Passiv røyking som gravid

Lillehjertegull

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Har nettopp startet i ny jobb innen rus og psykiatri. Det er hjemmebaserte tjenester, hvor flere av pasientene røyker. Mange av disse boligene er sterkt innrøykte, og det er alt fra vanlig tobakk til rusmidler som røykes inne hos de. Da vi kun er to stykker på jobb i helgene, ble det stilt spørsmål til ledelse hva som gjelder for meg som er gravid her ihht det (har allerede også vært innom flere av disse uten at det er blitt tatt hensyn, har dog ikke sagt noe særlig på det selv da jeg ikke har visst så mye om det) . Fikk til svar at jeg må bruke munnbind hos de som røyker, og evt få erklæring fra lege eller jordmor på at jeg ikke kan dra til disse pasientene. Har lest litt om passiv røyking, blant annet at den eneste måten å beskytte mot dette på er å holde seg i røykfrie miljøer, samt at passiv røyking gir økt risiko for krybbedød. Er det noen som har vært borti noe lignende? Tror dere lege/jordmor har lett for å skrive slike erklæringer til arbeidsgiver?

Norsk helseinstitutt har skrevet en artikkel om tema. Jordmor eller lege vil nok skrive slike erklæringer ja, da du har krav på å få tilpasset arb.hverdagen slik at du og barnet ikke utsettes for fare. Arbeidsmiljøet ditt skal være «forsvarlig». Her må du i førsteomgang snakke med arb.giver, men siden arb giver ikke forstår dette, snakk med lege eller jordmor slik at de kan lage et skriv. Hvis arbeidsgiver ikke kan(eller vil) tilrettelegge har du krav på svangerskapspenger. Her må du bare stå på ditt, å tenke det beste for deg og ditt barn. Du skal ikke jobbe under potensielt skadelige forhold :) Tydeligvis ikke veldig «skarp» person som tror at munnbind skal beskytte deg mot røyk:laughing002 Hva skal det liksom hjelpe mot?:bored:

Back
Topp