PASS...

Miriam81

Betatt av forumet
Noen som vet om man kan bestille pass til de små før en har fått fødselsattesten? Jeg sendte inn om navnvalg i går og hadde tenkt å bestille pass i morgen, men så begynte jeg å tenke på at kansje man måte vente med å bestille pass til man fikk vite om navnet er godkjent? Regner med at navnet blir godkjent da det er et vanlig navn.

Du må ha med fødselsattesten på politistasjonen, så regner med at du må vente :)

Takk for svar :) Når vi ordnet med pass for han eldste da han var baby så hadde vi ikke med oss fødselsattesten, det er to år siden nå. Er det noe nytt?

Tviler på at det er noe nytt. Vi måtte ha det for to år siden, ja. Bare husk at du sikkert må fornye eldste sitt da de bare varer to år :)

Må nok reise innom å høre ja ;) Personnr har vi allerede fått, det sto på det arket som vi skulle fylle inn navet hennes. Kansje de har ulik praksis på de forskjellige politistj om man må ha med fødselsattest eller ikke. Sist fikk vi beskjed om bare ta med samtykke fra far og leg.fra far.

Eldstemann må ha nytt pass og. Det går ut nå.

Husk at noen steder trenger ikke Passet være gyldig lenger en reisen varer, vi slapp å fornye passet til guttungen siden det var gyldig hele turen...

Takk for tipset, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt :)

Fant forresten så fant jeg dette på politi.no om barn og pass:
Her står ikke fødselsattest, men stikker innom å hører så alt blir riktig ;)

Huskeliste ved søknad om pass til barn

• Barnet må være til stede. Dette gjelder også spedbarn
  • Ta med et passbilde av barnet i tilfelle det blir problemer med å benytte ”biometrikiosken” på passkontoret. Av og til kan det by på problemer å få tatt bilder av barn under skolealder. Det stilles spesielle krav til passbildet, les mer om dette under Foto i pass”. Det vil bli utvist skjønn ved innlevering av bilder av svært små barn
  • Gyldig legitimasjon for den som møter med barnet, se nærmere om legitimasjon under ”søknad om pass”
  • Fullmakt fra den andre forelderen, se link til fullmaktskjema
  • Gyldig legitimasjon eller offentlig bekreftet kopi av denne fra den andre forelderen
  • Penger/kort for betaling av passgebyr

Miriam81 skrev:

Takk for tipset, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt :)

Fant forresten så fant jeg dette på politi.no om barn og pass:
Her står ikke fødselsattest, men stikker innom å hører så alt blir riktig ;)

Huskeliste ved søknad om pass til barn

• Barnet må være til stede. Dette gjelder også spedbarn
  • Ta med et passbilde av barnet i tilfelle det blir problemer med å benytte ”biometrikiosken” på passkontoret. Av og til kan det by på problemer å få tatt bilder av barn under skolealder. Det stilles spesielle krav til passbildet, les mer om dette under Foto i pass”. Det vil bli utvist skjønn ved innlevering av bilder av svært små barn
  • Gyldig legitimasjon for den som møter med barnet, se nærmere om legitimasjon under ”søknad om pass”
  • Fullmakt fra den andre forelderen, se link til fullmaktskjema
  • Gyldig legitimasjon eller offentlig bekreftet kopi av denne fra den andre forelderen
  • Penger/kort for betaling av passgebyr

Jeg forholdt meg til dette da jeg ordnet pass i mars. Jeg hadde ikke med fødselsattest. Skal ikke være forskjell fra politistasjon til politistasjon, det er disse nasjonale reglene som gjelder. Men husk underskrift på skjemaet fra far hvis dere ikke møter begge to.

Man trenger ikke føselsattetst lenger, da polititet har fått tilgang til alt dette på datan.
Vi var i syden i fjor, og det var et vi fikk beskjed om at ungene skulle ha pass.

Jeg hadde ikke med fødselsattest da jeg bestilte pass for et par uker siden, men du må ha personnummer til babyen først. Jeg bare sa personnr til damen i skranken, så fant hun resten hun trengte på dataen :)

Ringt dem i stad og som flere av dere skriver så trenger man ikke å ta med fødselsattest. De har det på datan der ;)

Så i morgen skal vi bestille pass :)

Back
Topp