Passe vekta før og under svangerskap?

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Hei. Jeg vil være litt føre-var. Vet ikke om jeg er gravid nå (har bare en mistanke, må teste meg snart), men vil ihvertfall gå ned et par kg før jeg blir gravid. Og det er ingen problem sånn sett men om jeg er gravid må jeg tenke annerledes og mest på hva barnet trenger.

Så det jeg lurer på er hva som er ok å å gjøre når man er gravid? Om visse dietter er ok? I så fall, er det ok å faste mellom kl 20 og 11, for så å spise sunt? Er sushi ok? Hva med måltidserstatninger som for eksempel go123? Og å la være å spise varmmat enkelte dager?

Og hva med trening? Er spinning ok? Sist jeg var gravid trente jeg kun yoga men er mye mer aktiv nå.

Ikke at jeg sliter med vekta i utgangspunktet men har opplevd tidligere å skli helt ut og legge på meg mye.

På forhånd takk.
 
Tusen takk :) sist svangerskap la jeg på meg normalt men sleit med å bli kvitt vekta i ettertid. Så problemet ligger mest der...
 
Amming er en effektiv slankekur :). 20 av 22 kg er borte hos meg på fem mnd. Kombinert med treningognormal, sunn kost går dette fint.
 
Amming er en effektiv slankekur :). 20 av 22 kg er borte hos meg på fem mnd. Kombinert med treningognormal, sunn kost går dette fint.

Flott at amming funker for deg ! :) Men desverre er ikke det løsningen for alle :( Noen legger til og med på seg når de ammer. Men dersom man er flink til å trene/bevege seg og sørger for å spise variert, sunt og ofte nok så kan man klare å ikke legge på noe særlig under svangerskapet, og få av noen kilo lett etterpå :)
 
Flott at amming funker for deg ! :) Men desverre er ikke det løsningen for alle :( Noen legger til og med på seg når de ammer. Men dersom man er flink til å trene/bevege seg og sørger for å spise variert, sunt og ofte nok så kan man klare å ikke legge på noe særlig under svangerskapet, og få av noen kilo lett etterpå :)


Amming funker for ALLE som ikke spiser MER kalorier enn de forbrenner..... Vekttap handler om å forbrenne mer enn man putter i seg. Amming gjør at man forbrenner littegrann mer, så hvis man da spiser normalt og sunt, og ikke mer kalorier enn man trenger ifht kroppstørrelse og aktivitet, går vekta ned uansett.
 
Amming funker for ALLE som ikke spiser MER kalorier enn de forbrenner..... Vekttap handler om å forbrenne mer enn man putter i seg. Amming gjør at man forbrenner littegrann mer, så hvis man da spiser normalt og sunt, og ikke mer kalorier enn man trenger ifht kroppstørrelse og aktivitet, går vekta ned uansett.

Nei, det gjør den IKKE. Jeg spiste mindre kalorier enn det jeg forbrente i lang tid. Jeg gikk ikke ned noenting likevel. Hormonene i kroppen kan hindre vekttap. Kalorier, forbrenning og vekttap ligger rett i min gate hva gjelder kunnskap, så dette vet jeg, og dette har jeg selv erfart ;)
 
Hva er lang tid? Vekttapet her kom ikke i gang før etter tre mnd amming.
 
Jeg mistet melken etter 3 uker så det forklarer vel litt av hvorfor jeg sleit sånn med vekta?
 
Jeg mistet melken etter 3 uker så det forklarer vel litt av hvorfor jeg sleit sånn med vekta?

Det er en god forklaring, ja :). Kroppen kommer seg likevel tilbake til normal form igjen så lenge man spiser mindre enn man forbrenner. Hvis du ikke får til å amme, kan du jo også være mer aktiv i slankeprosessen. Ammer man, så skal man jo være litt forsiktig med å spise for lite. Jeg syntes det hjalp mye å bare kutte ut søstsaker, og spise helt vanlig mat i enkle porsjoner, ikke doble:). Med vogntrilling og styrketrening gikk det fort etter hvert.
 
Det er en god forklaring, ja :). Kroppen kommer seg likevel tilbake til normal form igjen så lenge man spiser mindre enn man forbrenner. Hvis du ikke får til å amme, kan du jo også være mer aktiv i slankeprosessen. Ammer man, så skal man jo være litt forsiktig med å spise for lite. Jeg syntes det hjalp mye å bare kutte ut søstsaker, og spise helt vanlig mat i enkle porsjoner, ikke doble:). Med vogntrilling og styrketrening gikk det fort etter hvert.
Ja og har man først lyst på søtsaker kan man jo bake noe selv? Da får man jo aktivitet med på kjøpet også :)
 
Back
Topp