

Ingredienser
  • 400 g kjøttdeig eller karbonadedeig
  • 4 ss olje
  • 1 stk. hakket løk
  • 2 båt finhakket hvitløk
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • 2 ss tomatpuré
  • ½ ts pepper
  • 1 ts salt
  • 1 ss frisk basilikum
  • ca. 1 dl vann

Slik gjør du:

1. Brun kjøttdeigen i oljen på sterk varme i to omganger. Ha all kjøttdeigen tilbake i stekepanna.

2. Tilsett løk, hvitløk, tomater, tomatpuré, salt, pepper og vann.

3. La sausen småkoke i ca. 10 minutter til den begynner å tykne. Dryss over basilikum.

Server kjøttsausen med spagetti og revet parmesan, eventuelt annen ost.

Linda29 din var grådig enkel så tror jeg går for den tror han kommer til å like den ikke så mye dill dall oppe. Så skal vi hvitløksbaguetter ved siden av det elsker småen.

Om det er andre som har oppskrifter skriv de ned her til meg.... vi elsker spaghetti meg og småen sambo liker ikke det men han spiser heldigvis det han får[:)]

ORIGINAL: mamma85

Linda29 din var grådig enkel så tror jeg går for den tror han kommer til å like den ikke så mye dill dall oppe. Så skal vi hvitløksbaguetter ved siden av det elsker småen.
Synd jeg ikke kan stråle meg i glansen [:)] Fant den på matprat.no [8D] hehe.. men har smakt den og den er veldig god.. småen likte den også [:D]

nr 1

Ingredienser 400 gr. kjøtt- eller karbonadedeig
2 store løk
2 små eller en stor gulrot
8 skiver tykt bacon (jegerbacon eller pancetta)
1 boks hakkede tomater
1 lite glass tomatpure
1 stilk selleri (kan sløyfes)
3 dl vann
salt & pepper
1 ss hvetemel
oregano, basilikum og merian
1 ts. sukker
Tilberedning Kutt gulrøttene i tynne biter og fres de lett i pannen med litt olje, ha i en kjele og gjør det samme med løken, viktig at løken ikke tar farge, den skal kun falle sammen og bli blank. Stek kjøttet på vanlig måte og ha i kjelen. Klipp baconet i små biter og fres lett, det skal ikke sprøstekes og ha i sammen med kjøtt og grønnsaker.

Visp sammen tomater, tomatpure, vann, mel og krydder samt sukkeret, hell dette over i kjelen og vend forsiktig inn. La sausen småkoke i ca 20 min. Server med pasta- jeg anbefaler pasta av merket Barilla (kommer i blå esker).

Dette er en klassisk saus som man ikke går lei av. Kombinasjonen av gulrøtter, løk og bacon er serdeles smakfull og mettende. De som vil kan også tilsette selleri. Server rødvin og brød med smør til og du er garantert suksess.

Ikke la sausen koke lengre enn 20 min, da koker du ihjel grønnsakene og sausen blir dvask.

nr 2

Ingredienser: 1 ss  Smør
2 ss  Sjalottløk
2 1/2 dl  Matfløte
2 1/2 dl  Eplecider
8  Soltørkede tomater
60 g  Nyrevet parmesan
1 ss  Maismel
1/4 ts  Pepper
1/4 ts  Salt

Framgangsmåte: Hakk sjalottløk. Smelt smør i en kasserolle og surr løken til den blir blank.
Tilsett fløte og eplecider/eplejuice og la sausen koke opp.
Rør ut maisenna i litt kaldt vann og tilsett under omrøring.
La sausen koke opp på nytt og tilsett parmesan og soltørkede tomater skåret i strimler.
Smak til med salt og pepper.

Bland ferdigkokt pasta med sausen og topp det hele med hakket hvitløk og oliven.

nr 3

http://www.toro.no/index.php?mapping=30&id=15011

Lager ofte en jeg syns er god [:D]

1 Creme fraishe (?)
1 krydder ost fra tine,liten firkntet boks

rører det sammen og koker det opp og legger oppi litt fersk sjampinjong,purre og masse hvitløk og litt pepper [:D]

GasOline tenkte sauser til å bruke sammen med pasta siden det er det jeg skal lage i dag[:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp