Passer ikke for arbeidsplassen at jeg er gravid

regnbue

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Jeg vart kalt inn til samtale med arbeidsgiver i dag angående fråveret mitt. Jeg var sykemeldt fra februar til juni av andre årsaker og har etter sommeren hatt 3 sykedager pga graviditeten.

I dag sa sjefen at jeg er for mye vekke. Jeg må få noe med legen som gjør at jeg kan fungere på jobb med kvalme. Jeg får ikke resept på kvalmestillende for det er så sterke medisiner. Og sjefen vil også at jeg forteller kollegaene mine om graviditeten så de kan få en forståelse for hvorfor jeg er vekk/"syk"...
Og jeg har forståelse for at sjefen mener jeg er mye vekk, jeg er student og jobber bare 60%, og 6 uker i året er jeg på skolen.. Føler sjefen går i mot meg ang graviditeten

Andre som opplever at det å ver gravid ikke blir tatt så godt i mot av arbeidsplassen?

Føler ikke arbeidsplassen min er helt glad for det. De ble sure når jeg ble sykmeldt grunnet enorme smerter og prøvde å tvinge meg til å jobbe allikevel, tross smertene. Når jeg sa klart nei så har jeg ikke hørt noe mer fra de

Det er så trist at noen sjefer skal oppføre seg sånn!!

Tvinge deg til å skulle ta sterke medisiner som gravid for at du skal være på jobb? Er sjefen din klar over hva hen sier? Ingen gir gravide medisiner med mindre det er absolutt nødvendig for mor og eller barns helse, og det å være oppegående nok til å jobbe er IKKE grunn nok.

Sjefen har heller ikke noe med hva kolleger tenker og ikke om hvorfor du er borte. Så om du ikke ønsker å fortelle så er det din greie. Det at du har fortalt sjefen og ikke bare levert egenmelding/ sykmelding uten forklaring er jo noe du har gjort uten at du egentlig måtte (om du ikke trenger annen tilrettelegging

Jeg har ikke fortalt sjefen ennå, gruer meg.

Først av alt: sjefen din har ingen rett å påpeke at du er formye borte om det ikke er for å tilrettelegge, du er i ferd med å bruke opp egenmeldingene eller om du er inne i prøvetid bl.a.. Om legen ikke kan gi deg medisiner så bør h*n i allefall sykemelde deg, f.eks gi deg aktiv sykemelding som du kan bruke de dagene som det er verst.
Men jeg ville faktisk tatt rådet til sjefen om å fortelle kollegaer kun for å forebygge baksnakking og unngå at andre distanserte seg fra deg fordi de tror du har dårlig arbeidsmoral. Har jobba med ei som var sykemeldt og brukte egenmeldinger i hytt og pine, uansett hvor godt menneske man er på bunnen så kan man bli frustrert og gjøre seg opp en mening det er vanskelig å bli kvitt om sannheten kommer for en dag. Og det er enklere for kollegaer og hjelpe deg på jobb om det er aktuelt i den jobben du er i :)
Og sjefen din får faktisk ikke gjort noe med at du er gravid, eller formen din, så h*n bør være litt mer ydmyk og faktisk heller prøve å tilrettelegge/be om møte sammen med legen din for å hjelpe :)

Personlig er alle veldig støttende, men jeg har vært åpen om prøvingen, exuen og ny graviditet helt fra starten, og alle veit hvor høyt vi har ønska oss dette :)

Her ble sjefen veldig glad for at jeg er gravid, men etter jeg ble sykemeldt pga svangerskapsmigrene og hyperemesis virker han ikke veldig fornøyd lengre.. men det er jo ikke noe jeg kan kontrollere og styre, så det får bare gå sin gang[emoji4]

Kjedelig situasjon, håper du får en sykemelding, slik at du slipper å tenke på jobben din.
Jeg jobber i mannen min sin familiebedrift, så her har heldigvis ingen sagt noe om at jeg til tider kommer sent eller går tidlig når jeg har vært uggen eller trøtt. Lykke til <3

Jeg er enig i at det er utrolig trist og dumt at man skal grue seg for å fortelle om svangerskap til arbeidsplassen.
Samtidig synes jeg man skal ha forståelse for at mye sykefravær tærer veldig på en arbeidsplass. Man ønsker jo ikke å være syk selvfølgelig, men det betyr ikke at ikke kollegaer og sjef skulle ønske man ikke var syk mye...

Jeg er enig i at det er utrolig trist og dumt at man skal grue seg for å fortelle om svangerskap til arbeidsplassen.
Samtidig synes jeg man skal ha forståelse for at mye sykefravær tærer veldig på en arbeidsplass. Man ønsker jo ikke å være syk selvfølgelig, men det betyr ikke at ikke kollegaer og sjef skulle ønske man ikke var syk mye...

Men da er man en dårlig sjef som ikke klarer å ordne opp i sykefraværet med vikarer.. det er en arbeidstakers rett til å benytte seg av egenmelding. Om det skaper problemer for sjefen får de trå til selv.. jobber selv der sykefravær er vanskelig når det oppstår, men du skal aldri laste den syke for det. Du vet aldri hva grunnen er for at folk er borte.. Og det er irrelevant. Er man syk og ikke i stand til å være på jobb skal man ikke være der, er min mening..

Som sjef/leder er det dessverre en del av pakka. Man kan mislike det så mye man vil men man trenger ikke fortelle hva man egentlig mener om det.

Back
Topp